סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

אמר ליה [לו] רב בתשובה: לא זכתה התורה לאב בבתו אלא שבח נעורים בלבד, ולא דבר אחר, ולכן תשלומי הנזק יינתנו לבת. איתיביה [הקשה לו] לשיטת רב ממה ששנינו במשנתנו: החובל בעבד עבריחייב בכולן, חוץ מן השבת בזמן שהוא שלו, ואם כן, אף בתו כיון שמעשה ידיה שלו — צריך אף תשלום השבת להיות שלו! אמר אביי: אכן, מודה רב בתשלום השבת שנותן אותו המזיק אותה לאביה, שכן מעשה ידיה עד שעת בגרות דאבוה הוי [של אביה הם] ודמי השבת — דמי ביטול מעשה ידיה הם.

איתיביה [הקשה לו] לשיטת רב ממה ששנינו בברייתא: אב החובל בבנו גדוליתן לו מיד מה שחייב לשלם לו, חבל בבנו קטןיעשה לו בדמי החבלה שחייב לו סגולה (שעניינה יבואר להלן). החובל בבתו קטנהפטור, ולא עוד אלא אחרים שחבלו בהחייבין ליתן לאביה! ומשיבים: הכי נמי [כאן גם כן] מדובר בתשלומי שבת בלבד, אבל לא לגבי תשלום שאר נזקים שהם ניתנים לבת.

א ועל האמור בברייתא זו שהובאה עתה תמהים: ובבנו גדוליתן לו מיד? ורמינהו [ומשליכים מראים סתירה] ממה ששנינו בברייתא אחרת: החובל בבניו ובבנותיו של אחרים, אם היו גדוליםיתן להם מיד את תשלומי החבלה, קטניםיעשה להם סגולה. בבניו ובבנותיו שלו (ומשמע, אפילו גדולים) — פטור!

אמרי [אומרים] בתשובה: לא קשיא [אין זה קשה], כאן בברייתא ששנינו שפטור מדובר כשהבנים הגדולים סמוכים על שלחנו, כלומר, שמתפרנסים וניזונים ממנו, כאן ששנינו שחייב מדובר כשאין הבנים הגדולים סמוכין על שלחנו.

על תירוץ זה מקשים: במאי אוקימתא לקמייתא [במה העמדת את הברייתא הראשונה שחייב]?בשאין סמוכין על שלחנו; אי הכי, אימא סיפא [אם כך, אמור את סופה]: החובל בבתו הקטנהפטור, ולא עוד אלא אחרים שחבלו בהחייבין ליתן לאביה. ואם מדובר כאן שאינו מפרנס את בתו הלא לדידה בעי למיתב [לה עצמה צריך לתת] לה את התשלום, דבעיא מזוני [שצריכה היא מזונות], שהרי אינה סמוכה על שולחן אביה!

ואפילו למאן דאמר דעת מי שאומר]: יכול הרב לומר לעבד "עשה עמי (עבוד בשבילי) ואיני זנך" לפי שאיני חייב לפרנסך, הני מילי [דברים אלה] אמורים בעבד כנעני, דאמר ליה יכול האדון לומר לו]: עביד עבידתא כולי יומא [עבוד עבודה כל היום] ולאורתא זיל סחר [ולערב לך חזר] על הפתחים לבקש צדקה ואכול ממה שיתנו לך, אבל עבד עברי, דכתיב [שנאמר] בו: "כי טוב לו עמך" (דברים טו, טז), ולמדו חכמים מכאן שצריך להיות שווה עמך במאכל, עמך במשתהלא, וחייב לספק לו מזונות, וכל שכן בתו!

ומשיבים: כדרך שאמר רבא בריה [בנו] של רב עולא בקשר לענין דומה: לא נצרכה הלכה זו אלא להעדפה, כלומר, לסכום העודף על מזונותיה ההכרחיים. הכא נמי [כאן גם כן] לא נצרכה אלא להעדפה, שאותו מקבל האב מן החובל בבתו הקטנה.

ועוד שואלים על דרך זו של יישוב הסתירה בין הברייתות: במאי אוקימתא לבתרייתא [במה העמדת את הברייתא האחרונה]בסמוכין על שלחנו, ואמרנו בברייתא שגדוליםיתן להם מיד, קטניםיעשה להם סגולה, אמאי [מדוע] יעשה להם סגולה? לאביהם בעי למיתבי [צריך הוא לתת]!

אמרי [אומרים] בתשובה: כי קא קפיד [כאשר האב מקפיד] לקבל דבר השייך לילדיו, הרי זה דווקא במידי דקא חסר [בדבר שהוא חסר ממנו] שהוא מפסיד בגללו כגון במקרה שחבל בבניו, שיצטרך לשלם לבניו, ואולם במידי דאתא מעלמא [בדבר שבא מן העולם, מן החוץ] שחבלו בהם אחרים — לא קפיד [מקפיד].

ומקשים על כך: והא [והרי] מציאה דמעלמא קאתי להו [שמהחוץ באה להם] וקא קפיד האב מקפיד] על כך ולכן אומרים שמציאת הקטנים לאביהם! אמרי [אומרים] בתשובה לכך: רווחא דקאתי להו מעלמא, ולית להו צערא דגופייהו בגווה [רווח שבא להם מהחוץ, ואין להם צער של גופם בו]קפיד [מקפיד] האב לקבל, אבל חבלה של ילדיו דאית להו צערא דגופייהו [שיש להם צער של גופם בכך] ומעלמא קאתי להו גם מהחוץ בא להם]לא קפיד [מקפיד] לקבל מילדיו.

ומקשים: והא התם [והרי שם] בברייתא הראשונה מדובר במקרה דאית [שיש] לה לבתו צערא דגופא [צער הגוף] ומעלמא קאתי [ומהחוץ בא] לה, וקא קפיד הוא מקפיד] על קבלת תשלומיה! דקתני [כפי שהוא שונה]: ולא עוד אלא אחרים שחבלו בהחייבין ליתן לאביה!

אמרי [אומרים] בתשובה לכך: התם דגברא קפדנא [שם שאיש קפדן] הוא, וראיה לדבר דהא [שהרי] אין ילדיו סמוכין על שלחנו ואינו דואג למזונותיהם, איש כזה אפילו במידי דאתי להו מעלמא קפיד [בדבר שבא להם מבחוץ מקפיד]. ואולם הכא [כאן], בברייתא זו, דלאו גברא קפדנא [שלא אדם קפדן] הוא, דהא [שהרי] ילדיו סמוכין על שלחנו, כי קא קפיד [כאשר הוא מקפיד] — הרי זה במידי דקא חסר ליה [בדבר שהוא חסר בו], אבל במידי דאתי להו מעלמא [בדבר שבא להם מן החוץ]לא קפיד [מקפיד].

ומסבירים עוד: שנינו בשתי הברייתות שיעשה לבניו הקטנים בכסף התשלומים המגיע להם סגולה, ושואלים: מאי [מה] פירושה של סגולה זו? רב חסדא אמר: שיקנה להם בכסף זה ספר תורה, רבה בר רב הונא אמר: שיקנה להם דיקלא דאכיל מיניה תמרי [דקל שיאכל הילד ממנו תמרים]. ומעירים כי אותם הדברים שנדונו על ידי אמוראי בבל, נדונו גם בארץ ישראל.

וכן אמר ריש לקיש כדברי רב: לא זכתה תורה לאב אלא שבח נעורים בלבד, ור' יוחנן אמר: אפילו פציעה.

ותוהים: פציעה שאין בה אובדן כושר עבודה, כחבלה, סלקא דעתך [עולה על דעתך] לומר שיזכה בזה האב? והרי אפילו ר' אלעזר לא קמיבעיא ליה [נשאלה לו], לא היה לו ספק לגבי זכות האב בתשלומי בתו אלא לגבי חבלה,

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר