סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

אִם כֵּן צִפּוֹר לְמַעוֹטֵי עוֹף טָמֵא לְמָה לִי
וְהָתַנְיָא אֵם אֶפְרוֹחִין טְרֵפָה חַיָּיב בְּשִׁילּוּחַ אָמַר אַבָּיֵי הָכִי קָאָמַר אֶפְרוֹחַ שֶׁאִמָּן טְרֵפָה חַיָּיב בְּשִׁילּוּחַ
בָּעֵי רַב הוֹשַׁעְיָא הוֹשִׁיט יָדוֹ לַקֵּן וְשָׁחַט מִיעוּט סִימָנִים מַהוּ
מִי אָמְרִינַן כֵּיוָן דְּאִילּוּ שָׁבֵיק לְהוּ מִטַּרְפִי בָּעֵינַן לָךְ וְלֹא לִכְלָבֶיךָ אוֹ דִלְמָא כֵּיוָן דִּבְיָדוֹ לְמִגְמַר שְׁחִיטָה תִּקַּח לָךְ קָרֵינָא בֵּיהּ וְחַיָּיב בְּשִׁילּוּחַ תֵּיקוּ
בָּעֵי רַבִּי יִרְמְיָה מַטְלֵית מַהוּ שֶׁתָּחוֹץ כְּנָפַיִם מַהוּ שֶׁיָּחוֹצּוּ
בֵּיצִים מוּזָרוֹת מַהוּ שְׁנֵי סִדְרֵי בֵיצִים זוֹ עַל גַּב זוֹ מַהוּ זָכָר עַל גַּבֵּי בֵיצִים וּנְקֵבָה עַל גַּבֵּי זָכָר מַהוּ תֵּיקוּ
בָּעֵי רַבִּי זֵירָא יוֹנָה עַל בֵּיצֵי תָסִיל מַהוּ תָּסִיל עַל בֵּיצֵי יוֹנָה מַהוּ
אָמַר אַבָּיֵי תָּא שְׁמַע עוֹף טָמֵא רוֹבֵץ עַל בֵּיצֵי עוֹף טָהוֹר וְטָהוֹר רוֹבֵץ עַל בֵּיצֵי עוֹף טָמֵא פָּטוּר מִשִּׁילּוּחַ הָא טָהוֹר וְטָהוֹר חַיָּיב דִּלְמָא בְּקוֹרֵא
קוֹרֵא זָכָר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְחַיֵּיב וַחֲכָמִים פּוֹטְרִין אָמַר רַבִּי אֲבָהוּ מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר אָתְיָא דְּגִירָה דְּגִירָה כְּתִיב הָכָא קוֹרֵא דָגַר וְלֹא יָלָד וּכְתִיב הָתָם וּבָקְעָה וְדָגְרָה בְצִלָּהּ
אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר מַחְלוֹקֶת בְּקוֹרֵא זָכָר אֲבָל בְּקוֹרֵא נְקֵבָה דִּבְרֵי הַכֹּל חַיָּיב פְּשִׁיטָא קוֹרֵא זָכָר תְּנַן מַהוּ דְּתֵימָא רַבָּנַן אֲפִילּוּ קוֹרֵא נְקֵבָה פָּטְרִי וְהָא דְּקָתָנֵי זָכָר לְהוֹדִיעֲךָ כֹּחוֹ דְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר קָמַשְׁמַע לַן
וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר מַחְלוֹקֶת בְּקוֹרֵא זָכָר אֲבָל בְּזָכָר דְּעָלְמָא דִּבְרֵי הַכֹּל פָּטוּר פְּשִׁיטָא קוֹרֵא זָכָר תְּנַן מַהוּ דְּתֵימָא רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אֲפִילּוּ זָכָר דְּעָלְמָא מְחַיֵּיב וְהַאי דְּקָתָנֵי קוֹרֵא זָכָר לְהוֹדִיעֲךָ כֹּחָן דְּרַבָּנַן קָא מַשְׁמַע לַן
תַּנְיָא נָמֵי הָכִי זָכָר דְּעָלְמָא פָּטוּר קוֹרֵא זָכָר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְחַיֵּיב וַחֲכָמִים פּוֹטְרִין
מַתְנִי' הָיְתָה מְעוֹפֶפֶת בִּזְמַן שֶׁכְּנָפֶיהָ נוֹגְעוֹת בַּקֵּן חַיָּיב לְשַׁלֵּחַ אֵין כְּנָפֶיהָ נוֹגְעוֹת בַּקֵּן פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּחַ אֵין שָׁם אֶלָּא אֶפְרוֹחַ אֶחָד אוֹ בֵּיצָה אַחַת חַיָּיב לְשַׁלֵּחַ שֶׁנֶּאֱמַר קַן קֵן מִכׇּל מָקוֹם
הָיוּ שָׁם אֶפְרוֹחִים מַפְרִיחִים אוֹ בֵּיצִים מוּזָרוֹת פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּחַ שֶׁנֶּאֱמַר וְהָאֵם רֹבֶצֶת עַל הָאֶפְרֹחִים אוֹ עַל הַבֵּיצִים מָה אֶפְרוֹחִים בְּנֵי קַיָּימָא אַף בֵּיצִים בְּנֵי קַיָּימָא יָצְאוּ מוּזָרוֹת וּמָה הַבֵּיצִים צְרִיכִין לְאִמָּן אַף הָאֶפְרוֹחִין צְרִיכִין לְאִמָּן יָצְאוּ מַפְרִיחִין
גְּמָ' תָּנוּ רַבָּנַן רוֹבֶצֶת וְלֹא מְעוֹפֶפֶת יָכוֹל אֲפִילּוּ כְּנָפֶיהָ נוֹגְעוֹת בַּקֵּן תַּלְמוּד לוֹמַר רוֹבֶצֶת מַאי תַּלְמוּדָא מִדְּלָא כְּתִיב יוֹשֶׁבֶת
אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב הָיְתָה יוֹשֶׁבֶת בֵּין שְׁנֵי רוֹבְדֵי אִילָן רוֹאִים כֹּל שֶׁאִם תִּשָּׁמֵט נוֹפֶלֶת עֲלֵיהֶם חַיָּיב לְשַׁלֵּחַ וְאִם לָאו פָּטוּר
מֵיתִיבִי הָיְתָה יוֹשֶׁבֶת בֵּינֵיהֶן פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּחַ עַל גַּבֵּיהֶן חַיָּיב לְשַׁלֵּחַ הָיְתָה מְעוֹפֶפֶת אֲפִילּוּ כְּנָפֶיהָ נוֹגְעוֹת בַּקֵּן פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּחַ
מַאי לָאו עַל גַּבֵּיהֶן דּוּמְיָא דְּבֵינֵיהֶן מָה בֵּינֵיהֶן דְּנָגְעָה בְּהוּ אַף עַל גַּבֵּיהֶן דְּנָגְעָה בְּהוּ אֲבָל רוֹבְדֵי אִילָן פָּטוּר
לֹא עַל גַּבֵּיהֶן דּוּמְיָא דְּבֵינֵיהֶן מָה בֵּינֵיהֶן דְּלֹא נָגְעָה עֲלַיְיהוּ אַף עַל גַּבֵּיהֶן דְּלֹא נָגְעָה עֲלַיְיהוּ וְהַיְינוּ רוֹבְדֵי אִילָן
הָכִי נָמֵי מִסְתַּבְּרָא דְּאִי סָלְקָא דַעְתָּךְ רוֹבְדֵי אִילָן פָּטוּר אַדְּתָנֵי הָיְתָה מְעוֹפֶפֶת אֲפִילּוּ כְּנָפֶיהָ נוֹגְעוֹת בַּקֵּן פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּחַ לִיתְנֵי רוֹבְדֵי אִילָן וְכׇל שֶׁכֵּן מְעוֹפֶפֶת
מְעוֹפֶפֶת אִיצְטְרִיךְ לֵיהּ דַּאֲפִילּוּ כְּנָפֶיהָ נוֹגְעוֹת בַּקֵּן פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּחַ
וְהָאֲנַן תְּנַן בִּזְמַן שֶׁכְּנָפֶיהָ נוֹגְעוֹת בַּקֵּן חַיָּיב לְשַׁלֵּחַ אָמַר רַבִּי יִרְמְיָה כִּי קָתָנֵי מַתְנִיתָא בְּנוֹגֵעַ מִן הַצַּד
אִיכָּא דְאָמְרִי לֵימָא מְסַיַּיע לֵיהּ הָיְתָה יוֹשֶׁבֶת בֵּינֵיהֶן פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּחַ עַל גַּבֵּיהֶן חַיָּיב לְשַׁלֵּחַ הָיְתָה מְעוֹפֶפֶת אֲפִילּוּ כְּנָפֶיהָ נוֹגְעוֹת בַּקֵּן פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּחַ
מַאי לָאו עַל גַּבֵּיהֶן דּוּמְיָא דְּבֵינֵיהֶן מָה בֵּינֵיהֶן דְּלָא נָגְעָה עֲלַיְיהוּ אַף עַל גַּבֵּיהֶן דְּלָא נָגְעָה עֲלַיְיהוּ וְהַיְינוּ רוֹבְדֵי אִילָן
לָא עַל גַּבֵּיהֶן דּוּמְיָא דְּבֵינֵיהֶן מָה בֵּינֵיהֶן דְּנָגְעָה בְּהוּ אַף עַל גַּבֵּיהֶן דְּנָגְעָה בְּהוּ אֲבָל רוֹבְדֵי אִילָן פָּטוּר אִי הָכִי אַדְּקָתָנֵי סֵיפָא הָיְתָה מְעוֹפֶפֶת אֲפִילּוּ כְּנָפֶיהָ נוֹגְעוֹת בַּקֵּן פָּטוּר

רש"י

א''כ. דאמן נמי מקשת להו ומתקח לך ולא לכלביך ממעט האם כמו האפרוחים אם טמאה נמי מהתם אימעיט: והתניא אם אפרוחים טרפה חייב לשלח. קס''ד דה''ק אמן של אפרוחים שהן טרפות והאם כשרה חייב לשלח ולא דרשינן תקח לך ולא לכלביך: מיעוט סימנים. של אפרוחין תחת האם: מהו. לחייבו בשלוח האם כיון שבידו לגמור את השחיטה תקח לך קרינא ביה וחייב לשלח או דילמא השתא מיהת כל זמן שלא גמר בהם סימנים פטור מלשלח ונוטל את האם בהיתר ואח''כ גומר שחיטה: מטלית. פרוסה על הביצים והאם רובצת עליה מי הויא חציצה דלא ליבעי שלוח דלא קרינא ביה רובצת או לא: כנפים. נוצה תלושה: ביצים מוזרות. שאין אפרוח בא מהן כדאמרי' במתני' דלא מיחייבי בשלוח: מהו שיחוצו. אם תמצא לומר ביצים מוזרות חוצצים ב' סדרי ביצים בני קיימא זה ע''ג זה מהו אם נתכוין ליטול התחתונים מי הוו אמצעים חציצה ופטור מלשלח או לא: זכר לאו בר שלוח הוא כדאמרינן לקמן אבל זכר דברי הכל פטור דהא אם כתיב ובקורא הוא דמחייב ר' אליעזר משום דכתיב ביה דגירה כדלקמן: תסיל. עוף טהור ודומה ליונה: דלמא. הא דתני בטהור וטהור חייב בקורא נקבה דמנהגו בכך ומודו בקורא נקבה אפי' אין הביצים שלה כדלקמן דהואיל ודרכה הוא לגדלן והאם רובצת קרינא ביה וכי רובצת על ביצת עוף טמא פטור דכתיב תקח לך ולא לכלביך אבל עוף אחר בטלה דעתו ואינה בשלוח: ובקעה ודגרה. מה התם דגירה מעליא דבמינו משתעי קרא אף הכא דגירה מעליא אבל הקורא נקבה אפילו אין הביצים שלה חייב לשלם דהאם קרינא ביה הואיל ומנהגו בכך אבל זכר דעלמא דברי הכל פטור והאם רובצת כתיב ולא האב רובץ ובקורא הוא דמחייב ר' אליעזר משום דכתיב ביה דגירה לא שנא זכר ול''ש נקבה: כחן דרבנן. דאפילו בקורא פטרי אי לאו דנקבה היא אע''ג דכתיב ביה דגירה אם בעינן ולא זכר: מתני' מפריחים. גדולים: גמ' היתה יושבת בין שני רובדי אילן. והביצים תחתיה אבל הענפים סומכים ומגביהים אותה באויר: כל. שאילו ידחה זה מזה תשמט האם ותפול עליהן חייב ואם נופלת לצדדין פטור: ביניהן. ביצה מכאן וביצה מכאן: אפילו כנפיה נוגעות בהן פטור. ולקמן מפרש לה מן הצד: מה ביניהן אפילו נגעה בהן. ואשמועינן פטור דעל בעינן: אף על גביהן. דקתני חייב בדנגעה בהו וממתני' ליכא לאותובי אדרב דבעי נוגעים משום דמתניתין במעופפת הא בין שני רובדי אילן רובצת קרינא ביה: מה ביניהן דלא נגעה עלייהו אף על גביהן דלא נגעה עלייהו. מלעיל ושוב אין כאן נגיעה דאי נמי נגעה מן הצדדין אינה נגיעה דעל בעינן ואפילו הכי קתני חייב הואיל ועליהן רובצת: ליתני רובדי אילן. ואע''ג דיושבת במקומה תחתיה דפטור וכ''ש מעופפת דאינה רובצת: מן הצד. שנוגעת בצידיהן ולא על גביהן: אף על גביהן דלא נגעה עלייהו. ושוב אין כאן נגיעה ואפילו הכי הואיל ויושבת חייב דרובצת קרינא ביה: מה ביניהן דנגעה בהו. דאי לא נגעה לא איצטריך לאשמועינן: אף על גביהן דנגעה בהו. מלמעלה: .

תוספות

הכי גרסינן וכן נמצא בספר ישן והתניא אם אפרוח טרפה חייב וקא סלקא דעתך דטרפה קאי אאפרוח ומשני הכי קאמר אפרוח שאמו טרפה אבל לספרים דגרסי אפרוחים טריפות אינו מיושב: שני סדרי ביצים זה על גב זה מהו. פי' אי הוי חציצה ויכול ליקח התחתונים קודם שילוח ואי לא הויא חציצה אסור ליקח עד שישלח כדאמרינן לקמן: מה ביניהן דלא נגע עלייהו. תימה הא דמחייב לעיל ברובדי אילן היכי מיירי אי אפילו בלא נגע מן הצד כלל מאי משני הכא אף על גביהן דלא נגעה עלייהו והיינו רובדי אילן משמע הא מן הצד נגעה אכתי תקשה דהא חייב ברובדי אילן לעיל אע''ג דלא נגעה כלל ואי לא מחייב לעיל אלא בנגעה מן הצד דוקא אם כן מאי קאמר בסמוך מעופפת איצטריכא ליה דאפילו כנפיה נוגעות בקן כיון דההוא נוגעים במן הצד אכתי תקשה ליתני רובדי אילן וכ''ש מעופפת דהא ברובדי אילן מיירי נמי בנוגעים מן הצד:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר