var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=100377;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","78"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107145","הגהות הגר"א ב"מ סט","אוריאל שלמוני","07/05/24 10:56","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("100377","0","גם וגם","01/07/22 10:18","ב תמוז","תשפ"ב","10:18","עלי","גם גמל פורח באויר וגם קפיצת הדרך :
ככתוב בתורה לגבי אליעזר :
(מב) ואבא היום -
היום יצאתי והיום באתי, מכאן שקפצה לו הארץ.
והרי היו עימו עשרה גמלים מגמלי אדניו, מכאן שגם גמליו פרחו באויר וגם להם קפצה הדרך...ולא מצאנו שלא האמינו לאליעזר לכל מה שסיפר...
מעניין באיזה שם משתמשים לקפיצת הדרך...אל על ? ארקיע ?","209","","683","True","True","False","","362","84.110.114.26","0","0","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100380","100377","יפה קפיצתן של עבדי אבות משמות של בנים..","01/07/22 11:17","ב תמוז","תשפ"ב","11:17","מרדכי דב זינגר","הערה חמודה.... והלואי שנזכה להבין...תורתן ש אבות...
ועל שמות קודש - אני לא מנסה להבין ולחשוב שאדע ואבין משהו מן המשהו שבהם.","807","png","683","True","True","False","","96","95.86.91.75","0","100377","יבמות|קטז ע"א","0-png"),new Message("100391","100377","קפיצת הדרך - מקורות","03/07/22 09:48","ד תמוז","תשפ"ב","09:48","אביגדור","היו מקובלים שעסקו בקבלה מעשית, בין השאר בקפיצת הדרך [1].
מאידך, רב האי גאון כתב שהאמונה במעשים ע"י שמות קדושים היא דברי הבאי ודברים בטלים, והוסיף שכבר חקרו ובדקו את המעשים על קפיצת הדרך, ולא ראו אמיתת דבר זה, וכללו של דבר, פתי יאמין לכל דבר [2].

================מקורות==============:

[1] ספר ברית מנוחה (מיוחס לר' אברהם מרימון הספרדי, מתקופת הראשונים) בסוף הספר (דף לט ע"ב): "ולקפיצת הדרך נמצא בכח אמיתת ואני אומר קצותה ואחר כך אניח קצותה עד אשר אבוא בחכמה החיצונה. ואני הכותב ליקטתי בין העומרים ומצאתי כאשר תראה.
קח קרן כבש בן שנה... ואח"כ תקברהו בארץ ותשקהו בכל יום... וכשיגדל עד שיהיה בן ז' קשרים אז תחתוך אותו... ויאמר שם בן מ"ב... ואח"כ תצא חוץ לעיר אל רחוב העיר בי"ג יום לחודש בכוונה שלימה ושים סודר אחד על פניך ותשביעה בהשבעה מעולה ותאריך בבקשתך ותכה בקנה למזרח ולמערב ולצפון ולדרום ותרכוב על הקנה ותשים ידך האחת לפניך והאחת לאחריך ותרוץ ותלך למקום המבוקש...".
על ספר זה כתב הרמ"ק (פרדס רימונים שער כ תחילת פרק א): "ובוודאי כל דברי הספר הנחמד ההוא דברי אלוקים חיים נאמרים ברוח הקודש או מקובלים מפי אנשים גדולים".


[2] תשובות רב האי גאון שנדפסו בספר טעם זקנים (לר' אליעזר אשכנזי), תשובה א (עמודים נה ע"ב – נו ע"ב): "מה שכתבנו אליכם בעבור דברי הבאי שכתבתם אלינו כבר, 'כי יש כמה שמות שיעשה בהם מעשים גדולים שלא יתכן לאדם לעשותם אלא בדר אות או מופת', והשבני כי אלו וכיוצא בהם דברים בטלים...
והמסורת שזכרתם כי ביד אנשי צרפת בעבור מר רב נטרונאי ז"ל [שבא אליהם בקפיצת הדרך], שמא אדם רמאי נזדמן להם ואמר 'אני נטרונאי'...
וכבר שמענו על אנשים כאשר שמעתם, והרבה חקרנו ושמענו מאבותינו ואבות אבותינו שחקרו על זאת ושמו לב לחקור ולבדוק ולא ראו אמיתת דבר זה. ואשר הגידו לכם כי היום נח מזעפו [ע"י כתיבת שם], וכי ממיתין את האדם שמפילין עליו חרס חדש כאשר אמרתם, רחוק הוא מאוד. וכללו של דבר, פתי יאמין לכל דבר".","571","","681","True","True","False","","133","212.76.116.137","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100397","100391","יש קפיצת הדרך גם היום!","03/07/22 11:24","ד תמוז","תשפ"ב","11:24","Almuaddib","הנה, בדידי הווה עובדא!

בשבוע שעבר, בלילה אור ליום חמישי, הבאתי את בני הצעיר אל השדה, ועמדנו בתור שבטור, עמידה ארוכה עמדנו, ועם רבים מאחב"י עמדנו... ואמרנו שם מן השמות...
...
ושבתי לביתי.

...וכעבור 12 שעות וכמעט ט' אלפי קילומטר, ירד הנער אל זרועות עמו בגולה הדוויה של נהר הצ'ארלס.

אם זו לא קפיצת הדרך, איני יודע קפיצת הדרך מהי!


וכל הכופר בקפיצת דרך זו, ככופר בדניאל ברנולי גופו. וכל שאינו מדמה בנפשו "האדם ספינת ברזל רצה באויר", הריהו מן המתמיהים.","107","","681","True","True","False","","79","147.235.201.225","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100404","100391","תכלית! לאליעזר היה קפיצת הדרך?","03/07/22 16:59","ד תמוז","תשפ"ב","16:59","אלף בית רשי","רב האי גאון חולק על זה?
שמש בגבעון דום היה או לא היה? וכן שאר המובאים בחז"ל שעצרו חמה?
גם בחז"ל מובאים עוד כמה שקפצה להם הדרך, זה היה או לא?
אלא מה השאילה האם יש טכניקה נרכשת רוחנית לכך שמות הקודש וכדומה, נו דיעה שתאמר שאין כאלו שמות אפשר לשמוע, אבל מכאן ולעשות צחוק, ולהזכיר שמות של חברות תעופה ישראליות, ולעשות ביניהם אנלוגיה של צחוק לשמות הקודש? זה כבר רעות רוח וחוצפה, ולא יעזור תפיסה של דיעה יחידנית כמעט שכותבת נגד שמות אלו, מול קתדרה שלימה של כל כתבי הקבלה האריז"ל הרמ"ק ועוד ועוד שפירטו שמות הקודש, וכן הנאמר בגמרא עצמה על פעולות על ידי "שם", וכן רש"י בגמרא, לגבי עצירת ספינה,","278","","681","True","True","False","","56","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100405","100404","רגע רגע","03/07/22 18:06","ד תמוז","תשפ"ב","18:06","אביגדור","דבר ראשון, אם אתה מתכוון אלי (הגבת אלי) - אני לא הזכרתי שמות של חברות תעופה. בוודאי שאיני עושה צחוק מדעות של גדולי ישראל (אני כן חושב שלגבי סוגיות רבות אם הם היו היום הם היו משנים את דעתם לאור ידע שלא היה מפורסם בזמנם. ובסוגיות מסוימות, המחזיק בדעותיהם בימינו באמת גורם לזלזול).

ולגבי הנקודות הנוספות שהעלית - שמש בגבעון דום, הרלבג ורבי ניסים ממרסיי הסבירוהו באופן טבעי. גם בין אלו שלא כתבו זאת בפירוש, היו שכתבו זאת כשיטה, או שרואים זאת בסוגיות אחרות שדנו לגביהן.

מה שהוזכר בגמרות - בעניינים כאלו ודומיהם היו ראשונים שלא אחזו בדעה שנראית מפשוטן של הגמרות. זה ידוע. פחות ידוע שהם לא אחזו בדעה זו גם כשברור שאלו פשוטן של הגמרות (למשל הסוגיה בעירובין מג שמפורש בה - בסוגיה הלכתית - שאליהו יבוא יום אחד בדיוק לפני המשיח. והרמבם לא כתב כך).

ולענייננו, בסוגיה על ארבעה שנכנסו לפרדס, שתוס' כתבו "על ידי שם" (אולי לזה התכוונת) - תשובות הגאונים הוצאת ליק (מוסאפיה) תחילת וסוף סי' צט: "ודשאלתון הא דתנו רבנן ארבעה נכנסו לפרדס... ומר רב שמואל גאון ז"ל וכיוצא בו, שהרבו לקרות בספרי נכרים, אומרים: אין המראות הללו נראות אלא לנביאים, ולא יעשה נס אלא לנביא, ומכחישין בכל מעשה שנאמר כי נעשה בו נס לצדיקים, ואמרו כי אין זה הלכה. ואף במעשה של ר' עקיבא שצפה בהיכלות, ומעשה ר' נחוניא בן הקנה ור' ישמעאל וכיוצא בהן, על כל אלה אומרים: אינם הלכה".

ואולי הכי חשוב. אתה מגדיר זאת "דעה יחידנית כמעט". ובזה שלוש הערות:
א. זו לא דעה אלא שיטה. כלומר עיקרון שחוזר על עצמו בתחומים רבים. כשאתה אוסף את הדעות שנאמרו בכל התחומים השונים הללו - אתה מגיע למספר גדול של דעות שאחזו כך.
ב. היא לא יחידנית. בוודאי בתקופת הראשונים, לפני שהתפרסמה הקבלה ובוודאי החסידות, היתה נפוצה הרבה יותר השיטה השכלתנית. הדוגמא החדה ביותר היא סוגיית הנמנעות. בראשונים הדעה המקובלת (ואולי גם היחידה) היא שהקב"ה "מחוייב" לכללי ההיגיון (ולא יוכל לברוא מרובע שאלכסונו שווה לצלעו). בתקופת האחרונים, ובפרט בחסידות (אך גם לפניה), השיטה נהפכה מקצה לקצה, ואפילו בביטויים חריפים על החולק על כך.
ג. הכללים של רוב ומיעוט שייכים לפסיקת הלכה, וגם בה כמובן שיש כללים רבים וסברות רבות שבגללם פוסקים כמיעוט. בוודאי בסוגיות מציאותיות (גם מציאות רוחנית היא מציאות), אין סיבה מחייבת שהרוב צודקים. אפשר לומר שיש בזה סברה מסוימת, אבל בוודאי לא מחייבת (ובוודאי לא כשהרוב נובע משיוך לשיטה מסוימת. למשל, ברור שלכל גדולי החסידות יש דעה קרובה בהרבה סוגיות, פשוט כי זו השיטה שלהם, לא בגלל שכל אחד מהם הגיע למסקנתו בדיון בפני עצמו).","571","","681","True","True","False","","71","212.76.116.137","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100407","100404","חרון אף, עברה, וזעם - משלחת מלאכי חבלה","03/07/22 21:55","ד תמוז","תשפ"ב","21:55","Almuaddib","את זעמך שמור לויכוחים עם החסידות הסמוכה, כשמתווכחים האדמו"ר של מי גדול יותר.

הבריתא המפורסמת, ששלושה קפצה להם הדרך, היא דעתו של תנא אחד. היו גם דעות על אחרים שקפצה להם הדרך, ועיין בב"ר שם.

רבי יצחק הוא שדרש :
"וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל אֲרַם נַהֲרַיִם", רַבִּי יִצְחָק אָמַר בֶּן יוֹמוֹ, הוּא דַעְתֵּיהּ דְּרַבִּי יִצְחָק. "וָאָבֹא הַיּוֹם אֶל הָעָיִן" - הַיּוֹם יָצָאתִי וְהַיּוֹם בָּאתִי
.

זו לא הלכה שאתה צריך לצאת עליה בחנית וברומח, אלא דברי אגדה. דרשתו של רבי יצחק.

דברי אגדה, ואלו - כידוע - כוללים גם מדרשים סותרים רבים. רבקה היתה בת 3 בעת נישואיה, או שמא בת 14? משה היה גבוה עשרים אמה, או לא?

והדברים ידועים, וטחינת מים מלאכה מעייפת ומיותרת היא, וגם אם תמשיך לעשן מאזניך, אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ואין מדרש האגדה אלא מדרש אגדה.","107","","681","True","True","False","","80","147.235.201.225","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100410","100405","סליחה! התגובה לדיון בכללות","03/07/22 23:55","ד תמוז","תשפ"ב","23:55","אלף בית רשי","ובכל אופן כתבתי את הגובה על דבריך , וגם עכשיו אני מתכוין גם לאלמו,
ובכן אם את תגובתך היית כותב כדבר בפני עצמו, והיא אכן כתובה פחות או יותר ענינית, וכפי שאתה פותח אמנם בקצירת האומר המקובלים וכו', כשלאחריה אתה מרחיב בענין השיטה/הדיעה/ האחרת, ואגב כמובן גם לא הבנתי את ההתפלספות המיותרת בטרימינולגיה של ההגדרות,
הביקורת מופנית כלפיכם על העדר יושרה, פותח האשכול ד"ר עלי כתב בסוף דבריו בציניות בלתי נסלחת ועשה אנלוגיה בין שמות הקודש לחברות תעופה, שבמילים אחרות הוא מזלזל במובא בגמרא עצמה למי אין מלמדים שם מ"ב מפני שעלול להשתמש לרעה, וכמובן אכמ"ל בפרט שבמ"מ שניכם יותר טובים ממני, הן בידע והן בניסוח, ואוסיף קריאה לאלמו את תגובתך אתה מוזמן לערוך! כי היא לא מכבדת אותך מה קשור "זעם" וויכוחי חסידות מי רבי יותר גדול, שאר התגובה מליאה בתוכן כדרכך, וכולנו יודעים כבר שיש גם דעה/שיטה/אסכולה כזו המתנגדת לכל דברי חז"ל שפחות מתחברים לשכל, ולא חדשתם כלום!","278","","681","True","True","False","","62","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100415","100410","לאלף-ב יש עקרון אמונה 14 - להאמין בשמות?","04/07/22 13:45","ה תמוז","תשפ"ב","13:45","Almuaddib","אני מפנה את תשומת לבך שאתה יוצא בשצף-קצף נגד כל מי שלא מקבל כל עיקר אמונה שהרעבע שלך מחזיק ממנו. כל מי שלא חושב כמוך - אתה תוקף בחרון אף קדוש, ובלי מעצורים.

אתה יודע, גם לפני שהרעבע שלך נולד, היה שולחן ערוך, והיו יהודים ששמרו את ההלכה - למרות שלא מופיע שם עקרון של אמונה בקפיצת הדרך, בשמות קדושים או בכך שהרעבע שלך הוא היהדות וכל השאר כופרים.

צ'יל, מען. תרגיע.

אתה אולי לא שם לב, אבל בכל פעם שמישהו שלא גדל בערוגה שלך כותב משהו שלא מתאים לך - אתה משחרר להקה של כלבי תקיפה.

מה חמור יותר, הזלזול שאתה תוקף בזעם, או הזעם שלך, שחז"ל המשילוהו לעבודה זרה?","107","","680","True","True","False","","63","147.235.201.225","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100416","100410","ואגב הדיון בקפיצת הדרך","04/07/22 15:06","ה תמוז","תשפ"ב","15:06","אביגדור","קשה לי
שבעלי הדעה שמחזיקה מעניינים לא-טבעיים לא מתייחסים לעצם הדיון - ולשאלות הזועקות בו (כוונתי בדורנו, אני לא דן את הדורות הקודמים שהידע שלהם היה שונה משלנו).
למשל. היעב"ץ עירובין מג שואל (אם אני הייתי שואל את זה היו אומרים שאני ציני), הרי היו נביאים שסבלו כל מיני צרות, אליהו ברח מאיזבל ארבעים יום, את ירמיה זרקו לבור - למה הם לא עשו קפיצת הדרך?
על אותה הדרך אפשר לשאול שאלות רבות נוספות: למה במצור וברעב לא בראו עגלים מספר יצירה? או גלמים שיילחמו בבבלים וברומאים?

אז היעבץ מסיק שאסור להשתמש בשמות אפילו בסכנת נפשות.
גם להסבר שלו, מה קרה בדורות שלאחר מכן שהתפשטו שימושים בשמות קפיצת הדרך בריאת גלמים וכו'?","571","","680","True","True","False","","73","212.76.116.137","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100417","100415","מי צריך תרופת הרגעה?","04/07/22 15:13","ה תמוז","תשפ"ב","15:13","אלף בית רשי","קראו בעיון את התגובה שלי, וכנגדה את התגובות המתלאמות","278","","680","True","True","False","","57","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100418","100416","ולי גם היה קשה ולא בציניות","04/07/22 18:24","ה תמוז","תשפ"ב","18:24","אלף בית רשי","אלישע ואסוך השמן, נאמר במדרשים שזה היה גמול על החסד שעשה עובדיה בעלה שהחייה את הנביאים, ואם כן אם אלישע יודע לעשות כאלו ניסים למה לא עשו לעצמם אוכל? אלא מוכרחים לתרץ שעל כל קושיות הנ"ל ודומיהם נאמר הכלל אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים וכולה חדא גזירתא ולק"מ","278","","680","True","True","False","","64","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100419","100416","למביני אידיש (בחצי השני) על הנושא","04/07/22 19:25","ה תמוז","תשפ"ב","19:25","אלף בית רשי","שמות הקודש וכישופין, כוחו של בלעם ודעתו של רבי יהונתן אייבשיץ בעניין, (אגב זה הוא מחברו של ספר יערות דבש שדעתו בעניין אחר מקובלת על הרב אביגדור והיא בפנתיאון שלו- וכפי שכבר ציינתי כמה פעמים על האסטרטגיה לבחור בפיצנטה את המ"מ המתאימים לאג'נדה ומעלימים שבאותו ספר עצמו נמצא עניין סותר)
דרשתו של הרה"ג מנשה ישראל רייזמאן בקול הלשון","278","","680","True","True","False","","85","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100420","100418","קפיצת הדרך של הבעשט","04/07/22 20:35","ה תמוז","תשפ"ב","20:35","אביגדור","ספר "שבחי הבעש"ט" (ברלין תרפ"ב) עמוד פח: "ואירע עוד דבר שאצל אחד מן הנגידים היה ילד חולה, ובא אל הבעש"ט ואמר שיחיה, ואח"כ ראה שימות. והבין שירצו לעשות לו בושה, ונסע משם בחצי הלילה בקפיצת הארץ לערך ט"ו פרסאות עד שיצא מגבולם אל ממלכה אחרת"

אז אם הבעשט עשה קפיצת הדרך מחשש של בושה שהברכה שלו לא התקיימה, רבי עקיבא לא יכול לעשות קפיצת הדרך מהחשש שטורנוסרופוס יוציא אותו להורג בייסורים? לא מובן לי","571","","680","True","True","False","","95","212.76.116.137","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100431","100419","לא מבין אידיש, אשמח למקורות בספרים","05/07/22 13:00","ו תמוז","תשפ"ב","13:00","אביגדור","זו לא "אסטרטגיה" אלא חיפוש האמת:
"כי החכמים ז"ל אינם מעיינים הדעות ולא מביטין אותם, אלא מצד אמיתתם ומצד ראיותיהם, לא מפני האומר אותו, יהיה מי שיהיה" (רבי אברהם בן הרמב"ם, מאמר אודות דרשות חז"ל)

גם כשהפוסקים פסקו פעם אחת כר"מ ופעם אחת כר"י, זה לא בגלל שהם "בחרו בפינצטה לפי האג'נדה", אלא חיפשו את האמת.

אגב, אני לא מעלים שום דעה, גם כשהיא נראית לי מאוד לא נכונה.","571","","679","True","True","False","","64","212.76.116.137","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100448","100419","אתה צודק, נוותר על מקורות","06/07/22 12:00","ז תמוז","תשפ"ב","12:00","אביגדור","ברור שכל אחד יכול למצוא מקורות (במיוחד בתקופת אוצר החכמה)

אבל לפחות אשאל - האם בשיעור הנ"ל הוא מתייחס גם למישור המציאותי, שעליו נאמר "המוחש לא יוכחש", וכפי שהעירו המי מנוחות והעץ חיים שכבר חיפשו בכל העולם ולא מצאו כישוף שפועל, ובזמננו הציעו מיליון דולר למי שיוכיח זאת ולא נמצא.
או שכל השיעור הוא מראי מקומות לכאן ולכאן ומה אמרו רוב השיטות ואיך התייחסו לרמבם וכו', כאילו שמדובר כאן בסוגיה מופשטת נטו שאין לה מגע עם המציאות?
(טעות שעשו אותה רבים-רבים)","571","","678","True","True","False","","113","212.76.116.137","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100421","100420","על ספר זה אין קושיות","04/07/22 23:09","ה תמוז","תשפ"ב","23:09","אלף בית רשי","ואצלינו אמרו מי שמאמין שזה היה הרי הוא שוטה
ומי שחושב שזה לא יכול להיות הרי הוא .... ואידך פירושא זיל גמור😒

אגב תגובתך העניינית מאוד רומזת לי שאיבדת את זה, טענו בחיטין ושאלו בקוצים","278","","680","True","True","False","","62","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100427","100421","הנה הפירושא","05/07/22 08:49","ו תמוז","תשפ"ב","08:49","אביגדור",""מי שמאמין שזה היה הרי הוא שוטה
ומי שחושב שזה לא יכול להיות הרי הוא בדרכו של רב האי גאון ועוד כמה גדולים"

אני לא יודע למה אתה חושב שאיבדתי את זה (אולי "זה" לא היה לי אף פעם?)

אבל לעצם השאלה בדרכו של היעבץ, ניסית לחלק שאין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים. אני מנסה לקחת את התירוץ הזה ברצינות, ושואל - האם חבריו של ר"ע לא יכלו לעשות לו קפיצת הדרך, כמו שהאר"י לקח את תלמידו על שני קנים לטבריא כדי להתפלל דווקא שם שאומות העולם לא ישמעו שאחרי שהוציא דיבוק ממישהו הדיבוק חזר (כי נשקוהו אימו ודודתו) והוא מת ("שבחי האר"י" (ירושלים תשט"ו) עמודים 24-25).

ולאלו שמאמינים שגדולי ישראל יצרו גולם, בין השאר כדי להילחם בעלילות דם, למה הנביאים והתנאים לא בראו גלמים להילחם בבבלים וברומאים?
ושוב, זו לא ציניות שלי, זו שאלה (הגיונית מאוד, לטעמי) בדרכו של היעבץ.","571","","679","True","True","False","","63","212.76.116.137","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100433","100427","האם רב האי גאון האמין באסוך השמן שהתמלא?","05/07/22 15:05","ו תמוז","תשפ"ב","15:05","אלף בית רשי","להעמיס באופן אבסולטי כל דבר על רב האי גאון, שגם דבריו אפשר לפרשם כמין חומר, ולהבין עומק כוונתו, הרי הוא לא מוחק מהש"ס את הנכתב במפורש שבראו עיגלא תילתא אלא "מפרשן כנראה" (לא בדקתי) באופן שלא יסתור את דעתו, כך שגם דעתו עצמה היא לא שחור לבן כפי שאתה מנסה להציג, אני חוזר ואומר ששורשי החילוק נעוצים בדיון החוזר ונשנה כאן על לימוד שכלי בחיבור יותר לחלק הגשמי העולם, ללימוד הקשור יותר לחלק הרוחני, ותירוצים בחלק זה הרוחני, בהחלט קיימים, קח את ספר "בן יהוידע" כדוגמא, בוודאי לא תוכל לקבל את דבריו, ותירוציו והסבריו בש"ס לא התקבלו על הצד השני וכמובן שתסתמך על רב האי גאון, כך שלמעשה שני אסכולות אלו לא ייפגשו באותו רובד לעולם, כי בן יהוידע יוכל לפרש את כל דברי רב האי גאון שנכתבו כביכול בעומק אחר ולא פלוג","278","","679","True","True","False","","68","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100434","100433","משום מה, אתה פוסל אסכולה אחת באופן גורף","05/07/22 16:28","ו תמוז","תשפ"ב","16:28","Almuaddib","בעוד השניה, בעיניך, היא האמת היחידה.

זוכר מדוע נפסקה הלכה כבית הלל ולא כבית שמאי?","107","","679","True","True","False","","50","147.235.201.225","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100443","100434","סוף סוף התקדמנו קצת","06/07/22 07:58","ז תמוז","תשפ"ב","07:58","אלף בית רשי","איפה פסלתי? אני משתדל להציג את האסכולה השנייה במוחצנות כי זה טיבו של ויכוח, אבל כמדומני שלא פסלתי ובוודאי בתגובתי האחרונה שעליה הינך מגיב לא פסלתי בה אף אחד","278","","678","True","True","False","","78","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100453","100448","זה לא שיעור על כישופים ואמיתותם!!","06/07/22 15:59","ז תמוז","תשפ"ב","15:59","אלף בית רשי","זה שיעור בעניין אחר ואגב הוא מתייחס לכישוף כפי דרכי הבית מדרש בו הוא חונך וגדל וממילא באופן אוטומטי ואולי אף סינכרוני הוא מגיע למקורות שמתאימים לדרך זו, וקלטתי באזני (גם זה סנכרוני עקב התעסקותי עם אשכול זה) תוך כדי שמיעת השיעור את העניין והמקור שהביא, ובמקרה זכרתי שנפנפת פעם עם מקור מהיערות דבש.
אגב! הרב הנ"ל לדעתי בתוך תוכו יכול גם מאוד שהוא מתחבר דווקא לשיטה שאתה מייצג כאן, כי הרבה פעמים הוא מאזן ומביא משיטה זו, דבר שלא מקובל כל כך במחוזותינו כלומר בתי המדרש השמרניים החרדיים הנוטים לשיטת החסידות.

נ.ב. אגב אינני יודע מי הם אלו שמציעים פרס מליון דולר וכו', האם הם צריכים לעקם הפשט בתורה שכתוב "מכשף"? וגם אם התכוונת למהרח"ו בספר עץ חיים הרי הוא האמין בכוחו של האריז"ל אלא מאי שכנראה התכווין שבימיו אין כבר כישוף, ובכן הבאת ציטוט ממנו כאילו לייצג שיטה נגדית היא יושרה ממש!!!","278","","678","True","True","False","","97","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100462","100453","שלום שלום","07/07/22 09:36","ח תמוז","תשפ"ב","09:36","אביגדור","מי שמציע מיליון דולר אינו יהודי, וכמדומני שהוא אפילו לא שמר על שלוש המצוות שבני נוח מקיימים (חולין צב ע"א-ע"ב)... אבל לענייננו יש כמה וכמה אנשים שמפורסמים בעולם (ויש גם יהודי ירא שמיים - ר' ניב הדר) שפרסמו שהם יכולים להפריך כל טענה לכישוף, ועד היום אף אחד לא הצליח להפריך את דבריהם.
כל אלו שטענו לכוחות על טבעיים, ולפעמים עשו מזה מיליונים, אוהבים לעשות את זה בתנאים שנוחים להם - בפני הציבור שלהם, עם הצלמים שלהם וכו'.
אם יש למישהו בדורנו כוחות כאלה, וזה לא משנה אם הוא רב ירא שמיים או כל אדם אחר - שיבוא ויוכיח את זה באופן מוחלט, ויזכה לקידוש השם שלא היה כמותו מימות אליהו בהר הכרמל. זה יועיל יותר מכל המחזירים בתשובה גם יחד.

עץ חיים זה ספר של מהרח"ו, כמו שכתבת. שיטתו ידועה (הוא הוכיח את גודלה של נשמה ממה שענה לו דיבוק, ואגב גם הביא בשם האר"י שדיבוק גרם למחלת נפילה)
מה שהבאתי הוא עץ החיים על המשניות, לרבי יעקב חאגיז, סנהדרין פ"ז מ"ז: "וחקרתי ודרשתי לראות היש משכיל והכל סר יחדיו נאלחו אין גם אחד שיעשה, וזיל הכא קא מדחי לה, וכבד כתב מזה גבר חכם בעוז בדורנו שפשפש בכל העולם כולו ממקום למקום ומעיר לעיר אין לדבר סוף, ולא מצא שמץ דבר מאלו, ואם ימצא איש אמונה בארץ – יאמר כך שמעתי אבל בעיני לא ראיתי" (דבריו הועתקו בשינוי לשון גם בתפארת ישראל שם בועז אות ג)
חשוב לי להדגיש - הוא לא אמר שלא היו כשפים מעולם, הוא אמר שבטלו בזמנו (הוא חי במאה הי"ז למניינם).
המי מנוחות כתב שזו הוכחה גמורה לשיטת הרמב"ם, וכך נדחית ראיית הרמבן שהסתמך על כך שהצלחת הכישוף וכו' נתפרסמה לעין הרואים: "ולדעתי אותם אשר יראתם כסלותם, הלוקחים מאמרי חז"ל המצודקים והמחוכמים על פשטיותם בעניינים כאלו, גם המה נכללים תוך אותה הכת שעליהם נשבע רבינו הרמב"ם ז"ל בקודשו שהם מאבדים הדרת התורה ומאפילים זוהרה ומשימים תורת ה' בהיפך המכוון בה... ק"ו לזמננו שיש בהם מריבוי הידיעה והדרישה בטבעיות [חוכמות הטבע], ומפורסם בבירור השכל שפעולות הקסמים הבל המה...".



ולסיום הערה טכנית: אם אתה מעדכן תגובה שכבר פרסמת, ומוסיף בה תוכן עקרוני, מומלץ לעשות זאת בתגובה נפרדת. כי כשאני רואה שהתגובה שלך מסומנת אצלי כ"נקראה", אני לא פותח אותה שוב לבדוק אם עודכנה","571","","677","True","True","False","","56","212.76.116.137","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100484","100462","לגבי שיבוא מישהוא "היום" ויוכיח","07/07/22 15:43","ח תמוז","תשפ"ב","15:43","אלף בית רשי","כבר אמרו אצלינו פתגם בענין אחר אימתי קאתי מר זמן ביאת המשיח, מי שאומר לא יודע ומי שיודע לא אומר.
ואני לא יודע על כישוף בזמנינו ואין דיון בעניין זה כלל קשור לדיונינו, אנחנו דיברנו על כוחם של תנאים ואמוראים, על אלישע ואסוך השמן, ושירבוב ענין זה לכאן "מטעה".
נ.ב. מקבל את הערתך","278","","677","True","True","False","","70","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100486","100484","נכון","07/07/22 16:34","ח תמוז","תשפ"ב","16:34","אביגדור","אלו שתי שאלות שונות - האם יש כוחות כאלה בימינו, האם היו כוחות כאלה בעבר. נכון.

אבל כאן מגיעה השאלה האם יש באמת סיבה לחלק.
כי הרי הטענה שאלו הבלים - נטענה גם בעבר (לגבי אסטרולוגיה בירושלמי, ואח"כ באופן רחב הרבה יותר ברמב"ם).
ואנשים חכמים ויראי שמיים שסבורים שכוחות כאלה פועלים - נמצאים גם היום.
כלומר, מי שמקבל את ההוכחה שבימינו אין כוחות כאלה, חייב להודות שיש אנשים חכמים ויראי שמיים שנופלים בטעות הזו (גם אנשים כאלו שאנחנו לא מרגישים נוח להודות שהם טועים בדבר כזה). טענה שנאמרה הרי גם בעבר.
מכאן השאלה למה לומר שיש חילוק בין התקופות. אדרבה, הרי בזמנינו יש הרבה יותר סיבות לשלול את תופעות אלו, ואעפ"כ יש האוחזים בהן.","571","","677","True","True","False","","59","212.76.116.137","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100488","100486","כי בתורה שקיבלנו בסיני כתוב מכשף","07/07/22 18:02","ח תמוז","תשפ"ב","18:02","אלף בית רשי","וזאת עובדה אמיתית וברורה כמובן, כפי שעשר המכות ומים מן הסלע ומן מן השמים הם עובדות ברורות ומוצקות אף שהיא אפשר לעשות אותם היום, ואף לא ראינו כדוגמתם בשנים האחרונות "המתועדות", ומימלא מוכרחים אנו לומר שפעם היה, השאילה מתי נפסק "פעם" האם לפני התנאים האם אולי גם לפני אלישע וסיפור האסוך הוא אגדה בלבד, ואולי עצם העובדה שמשנת ת"ר לערך כפי דברי הזהר שיפתחו שערי חכמה וכל ההמצאות מצלמות וכו' המתעדות כל דבר התפשטו בעולם, זה עצמו גרם שלא יהיה יותר דברים כאלו, כפי מאמר החפץ חיים שמושג "עין רואה" אפשר ללמוד ממצלמה, וכיום עקב כל גילויי החכמה האלוקית הטמונים בכל דבר, (ואף דרך אנשי המדע,) הם בלבד מאזנים את הבחירה מול יצר הרע, ולא צריכים מופתים וגילויים אחרים.","278","","677","True","True","False","","76","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100491","100488","ומהו "מכשף" הכתוב בתורה?","07/07/22 20:12","ח תמוז","תשפ"ב","20:12","Almuaddib",".

האתה יודע לקבוע אם הוא זה שעושה "כשפים" ומפעיל כוחות, או שמא הוא שרלטן המאחז עיניים - כשיטת הרמב"ם?","107","","677","True","True","False","","68","147.235.204.250","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100492","100491","וחזרנו ללופ הקבוע","07/07/22 20:36","ח תמוז","תשפ"ב","20:36","אלף בית רשי","הגמרא אומרת (לפני הרמב"ם כמדומני) שהיו כשפים ממש מכחישים כח של פמליה של מעלה, וכן גוגלit ותראה לבד את כל הפעמים שכתוב כשפים במדרש בגמרא, וזה גם כן לפני הרמב"ם, את כל הכשפים שעשה בלעם, נו ועכשיו תיתפוש את הפרשנות שזה אחיזת עיניים, ואסוך שמן הוא אחיזת עיניים וקריעת ים סוף אחיזת עיניים ח"ו , ולמה לא לפתור את הכל באמירה סתמית אחיזת עיניים, גם .... מתן תורה בקולות וברקים זה היה תעלול, או שדברי הרמב"ם נכתבו רק לסבר את אזני ערלי הלב, וגם הוא ידע איפה האמת נמצאת, נו וכך כל אחד מאיתנו ימשיך בדרכו ויתבצר בעמדתו, ברצותו יתפס על פירושו של הרמב"ם מה הוא מכשף (ואגב זה מכבר אני מכיר את הרמב"ם הזה) ויתעלם במכוון משאר המ"מ ומההיפותזה על האסוך וכו', ואתה תמשיך לחשוב שאתה השכל (בפת"ח) ואני הסכל (כנ"ל) הבער הפתי מאמין לכל דבר (המחדש עיקרי אמונה חדשים), ואני יגיד שאתה הכופר במסורות, רודף אחרי המדעים ומאמין בהם כאילו אין בלתם, ואני המאמין התמים, צועד בדרך הישנה כפי שלימדוני רבותי ובהטייה החסידית כפי שלמדנו מבית מדרשו של הבעש"ט, והאמת כנראה נמצאת איפה שהוא בתווך","278","","677","True","True","False","","86","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100493","100492","לענ"ד אין כאן לופ","07/07/22 22:33","ח תמוז","תשפ"ב","22:33","אביגדור","יש כאן כמה שלבים:
1. אם בדורנו הוכח שאין כוחות על טבעיים לאנשים.
2. אם גם בדורנו יש צדיקים וחכמים שבכל זאת מאמינים בכוחות כאלו.
3. מוכח שקורה שצדיקים גדולים וחכמים נופלים בטעות זו.
4. טענה זו היא מה שטען הרמבם והאבן עזרא וכו' כבר בדורם.
5. מה שתמוה לנו איך גדולים מהראשונים טעו בזה - לדעת הרמבם - הרי אנו רואים גם בדורנו כנל. וזה בדיוק מה שהרמבם והאבן עזרא אמרו בדורם.
6. מאידך, הטענה שעליה הסתמך הרמבן - שאיך אפשר להכחיש מה שראו רבים ונתאמת על ידם - אנו רואים בעינינו שאין מכך ראיה.
7. הרמבם ובני שיטתו הסבירו את הגמרות ואת הפסוקים על בעלי אוב מכשפים זוגות קמיעות וכו'. גם אם לעיתים בדוחק.

ניסים זו סוגיה אחרת. אמנם קרובה אבל לא זהה. בהחלט יתכן שכשהקבה רוצה, כדי לקיים את יעוד עם ישראל או העולם, הוא עושה נס. אבל הוא לא נתן כוחות לבני אדם להכניס בכישופים קמיעות וכו'.
ובכל זאת, יש כאלו שיישבו גם ניסים המפורשים בתורה (גם קריעת ים סוף). נכון שלא מצאתי מה כתבו על אסוך השמן, אבל כתבו על כ"כ הרבה מקרים אחרים, שאפשר בדרך דומה ליישב גם את הנ"ל.

עיקרון המסורת שהזכרת בהודעתך - הוא עיקרון חשוב. אבל הוא במישור החינוכי, כלומר איך מועיל יותר לנהוג (כמובן יש לדון אם בכל מצב ובכל דור אבל לא ניכנס לזה). אבל בהחלט הוא לא יכול לשנות כי הוא זה במישור של חיפוש האמת. הרי לא שייך לומר שבגלל שנולדת למשפחה שבה החזיקו כדעת הרמבן, לכן אצלך הרמבן צודק ויש כישופים, ואצל מי שנולד למשפחה שבה החזיקו כדעת הרמבם - אין כישופים. את האמת צריך לברר בדרכים אחרות.","571","","677","True","True","False","","61","212.76.116.137","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100494","100492","אתה לא רודף אמת, אלא אוהב את מה שהרעבע","07/07/22 22:47","ח תמוז","תשפ"ב","22:47","Almuaddib","בחיידר לימד אותך.

כל אחד והאסכולה שלו. אתה תמשיך עם אסכולת הרעבע מהחיידר, ואני אמשיך עם מסורת אבותי.

אלא שנמשיך לראות, שוב ושוב, איך אתה שב ושונה בכך שהאחרים, שלא סוברים כמוך, הם כופרים וכו'.

א בי געזונט.","107","","677","True","True","False","","58","147.235.204.250","0","100377","יבמות|קטז ע"א",""),new Message("100495","100494","שוין פחות או יותר סיכמנו את הדיון הפעם","07/07/22 23:46","ח תמוז","תשפ"ב","23:46","אלף בית רשי","","278","","677","False","True","False","","69","96.20.220.141","0","100377","יבמות|קטז ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);