סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

אָשָׁם תָּלוּי יִשָּׂרֵף רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר יִקָּבֵר חַטַּאת הָעוֹף הַבָּאָה עַל הַסָּפֵק תִּשָּׂרֵף רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר יְטִילֶנָּה לָאַמָּה
כָּל הַנִּקְבָּרִין לֹא יִשָּׂרֵפוּ וְכׇל הַנִּשְׂרָפִין לֹא יִקָּבֵרוּ רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר אִם רָצָה לְהַחְמִיר עַל עַצְמוֹ לִשְׂרוֹף אֶת הַנִּקְבָּרִין רַשַּׁאי אָמְרוּ לוֹ אֵינוֹ מוּתָּר לְשַׁנּוֹת
גְּמָ' שְׂעַר הַנָּזִיר יִקָּבֵר רָמֵי לֵיהּ טָבִי לְרַב נַחְמָן תְּנַן שְׂעַר הַנָּזִיר יִקָּבֵר וּרְמִינְהוּ הָאוֹרֵג מְלֹא הַסִּיט מִצֶּמֶר בְּכוֹר בְּבֶגֶד יִדָּלֵק הַבֶּגֶד מִשְּׂעַר הַנָּזִיר וּפֶטֶר חֲמוֹר בְּשַׂק יִדָּלֵק הַשַּׂק
אֲמַר לֵיהּ כָּאן בְּנָזִיר טָמֵא כָּאן בְּנָזִיר טָהוֹר
אֲמַר לֵיהּ שַׁנֵּית נָזִיר אַנָּזִיר פֶּטֶר חֲמוֹר אַפֶּטֶר חֲמוֹר קַשְׁיָא אִישְׁתִּיק וְלָא אֲמַר לֵיהּ וְלָא מִידֵּי אֲמַר לֵיהּ מִידֵּי שְׁמִיעַ לָךְ בְּהָא אֲמַר לֵיהּ הָכִי אָמַר רַב שֵׁשֶׁת כָּאן בְּשַׂק כָּאן בְּשֵׂעָר
אִיתְּמַר נָמֵי אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא כָּאן בְּשַׂק כָּאן בְּשֵׂעָר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר כָּאן בְּנָזִיר טָהוֹר כָּאן בְּנָזִיר טָמֵא
אֲמַר לֵיהּ לִיבְטֵל שַׂק בְּרוּבָּא אָמַר רַב פָּפָּא בְּצִיפּוּרְתָּא צִיפּוּרְתָּא לִישַׁלּוֹפִינְהוּ
אָמַר רַבִּי יִרְמְיָה הָא מַנִּי רַבִּי יְהוּדָה הִיא דְּאָמַר אִם רָצָה לְהַחְמִיר עַל עַצְמוֹ לִשְׂרוֹף אֶת הַנִּקְבָּרִים רַשַּׁאי אֲמַר לֵיהּ קָא קַשְׁיָא לַן לְשַׁלּוֹפִינְהוּ וְאַתְּ מוֹקְמַתְּ לַהּ כְּרַבִּי יְהוּדָה
הָכִי קָאָמֵינָא אִם אֶפְשָׁר לְשַׁלּוֹפִינְהוּ מוּטָב וְאִם לָאו אוֹקְמַהּ כְּרַבִּי יְהוּדָה דְּאָמַר אִם רָצָה לְהַחְמִיר עַל עַצְמוֹ לִשְׂרוֹף אֶת הַנִּקְבָּרִין רַשַּׁאי
וְאֵלּוּ הֵן הַנִּשְׂרָפִין אָמַר מָר חָמֵץ בַּפֶּסַח יִשָּׂרֵף סְתַם לַן תַּנָּא כְּרַבִּי יְהוּדָה דְּאָמַר אֵין בִּיעוּר חָמֵץ אֶלָּא שְׂרֵפָה
תְּרוּמָה טְמֵאָה וְהָעׇרְלָה כּוּ' הָא כֵיצַד אוֹכָלִין בִּשְׂרֵפָה מַשְׁקִין בִּקְבוּרָה
חַטַּאת הָעוֹף כּוּ' תַּנְיָא אָמַר רַבִּי יְהוּדָה חַטַּאת הָעוֹף הַבָּאָה עַל הַסָּפֵק יְטִילֶנָּה לָאַמָּה וּמְנַתְּחָה אֵבֶר אֵבֶר וְזוֹרְקָן לָאַמָּה וּמִתְגַּלְגֶּלֶת וְהוֹלֶכֶת לְנַחַל קִדְרוֹן
כׇּל הַנִּקְבָּרִין לֹא יִשָּׂרֵפוּ כּוּ' מַאי טַעְמָא מִשּׁוּם דְּנִקְבָּרִין אֶפְרָן אָסוּר וְנִשְׂרָפִין אֶפְרָן מוּתָּר
וְנִקְבָּרִין אֶפְרָן אָסוּר וְהָתַנְיָא דַּם הַנִּדָּה וּבְשַׂר הַמֵּת שֶׁנִּפְרְכוּ טְהוֹרִין מַאי לַָאו טְהוֹרִין וּמוּתָּרִין לָא טְהוֹרִין וַאֲסוּרִין
מֵתִיב רַב פִּנְחָס עוֹלַת הָעוֹף שֶׁנִּתְמַצָּה דָּמָהּ מוּרְאָתָהּ וְנוֹצָה שֶׁלָּהּ יָצְאוּ מִידֵי מְעִילָה מַאי לַָאו יָצְאוּ מִידֵי מְעִילָה וּמוּתָּרִין לָא יָצְאוּ מִידֵי מְעִילָה וַאֲסוּרִין
וְנִשְׂרָפִין דְּהֶקְדֵּשׁ אֶפְרָן מוּתָּר וְהָא תַּנְיָא כׇּל הַנִּשְׂרָפִין אֶפְרָם מוּתָּר חוּץ מֵאֵפֶר אֲשֵׁירָה וְאֵפֶר דְּהֶקְדֵּשׁ לְעוֹלָם אָסוּר
וּמִיעְרָב הוּא דְּלָא קָעָרֵיב לְהוּ וְתָנֵי לְהוּ מִשּׁוּם דַּאֲשֵׁירָה יֵשׁ לָהּ בְּטִילָה בְּגוֹי הֶקְדֵּשׁ אֵין לוֹ בְּטִילָה עוֹלָמִית קָתָנֵי מִיהָא אֵפֶר הֶקְדֵּשׁ לְעוֹלָם אָסוּר
אָמַר רָמֵי בַּר חָמָא כְּגוֹן דְּנָפְלָה דְּלֵיקָה בַּעֲצֵי הֶקְדֵּשׁ מֵאֵלֶיהָ כֵּיוָן דְּלָא יְדִיעַ מַאן דְּלָא הָוֵי אִינִישׁ דְּלִמְעוֹל דְּלִיפּוֹק אֶפְרָן לְחוּלִּין
רַב שְׁמַעְיָה אָמַר כִּי תַּנְיָא הָא מַתְנִיתָא בִּתְרוּמַת הַדֶּשֶׁן תַּנְיָא דִּלְעוֹלָם אָסוּר
דְּתַנְיָא וְשָׂמוֹ בְּנַחַת וְשָׂמוֹ כּוּלּוֹ וְשָׂמוֹ שֶׁלֹּא יְפַזֵּר
הֲדַרַן עֲלָךְ יֵשׁ בְּקׇדְשֵׁי מִזְבֵּחַ וּסְלִיקָא לַהּ מַסֶּכֶת תְּמוּרָה

רש"י

אשם תלוי ישרף. אם שחטו וקודם זריקת דמו נודע לו שלא חטא והשתא הוו חולין שנשחטו בעזרה אבל אם לא נודע לו יאכל כשאר אשמות דאשם קרייה רחמנא בפרשת ויקרא לכפר על הספק ולהגין מן הייסורים עד שיוודע לו אם ודאי חטא ויביא חטאת כדאמרינן בכריתות בפ' בתרא (דף כו:): חטאת העוף כו'. כגון אשה שהפילה ספק ולד ספק אינו ולד כיון דחטאת [יולדת מן] העוף היא כדכתיב ובן יונה או תור לחטאת מביאתה על הספק דהואיל ואינה נקטרת לא איכפת לן אי זריק דם על הספק ואינה נאכלת דשמא לא ולד היה וחולין היא זו ונבלה היא ואין חולין נאכלין במליקה ותשרף דהוי לה כשאר קדשים פסולין ובמסכת נזיר (דף כט.) ילפינן שפיר דחטאת העוף באה על הספק: יטילנה לאמה. אמת המים עוברת בעזרה ויוצאה לנחל קדרון ואיידי דעור רך הוא מתמקמק ואינו עומד בקילוח המים: כל הנשרפין לא יקברו. דלמא אתי איניש ואשכח להו ואכיל להו: ונקברין לא ישרפו. בגמ' מפרש טעמא: גמ' מלא הסיט. מלא הרחקת גודל מאצבע מה שהוא יכול להרחיק: צמר בכור. אסור בהנאה דקדשים הוא: ידלק. גבי צמר נקט בגד וגבי שער נקט שק כי אורחא דמילתא: שער נזיר טהור ישרף. דשרפה כתיבא ביה דכתיב ונתן על האש וגו' שער נזיר טמא לא כתיב ביה שרפה: כאן בשק. הא דקתני ידלק היינו שארג שער נזיר ופטר חמור בשק דאי אמרת יקבר אתי איניש ומתהני בה הואיל ואינו כלה עד לאחר זמן ומתני' בשער עצמו שלא נארג ואידי ואידי בטהור או טמא: ור' אלעזר אומר כו'. ואידי ואידי בשק ופטר חמור לקמן משני לה ומוקים לה כר' יהודה: ליבטל ברובא. דהא קתני שער נזיר ופטר חמור בשק במשמע מעט ממנו בבגד גדול של היתר ואי קשיא הא דאמרי' במס' נדה (דף סא:) בגד שאבד בו כלאים ה''ז לא ימכרנו לעובד כוכבי' ואמאי אסור למוכרו וליבטל ההוא חוט ברובא כי היכי דאמרי' הכא הא לאו פירכא היא דבכלאים לא אמר ליבטל ברובא דעיקר איסור כלאים לא אסרה תורה אלא על ידי תערובת וכלאים מתרגמינן עירובין ולא שייך בהו ביטול: בציפורתא. שעשה מן האיסור צורת צפור בשק דחשיב דמיפה ליה לכולי שק ולא מיבטל: הא מני. דהשתא ס''ד דהכי מתרץ הא מני דאזיל לחומרא ר' יהודה היא: אמר ליה קשיא לן לשלופינהו. דאפשר בתקנה ואת מוקמת כר' יהודה היכא דאיכא תקנתא מי אמר רבי יהודה אמר ליה הכי קאמינא לה א''א לשלופינהו מוטב ודקא קשיא לך פטר חמור אפטר חמור הא דקתני ישרף ובמתני' יקבר לא תישני בנזיר (כאן בטמא כאן בטהור) אלא אוקמה כר' יהודה כולה ומיתוקמא שפיר: מ''ט. נקברין לא ישרפו משום דנקברים אפרן אסור ואתו למישרייא: דם הנדה ובשר המת. אע''ג דקי''ל במס' נדה (דף נד:) מטמאין לחין ויבשין היכא דנעשו אפר בעלמא טהורין אם אין שם מלא תרווד רקב ומותר בהנאה ובשר המת מן הנקברין הוא ושרי אפרו: שנתמצה דמה. שנעשית מצותה: מוראה ונוצה שלה. נקברין נינהו דאמרי' בפ''ק דיומא (דף כא.) מוראה ונוצה ודישון מזבח הפנימי והמנורה נבלעין במקומן: ומותרין. אפילו לכתחלה אם חפר ונטלן: כל הנשרפין. כגון חמץ ותרומה וערלה וכלאי הכרם אפרן מותר לכיבוס בגדים: לעולם אסור ומיערב לא עריב כו'. האי מקשה מפרש ואזיל לברייתא דלא תיקשי ליה היא גופה כיון דאפר עצי אשרה ואפר הקדש שניהן אסורין אמאי פליג להו מהדדי ולא תני חוץ מעצי אשרה ואפר הקדש ולא ליתני לעולם אסור ומפרש משום דאינן שוין דאשירה יש לה ביטול ביד עובד כוכבים כדקיי''ל במס' ע''ז מנין לעובד כוכבים שפוסל אלוהו דכתיב פסילי אלהיהם וכתיב ולקחת לך בפ' ר' ישמעאל (ע''ז דף נב.) בגמ' עבודת כוכבים של עובד כוכבים אסור כו': ה''ג לא הוה איניש דלמעול. דאי הדליקה אדם מעל המסיק ונפק אפר לחולין והנך דטעונין שרפה בלא שום מעילה יצא אפרן לחולין דקלישא קדושתייהו הואיל ונפסלו והא דקתני אפר הקדש אסור היכא דליכא מעילה ולא הוה איניש דלמעול ובעצי הקדש קאמר: כי תניא הא. דאפר הקדש אסור במלא קומץ של הדשן קאמר שהכהן תורם בכל יום שחרית ונותנו אצל המזבח כדאמר בפ''ב דיומא (דף כד.) נאמר כאן והרים ונאמר להלן והרים מה להלן בקומצו אף כאן בקומצו: ושמו אצל המזבח ושמו כולו. וכיון דטעון גניזה אסור בהנאה:

תוספות

אם אפשר למישלפינהו מוטב (כלל) לא קאי כלל אקושיא דליבטלינהו ברובא אלא אקושיא קמייתא דהתם קתני ידלק ובמתני' יקבר והלשון לאו דוקא. ונשרפין מותרין (הקדש קשיא) .. וניחא אי גרסי' נשרפין אפרן מותר וכן גרסי' במקצת ספרים מיהו יש ליישב דלאלימותא נקטוה אפר הקדש הכא דמתני' דנשחטין חוץ לזמנן דאפרן מותר ומשום דבסמוך מותיב מינייהו דקאמר ונשרפין דהקדש דאפרן מותר והתנא נסיב ליה הכא:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר