סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

רַבָּה בַּר רַב הוּנָא כֹּל מִילְּתָא דְּמִיתְאַמְרָא בְּאַפֵּי תְּלָתָא לֵית בָּהּ מִשּׁוּם לִישָּׁנָא בִּישָׁא מַאי טַעְמָא חַבְרָךְ חַבְרָא אִית לֵיהּ וְחַבְרָא דְּחַבְרָךְ חַבְרָא אִית לֵיהּ
כִּי אֲתָא רַב דִּימִי אָמַר מַאי דִּכְתִיב מְבָרֵךְ רֵעֵהוּ בְּקוֹל גָּדוֹל בַּבּוֹקֶר הַשְׁכֵּם קְלָלָה תֵּחָשֵׁב לוֹ כְּגוֹן דְּמִיקְּלַע לְאוּשְׁפִּיזָא וְטָרְחוּ קַמֵּיהּ שַׁפִּיר לִמְחַר נָפֵיק יָתֵיב בְּשׁוּקָא וְאָמַר רַחֲמָנָא נִיבָרְכֵיהּ לִפְלָנְיָא דְּהָכִי טְרַח קַמַּאי וְשָׁמְעִין אִינָשֵׁי וְאָזְלִין וְאָנְסִין לֵיהּ
תָּנֵי רַב דִּימִי אֲחוּהּ דְּרַב סָפְרָא לְעוֹלָם אַל יְסַפֵּר אָדָם בְּטוֹבָתוֹ שֶׁל חֲבֵירוֹ שֶׁמִּתּוֹךְ טוֹבָתוֹ בָּא לִידֵי רָעָתוֹ
אִיכָּא דְּאָמְרִי רַב דִּימִי אֲחוּהּ דְּרַב סָפְרָא חֲלַשׁ עָל רַב סָפְרָא לְשַׁיּוֹלֵי בֵּיהּ אֲמַר לְהוּ תֵּיתֵי לִי דְּקַיֵּימִי כֹּל דַּאֲמוּר רַבָּנַן אֲמַר לֵיהּ הָא מִי מְקַיְּימַתְּ לְעוֹלָם אַל יְסַפֵּר אָדָם בְּטוֹבָתוֹ שֶׁל חֲבֵירוֹ שֶׁמִּתּוֹךְ טוֹבָתוֹ בָּא לִידֵי גְּנוּתוֹ אֲמַר לְהוּ לָא שְׁמִיעָא לִי וְאִי הֲוָה שְׁמִיעָא לִי קַיֵּימְתַּהּ
אָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן עַל שִׁבְעָה דְּבָרִים נְגָעִים בָּאִין עַל לָשׁוֹן הָרָע וְעַל שְׁפִיכוּת דָּמִים וְעַל שְׁבוּעַת שָׁוְא וְעַל גִּילּוּי עֲרָיוֹת וְעַל גַּסּוּת הָרוּחַ וְעַל הַגָּזֵל וְעַל צָרוּת הָעַיִן
עַל לָשׁוֹן הָרָע דִּכְתִיב מְלׇשְׁנִי בַסֵּתֶר רֵעֵהוּ אוֹתוֹ אַצְמִית
עַל שְׁפִיכוּת דָּמִים דִּכְתִיב וְאַל יִכָּרֵת מִבֵּית יוֹאָב זָב וּמְצֹרָע וְגוֹ'
וְעַל שְׁבוּעַת שָׁוְא דִּכְתִיב וַיֹּאמֶר נַעֲמָן הוֹאֵל קַח כִּכָּרָיִם וּכְתִיב וְצָרַעַת נַעֲמָן תִּדְבַּק בְּךָ וְגוֹ'
וְעַל גִּילּוּי עֲרָיוֹת דִּכְתִיב וַיְנַגַּע ה' אֶת פַּרְעֹה נְגָעִים וְגוֹ'
וְעַל גַּסּוּת הָרוּחַ דִּכְתִיב וּבְחֶזְקָתוֹ גָּבַהּ לִבּוֹ עַד לְהַשְׁחִית וַיִּמְעוֹל בַּה' אֱלֹהָיו וְהַצָּרַעַת זָרְחָה בְּמִצְחוֹ
וְעַל הַגָּזֵל דִּכְתִיב וְצִוָּה הַכֹּהֵן וּפִנּוּ אֶת הַבַּיִת תָּנָא הוּא כּוֹנֵס מָמוֹן שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ יָבֹא הַכֹּהֵן וִיפַזֵּר מָמוֹנוֹ
וְעַל צָרוּת הָעַיִן דִּכְתִיב וּבָא אֲשֶׁר לוֹ הַבַּיִת וְתָנָא דְּבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל מִי שֶׁמְיוּחָד בֵּיתוֹ לוֹ
אִינִי וְהָא אָמַר רַבִּי עֲנָנִי בַּר שָׂשׂוֹן לָמָּה נִסְמְכָה פָּרָשַׁת בִּגְדֵי כְהוּנָּה לְפָרָשַׁת קׇרְבָּנוֹת לוֹמַר לָךְ מָה קׇרְבָּנוֹת מְכַפְּרִין אַף בִּגְדֵי כְהוּנָּה מְכַפְּרִין כְּתוֹנֶת מְכַפֶּרֶת עַל שְׁפִיכוּת דָּמִים דִּכְתִיב וַיִּטְבְּלוּ אֶת הַכֻּתֹּנֶת בַּדָּם מִכְנָסַיִם מְכַפְּרִים עַל גִּילּוּי עֲרָיוֹת דִּכְתִיב וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי בָד לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה
מִצְנֶפֶת מְכַפֶּרֶת עַל גַּסֵּי הָרוּחַ כִּדְרַבִּי חֲנִינָא דְּאָמַר רַבִּי חֲנִינָא יָבֹא דָּבָר שֶׁבַּגּוֹבַהּ וִיכַפֵּר עַל מַעֲשֵׂה גּוֹבַהּ אַבְנֵט מְכַפֵּר(ת) עַל הִרְהוּר הַלֵּב אַהֵיכָא דְּאִיתֵיהּ דִּכְתִיב וְהָיָה עַל לֵב אַהֲרֹן
חוֹשֶׁן מְכַפֵּר עַל הַדִּינִין דִּכְתִיב וְעָשִׂיתָ חֹשֶׁן מִשְׁפָּט אֵפוֹד מְכַפֵּר עַל עֲבוֹדָה זָרָה דִּכְתִיב אֵין אֵפוֹד וּתְרָפִים מְעִיל מְכַפֵּר עַל לָשׁוֹן הָרָע אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יָבֹא דָּבָר שֶׁבַּקּוֹל וִיכַפֵּר עַל מַעֲשֵׂה הַקּוֹל
צִיץ מְכַפֵּר עַל מַעֲשֵׂה עַזֵּי פָנִים כְּתִיב הָכָא וְהָיָה עַל מֵצַח אַהֲרֹן וּכְתִיב הָתָם וּמֵצַח אִשָּׁה זוֹנָה הָיָה לָךְ
לָא קַשְׁיָא הָא דְּאַהֲנוֹ מַעֲשָׂיו הָא דְּלָא אַהֲנוֹ מַעֲשָׂיו אִי אַהֲנוֹ מַעֲשָׂיו אָתוּ נְגָעִים עֲלֵיהּ אִי לָא אַהֲנוֹ מַעֲשָׂיו מְעִיל מְכַפֵּר
וְהָאָמַר רַבִּי סִימוֹן אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי שְׁנֵי דְבָרִים לֹא מָצִינוּ לָהֶם בַּקׇּרְבָּנוֹת כַּפָּרָה בְּדָבָר אַחֵר מָצִינוּ לָהֶם כַּפָּרָה שְׁפִיכוּת דָּמִים וְלָשׁוֹן הָרָע שְׁפִיכוּת דָּמִים בְּעֶגְלָה עֲרוּפָה
וְלָשׁוֹן הָרָע בִּקְטֹרֶת דְּתַנְיָא רַבִּי חֲנִינָא לָמַדְנוּ לִקְטֹרֶת שֶׁמְּכַפֶּרֶת דִּכְתִיב וַיִּתֵּן אֶת הַקְּטֹרֶת וַיְכַפֵּר עַל הָעָם וְתָנָא דְּבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל עַל מָה קְטֹרֶת מְכַפֶּרֶת עַל לָשׁוֹן הָרָע אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יָבֹא דָּבָר שֶׁבַּחֲשַׁאי וִיכַפֵּר עַל מַעֲשֵׂה חֲשַׁאי
קַשְׁיָא שְׁפִיכוּת דָּמִים אַשְּׁפִיכוּת דָּמִים קַשְׁיָא לָשׁוֹן הָרָע אַלָּשׁוֹן הָרָע
שְׁפִיכוּת דָּמִים אַשְּׁפִיכוּת דָּמִים לָא קַשְׁיָא הָא דִּידִיעַ מַאן קַטְלֵיהּ הָא דְּלָא יְדִיעַ מַאן קַטְלֵיהּ
דִּידִיעַ מַאן קַטְלֵיהּ בַּר קְטָלָא הוּא בְּמֵזִיד וְלָא אַתְרוֹ בֵּיהּ
לָשׁוֹן הָרָע אַלָּשׁוֹן הָרָע לָא קַשְׁיָא הָא בְּצִינְעָא

רש"י

דמיתאמרא באפי תלתא. שהבעלים אמרוה בפני ג' המגלה אותה אינו לשון הרע שזה גילה תחלה דעתו שאם מגלה אותו אינו חושש דמידע ידע דסופה להגלות דחברך חברא אית ליה וזה מגלה לחבירו וזה לחבירו עד שיודע: מברך רעהו בקול גדול וגו' קללה תחשב לו. אותה ברכה קללה היא לו לחבירו: ושמעין אינשי. אלמי שהוא עשיר ואזלי ואנסי ליה לממוניה ל''א אנסי ליה שמתאכסנין אצלו אורחין עד שמכלין ממונו: בא לידי רעתו. שכשהוא מספר בטובתו יותר מדאי הוא עצמו אומר חוץ ממדה רעה זו שבו או אחרים שומעין שזה משבחו ואומרים הלא מדת כך וכך בידו: צרות העין. שצרה עינו באחרים ואינו מהנה שכיניו מכליו ע''י שאלה: אותו אצמית. ואוקימנא לעיל דהיינו נגעים: אל יכרת מבית יואב. מפני שהרג את אבנר: הואל. השבע ששלחך אלישע וקח ככרים: ובחזקתו גבה לבו וגו'. בעוזיהו משתעי: שייחד ביתו. כלי תשמישו שלא השאילם לאחרים: למה נסמכה כו'. בפרשת ואתה תצוה נסמכה ענין המילואים לבגדי כהונה: ויטבלו את הכתנת בדם. רמז היה להם שטבילת כפרת דמים עולה ע''י כתנת: אין אפוד ותרפים. בזמן שאין אפוד הוי עון תרפים: שבקול. פעמוני המעיל נשמעין על מעשה קול לשון הרע ואת אמרת נגעים אתו עליה: אהנו מעשיו. שנתקוטטו על ידו ואי קשיא אמאי לא מותיב ליה משפיכות דמים וגילוי עריות דקאמר לעיל נגעים באין עליהם והכא תניא דבגדי כהונה מכפרין תריץ דהא דתני בגדי כהונה מכפרין לאו עליה דידיה אלא על האחרים שעל ידו נענשין דבשפיכות דמים כתיב (במדבר לה) כי הדם הוא יחניף וגו' ובגילוי עריות כתיב (ויקרא יח) ותטמא הארץ ואפקוד עונה עליה אבל לשון הרע לא אשכחן דמיענשי ביה אחריני: שבחשאי. קטורת נעשית בהיכל בחשאי כדתניא בפרק הוציאו לו במסכת יומא (דף מד.) פורשין מבין האולם ולמזבח בשעת הקטרה לשון הרע בחשאי הוא: קשיא שפיכות דמים וכו'. דקאמרינן לעיל בגדי כהונה מכפרין על אחרים וקא חזינן דעגלה ערופה מכפרת על אחרים דעל ההורג אינה מכפרת דקיימא לן בסוטה (דף מו:) שאם נתערפה העגלה ואח''כ נמצא ההורג מנין שהוא נהרג תלמוד לומר ולארץ לא יכופר וגו': קשיא לשון הרע. דלעיל דקתני דבגדי כהונה מכפרין: לא ידיע מאן קטליה. עגלה מכפרת: בר קטלא הוא. וכל כמה דלא מיקטל לא מיכפרי אחריני דכתיב (במדבר לה) ולארץ לא יכופר וגו': בצינעא. דמעשה חשאי קטרת מכפרת:

תוספות

ובחזקתו גבה לבו וגו'. גבי עוזיה כתוב. בדברי הימים כתיב (ד''ה א ה) ויוחנן הוליד [את] עזריה (הכהן) [הוא] אשר כיהן (בתוך) בבית אשר בנה (המלך) שלמה [בירושלים] וצ''ע למה כתיב עליו אשר כיהן יותר מן האחרים שהוא מונה שם כל כהנים גדולים אשר שמשו בבית ראשון והרי מונה לפניו כמה כהנים ולמה כתיב אשר כיהן גבי (עוזיה) [עזרי'] יותר מן האחרים וי''ל לפי שהוא הכניס עצמו להתווכח על הכהונה כשבא עוזיה יותר מן האחרים: הא דאהנו מעשיו. פירש רש''י שנתקוטטו על ידו ואי קשיא אמאי לא מותיב ליה משפיכות דמים וגילוי עריות דקאמר לעיל נגעים באין עליהם והכא תניא דבגדי כהונה מכפרים תריץ דהא דתני בגדי כהונה מכפרי' לאו עליה דידיה אלא על אחרים דע''י שפיכות דמים נענשים העולם דכתיב (במדבר לה) כי הדם הוא יחניף ובגילוי עריות כתיב ותטמא הארץ ואפקוד עונה עליה אבל לשון הרע לא אשכחן דאיענשי ביה אחריני לשון רש''י ולא נהירא שהרי במסכת שבועות (דף לט.) אומר דעל כל העבירות אחרים נענשים עליהם אם יש בידם למחות ואי אין בידם למחות אפי' ג''ע וש''ד נמי לא ואור''י דמשפיכות דמים לא קשיא מידי לפי שיש עליה מיתת ב''ד ובגדי כהונ' מכפרין על המיתה אבל נגעים מיהא באין עליו ועוד יש מפרש דהאי דמשני הש''ס הא דאהנו מעשיו הא דלא אהנו מעשיו קאי נמי אשפיכות דמים וגילוי עריות וה''פ אהנו מעשיו היינו כשהרג ממש ועליו אין בגדי כהונה מכפרים אלא נגעים באין עליו לא אהנו מעשיו כגון שלא הרג ממש אלא שהלבין פני חבירו ברבים דקיימא לן (ב''מ דף נח:) כל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים ועל זה בגדי כהונה מכפרים וכן גילוי עריות ממש אהנו מעשיו ולא אהנו מעשיו זהו כי הא דאמרי' (שבת דף נה:) מתוך ששהו קיניהן מעלה עליהם כאילו שכבום: חס ליה דליכסוף זרעיה דרב על ידאי. וזהו ענוה שלא לשמה שהניחו לביישו משום כבוד אביו:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר