var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=100487;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","47"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","27"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","19")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("100487","0","בבואה דבבואה","07/07/22 16:35","ח תמוז","תשפ"ב","16:35","שלמור","הגמרא מבחינה בין אדם לבין שד מתוך שלזה יש בבואה דבבואה ולזה אין
אבל הגמרא הניחה שבבואה יש לשד
אם הבבואה היא השתקפות של גוף גשמי ולשד יש צד גשמי
ולכן לאדם יש בבואה דבבואה
מדוע לא יהיה הדבר בשד - מה המניעה ? ומה הצד הרוחני שיש בשד שלא מאפשר השתקפות של השתקפות ?","1363","","679","True","True","False","","424","77.124.31.184","0","0","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100497","100487","אני לא הבנתי מה זה בבואה דבבואה..","08/07/22 00:31","ט תמוז","תשפ"ב","00:31","אריה א","אולי אתה יכול להסביר מה זה ?","1068","","678","True","True","False","","80","79.70.178.251","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100502","100497","ניסיתי להסתכל במראה ולא ראיתי ","08/07/22 01:55","ט תמוז","תשפ"ב","01:55","אלף בית רשי","כמדומני שאפשר להסביר שאכן בבואה היא השקפות נוספת של הבבואה על מקום אחר ואין את זה בשדים כי כך זה עובד, ואולי המומחים לשדים כאן יענו תירוץ יותר טוב","278","","678","True","True","False","","131","96.20.220.141","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100503","100497","בבואה דכאן היא צל, לא השתקפות","08/07/22 07:33","ט תמוז","תשפ"ב","07:33","Almuaddib","אל תתבלבל עם המשמעות הנוספת של המלה, שהיא השתקפות. בלשון חז"ל קיימות שתי משמעויות אלו. בדיונים על השדים, בבואה = צל. בבואה דבבואה = צל של הצל.

וכבר כתב בעל הטור כי בימינו - ימיו שלו - אין אנו בקיאים בכך.

כלומר, אין לנו מושג על מה מדובר, ולמה התכוונו חכמים כשאמרו זאת.


ועיין במסכת נדרים, שם תמצא בבואה במשמעות המקובלת גם היום, של השתקפות.","107","","678","True","True","False","","103","147.235.204.250","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100509","100503","ומה מכריח","08/07/22 17:33","ט תמוז","תשפ"ב","17:33","אור חדש","להבין כאן שמדובר בצל דצל, דבר שלא מובן כלל איך מתקיים בעולם, ולא בהשתקפות דהשתקפות, שבה אני משתמש כל פעם שאני מסתפר?","458","","678","True","True","False","","82","77.139.145.160","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100510","100509","בין כך ובין כך המעשה לא מובן","08/07/22 17:49","ט תמוז","תשפ"ב","17:49","אביגדור","אבל עוד יותר לא מובן אם מדובר בהשתקפות:
מה היתה המציאות שם, שהם ראו את האדם שצועק וראו שהיתה לו בבואה דבבואה?
היו שם מראות? שתיים?","571","","678","True","True","False","","100","164.138.125.12","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100512","100509","אדם על ראש ההר, מדוע שתהיה לו השתקפות?","08/07/22 18:47","ט תמוז","תשפ"ב","18:47","Almuaddib","האנשים הנמצאים למטה, רואים אגם בו הוא משתקף?

לית מן דפליג שמדובר בצל, והסיפור כלל לא מסתדר עם השתקפות. לכל אדם שמתהלך בחוץ יש השתקפות, וגם השתקפות של השתקפות? הארץ רצופה במראות הצובאות?","107","","678","True","True","False","","85","89.139.199.212","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100511","100510","אחד צל ואחד מראה","08/07/22 18:36","ט תמוז","תשפ"ב","18:36","אלף בית רשי","","278","","678","False","True","False","","96","96.20.220.141","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100513","100511","הגענו ליום בו אתה חולק על רש"י!","08/07/22 18:48","ט תמוז","תשפ"ב","18:48","Almuaddib","","107","","678","False","True","False","","110","89.139.199.212","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100514","100512","מכיוון שקושיותיך","08/07/22 18:56","ט תמוז","תשפ"ב","18:56","אור חדש","קשות גם על 'צל' רק שנוסף בקושי ההוא גם בכלל המציאות של צל לצל
הרי שלא הבנתי למה להעדיף פירוש שמוסיף קשיים בלתי פתירים על פני פירוש שרק מצריך שתי מראות?","458","","678","True","True","False","","86","77.139.145.160","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100515","100513","Congratulations","08/07/22 19:55","ט תמוז","תשפ"ב","19:55","אלף בית רשי","חלילה! זה היה מעשה שדים חוזרני בי, עד כאן בהומור,
אבל נדמה לי שהכל הוא רק הסבר וטרמינולגיה להבנת העניין בכללולתו, דהוא כעין צל של צל, כי הרי מה הוא הצל, אז בעברית שלנו צל הוא ההשתקפות הנוצרת כשהאדם מסתיר מקור אור, ואז כאילו משתקפת בצל קו המתאר של גופו שהסתיר את מקור האור, ובוודאי צל זה עצמו איננו יכול ליצור צל נוסף מאותו מין כי הוא איננו מסתיר שום מקור אור, וע"כ נחזור למסקנתו של אור חדש שהכל מדובר בהשתקפות, אלא שהוא תפס שני מראות, ואני גם יכול להתחבר שה"צל" המוזכר כאן ברש"י הוא מלשון הפסוק סר "צילם" (וראה פירוש רש"י והרמב"ן, ועוד הרבה) וא"כ צל הוא לא דבר מוחלט מה הוא, "הילה" השתקפות , צל טכני מכיסוי מקור אור, צילו של הקב"ה, ה' צילך מה זה?
והיות ואינני מבין גדול בתחום השדים, אפשר רק לסבר את האוזן בציור המצורף עץ וצילו והשתקפותם הכפולה במים, אפשר שהשד עושה צל פעם אחת וצל זה אינו משתקף במים והוא מעשה שדים ","278","","678","True","True","False","","196","96.20.220.141","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100517","100514","כי מהיכן נפלו שתי המראות הענקיות האלו אל","09/07/22 21:56","י תמוז","תשפ"ב","21:56","Almuaddib","ראש ההר?","107","","677","True","True","False","","66","89.139.199.212","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100516","100515","אנא, אל תטעה. צל אינו השתקפות","09/07/22 21:33","י תמוז","תשפ"ב","21:33","Almuaddib","צל הוא חסימה של אור. אני חושש שהחיים בסביבה בה השפה הדומיננטית אינה עברית, עלולים לגרום לטעויות. צל הוא צל. השתקפות היא השתקפות - וזה פשוט לא אותו הדבר.

ובלשון העם בו אתה מתגורר:

צל = Shadow

השתקפות = Reflection


מדובר בשני דברים שונים לחלוטין.","107","","677","True","True","False","","69","89.139.199.212","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100521","100516","בוודאי צודק ידידי אלוף הפילולוגיה","10/07/22 06:02","יא תמוז","תשפ"ב","06:02","אלף בית רשי","אני חילקתי את הצל לשני חלקים יש את המהות איך נוצר הצל שהוא חסימה של אור, והנראה לעינינו על הרצפה או על מה שהצל מונח היא תמונה קו המתאר של הגוף שחסם את מקור האור ולמונח זה קראתי השתקפות שהיא אכן לא המילה המדויקת, ובוודאי איננה כהשתקפות במים של תמונה.","278","","676","True","True","False","","92","96.20.220.141","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100518","100517","ואיך זו תשובה","09/07/22 22:04","י תמוז","תשפ"ב","22:04","אור חדש","לשאלת העדפת הצל על השתקפות?!?","458","","677","True","True","False","","47","147.235.203.222","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100519","100518","בשביל צל, אני לא צריך להמציא מראה ענקית","09/07/22 23:07","י תמוז","תשפ"ב","23:07","Almuaddib","אם יש מקור אור - יהיה גם צל.

אפשר לראות את הצל הזה גם מרחוק - כשהאדם על ראש ההר.

מהיכן תראה השתקפות של אדם הנמצא על ראש ההר?","107","","677","True","True","False","","59","147.235.204.250","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100520","100519","הממ","09/07/22 23:14","י תמוז","תשפ"ב","23:14","אור חדש","אבל גם השתקפות ניתן לראות על פני המים ממרחק

הבעיה זה השתקפות דהשתק'
אלא שבעוד שלהשת' אני אצטרך רק מערכת כעין מה שבנה ארכימדס להגנת עירו..
הרי שצל דצל איננו יודעים איך ליצור במכוון וממילא קשה לדמיין מערכת מקרית שתקיים התנאים

אז מה היתרון לפירוש הקשה יותר?","458","","677","True","True","False","","50","77.139.145.160","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100526","100520","האירו את עיני להסבר חדש","10/07/22 10:34","יא תמוז","תשפ"ב","10:34","אביגדור","נתחיל מהפירושים של המילה בבואה.
במקורותנו יש לה שלוש משמעויות:
צל - כמו אצלנו,
השתקפות - כמו אצל הנזיר מן הדרום שהביט בבבואה שלו,
שאריות מטושטשות - אחרי שבכתיבה נמחקה באופן חלקי (סופרים ג ח).
המשותף להן, ש"בבואה" היא דמות פחות ברורה.

ועל כך האירו את עיני לדברי הראשונים דלקמן - לגבי צל של עבודה זרה:
נימוקי יוסף (בשיטת הקדמונים) מסכת עבודה זרה דף מח עמוד ב
"כשהחמה במזרח או במערב עושה צל ארוך, צל האילן ממש הוא חשוך ועב, ומכאן ואילך הצל דק וקלוש, והוא צל צלו".

כלומר, כמו שפירוש "בבואה" הוא דמות פחות ברורה, פירוש "בבואה דבבואה" הוא דמות עוד יותר פחות ברורה.

אם כן, אפשר מאוד - ונכון להרגע זה נראה לי ההסבר המתקבל ביותר על הדעת - שבבואה דבבואה היא צל צילו, במובן של צל חלש. וזה אפשר לראות גם אם הוא עומד בראש ההר, בשעה שקרובה לשקיעה למשל.

(ואי אפשר בלי להביא את הפתגם "כשאדם קטן עושה צל גדול, זה סימן שמתקרבים לשקיעה...")","571","","676","True","True","False","","80","164.138.125.12","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100527","100526","לא מובן עדיין","10/07/22 10:50","יא תמוז","תשפ"ב","10:50","אור חדש","איך מזהים שאין להם צל קלוש?!
ועוד מרחוק?","458","","676","True","True","False","","41","147.235.203.222","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100528","100527","פשוט","10/07/22 10:51","יא תמוז","תשפ"ב","10:51","אביגדור","אתה עומד מרחוק ורואה את הצל הקלוש של ההר, אבל אתה לא רואה את הצל הקלוש של האדם שעומד עליו - זה סימן שהוא לא באמת אדם.
הגמרא מסבירה שבמקרה של המשנה כן ראו גם את הצל הקלוש של האדם, ולכן הסיקו שמדובר באדם אמיתי","571","","676","True","True","False","","64","164.138.125.12","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100530","100528","ניסוי גרוע","10/07/22 11:01","יא תמוז","תשפ"ב","11:01","אור חדש","בתנאי תאורה ברורים יהיה צל 'ברור', גם ל'שד'
אם התאורה מטושטשת (אובך, עננים) כלל לא ברור שתוכל להכיר גם בצילו המטושטש של פיל גשמי וממילא זה לא יוכיח דבר לגבי הדמות אדם

כלומר
אם ראית הצל הרי שזה לא מוכיח דבר שאולי זה צל גמור
ואם לא ראית זה לא מוכיח פשוט כי אולי התנאי תאורה לא מספיקים לצל","458","","676","True","True","False","","54","147.235.203.222","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100532","100530","על סמך מה אתה קובע?","10/07/22 11:10","יא תמוז","תשפ"ב","11:10","אביגדור","זה לא מה שכתוב (לפי ההבנה הנ"ל, כמובן)
בזמן שלפני השקיעה, שהצל ארוך, הצל הוא קלוש.
צל כזה מופיע לבני אדם אמיתיים ולא מופיע לשדים.
יכול להיות שגם תראה את הצל הקלוש של ההר, ולא תראה את הצל הקלוש של השד שעומד עליו.","571","","676","True","True","False","","70","164.138.125.12","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100534","100532","לא הבנתי מה קבעתי","10/07/22 11:19","יא תמוז","תשפ"ב","11:19","אור חדש","ציינתי שתי אפשרויות

א: תאורה ישירה מהשמש ואוויר בהיר - נוצר צל 'ברור' שלא יאפשר הבדלה בין אדם לשד, לדבריך, המציאות ברורה לי גם מהכרה של חוקי האופטיקה וגם מטיולים בימים בהירים בהרים

ב: תאורה בתנאים שמערפלים את מקור האור:
כתלות במידת הטשטוש של מקור האור יטושטש גם הצל.
בתנאים כאלה צריך להתייחס לסצנה לא כאל בעלת מקור אור יחיד אלא כבעלת מספר מקורות אור סמוכים, דבר זה מטשטש את הצללים עד לרמה שלגופים דקים דיים לא ייראה כלל צל, גם אם יהיו רחוקים מלהיות שד כרחוק תפיסת אלמו מתפיסת אברשי","458","","676","True","True","False","","46","147.235.203.222","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100535","100534","אתה מייחס את חוקי האופטיקה לשדים...","10/07/22 11:25","יא תמוז","תשפ"ב","11:25","אביגדור","וזה מה שהתכוונתי - איך קבעת שלשד יהיה צל קלוש? חוקי האופטיקה לא חלים עליו","571","","676","True","True","False","","65","164.138.125.12","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100536","100535","מה?","10/07/22 11:26","יא תמוז","תשפ"ב","11:26","אור חדש","איפה קבעתי דבר כזה?!?","458","","676","True","True","False","","41","147.235.203.222","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100537","100536","כנראה אנחנו לא מבינים זה את זה","10/07/22 11:42","יא תמוז","תשפ"ב","11:42","אביגדור","כתבת למשל כך
"תאורה ישירה מהשמש ואוויר בהיר - נוצר צל 'ברור' שלא יאפשר הבדלה בין אדם לשד, לדבריך, המציאות ברורה לי גם מהכרה של חוקי האופטיקה וגם מטיולים בימים בהירים בהרים"

נכון שאנחנו לא מדברים על צל ברור, אלא על צל קלוש, אבל מאיפה אתה מסיק ש"שלא יאפשר הבדלה בין אדם לשד"?
צל קלוש של אדם - רואים, צל קלוש של שד - לא רואים.
כנראה שניסיונך בטיולים וידיעותיך בחוקי האופטיקה לא בדקו שדים... :)","571","","676","True","True","False","","72","164.138.125.12","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100538","100537","הסבר","10/07/22 11:49","יא תמוז","תשפ"ב","11:49","אור חדש","כתבת שלשדים יש צל 'ברור' ורק 'צל קלוש' אין להם

לזאת הגבתי כך:
אם יש תאורה היוצרת צל ברור, הרי שאין אפשרות להבדיל בתאורה כזו בין שד לאדם, לדבריך, שלשניהם יהיה אותו צל ברור

ואם מדובר בתאורה לא ישירה אלא מטושטשת הרי שזה שלא תראה צל, ממרחק, לא מוכיח דבר, בלי להיות באותו מקום ולהשוות את תנאי התאורה לגוף גשמי אחר לא יתן לדעת אם העדר הצל נבע מתנאי התאורה או בגלל אופיו של הגוף

מקווה שכעת הממ"נ מובן","458","","676","True","True","False","","48","77.139.145.160","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100539","100538","עכשיו הבנתי, יישר כוח","10/07/22 12:02","יא תמוז","תשפ"ב","12:02","אביגדור","צריך לומר שההר לא כ"כ גבוה.
מספיק גבוה כדי שייקח להם זמן להגיע אליו ולחפש אחריו,
אבל לא מספיק גבוה בשביל לטשטש צורות של צללים.

האם יש אפשרות מעשית כזאת? זה כנראה באמת אתה תדע לענות יותר טוב","571","","676","True","True","False","","85","164.138.125.12","0","100487","יבמות|קכב ע"א",""),new Message("100540","100539","אין משמעות למרחק","10/07/22 12:05","יא תמוז","תשפ"ב","12:05","אור חדש","מבחינת הטשטוש

ביום מספיק מעונן לא יהיה לך צל גם במרחק של 0 מהאדמה

כמובן שמידת ההסתרה יכולה להשתנות במהירות ממקום למקום, לכן אם לא יעמוד באותו המקום ליד ה'שד' גם אדם בסמוך ממש, לא נוכל לדעת בברור אם העדר הצל נובע מהתאורה או מהגוף","458","","676","True","True","False","","39","147.235.203.222","0","100487","יבמות|קכב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);