סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

גְּמָ' מַאי גְּרִיעוּתָא דְּפוּנְדָּקִית אָמַר רַב כָּהֲנָא פּוּנְדָּקִית גּוֹיָה הָיְתָה וּמְסִיחָה לְפִי תּוּמָּה הָיְתָה זֶה מַקְלוֹ וְזֶה תַּרְמִילוֹ וְזֶה קֶבֶר שֶׁקְּבַרְתִּיו בּוֹ וְכֵן תָּנֵי אַבָּא בְּרֵיהּ דְּרַב מִנְיוֹמֵי בַּר חִיָּיא פּוּנְדָּקִית גּוֹיָה הָיְתָה וּמְסִיחָה לְפִי תּוּמָּה הָיְתָה זֶה מַקְלוֹ וְזֶה תַּרְמִילוֹ וְזֶה קֶבֶר שֶׁקְּבַרְתִּיו בּוֹ
וְהָא אַיֵּה חֲבֵרֵנוּ קָאָמְרִי לָהּ כֵּיוָן דַּחֲזֵיתִינְהוּ בָּכְיָא אָמְרוּ לָהּ אַיֵּה חֲבֵרֵנוּ אָמְרָה לָהֶם מֵת וּקְבַרְתִּיו
תָּנוּ רַבָּנַן מַעֲשֶׂה בְּאָדָם אֶחָד שֶׁבָּא לְהָעִיד עַל הָאִשָּׁה לִפְנֵי רַבִּי טַרְפוֹן אָמַר לוֹ בְּנִי הֵיאַךְ אַתָּה יוֹדֵעַ בְּעֵדוּת אִשָּׁה זוֹ אָמַר אֲנִי וָהוּא הָיִינוּ הוֹלְכִים בַּדֶּרֶךְ וְרָדַף אַחֲרֵינוּ גַּיִיס וְנִתְלָה בְּיִיחוּר שֶׁל זַיִת וּפְשָׁחוֹ וְהֶחְזִיר אֶת הַגַּיִיס לַאֲחוֹרָיו
אָמַרְתִּי לוֹ אַרְיֵה יִישַׁר כֹּחֲךָ אָמַר לִי מִנַּיִן אַתָּה יוֹדֵעַ שֶׁאַרְיֵה שְׁמִי כָּךְ קוֹרִין אוֹתִי בְּעִירִי יוֹחָנָן בְּרַבִּי יְהוֹנָתָן אַרְיֵה דְּמִכְּפַר שִׁיחְיָא לְיָמִים חָלָה וּמֵת וְהִשִּׂיא רַבִּי טַרְפוֹן אֶת אִשְׁתּוֹ
וְרַבִּי טַרְפוֹן לָא בָּעֵי דְּרִישָׁה וַחֲקִירָה וְהָתַנְיָא מַעֲשֶׂה בְּאָדָם אֶחָד שֶׁבָּא לִפְנֵי רַבִּי טַרְפוֹן לְהָעִיד עֵדוּת אִשָּׁה אָמַר לוֹ בְּנִי הֵיאַךְ אַתָּה יוֹדֵעַ עֵדוּת זוֹ אָמַר לוֹ אֲנִי וָהוּא הָיִינוּ הוֹלְכִין בַּדֶּרֶךְ וְרָדַף אַחֲרֵינוּ גַּיִיס וְנִתְלָה בְּיִיחוּר תְּאֵנָה וּפְשָׁחוֹ וְהֶחְזִיר אֶת הַגַּיִיס לַאֲחוֹרָיו אָמַרְתִּי לוֹ יִישַׁר כֹּחֲךָ אַרְיֵה אָמַר לִי יָפֶה כִּוַּונְתָּ לִשְׁמִי שֶׁכָּךְ קוֹרִין אוֹתִי בְּעִירִי יוֹחָנָן בֶּן יוֹנָתָן אַרְיֵה דְּמִכְּפַר שִׁיחְיָא לְיָמִים חָלָה וּמֵת
אָמַר לוֹ לֹא כָּךְ אָמְרַתְּ לִי יוֹחָנָן בֶּן יוֹנָתָן דְּמִכְּפַר שִׁיחְיָא אַרְיֵה אֲמַר לֵיהּ לֹא אֶלָּא כָּךְ אָמַרְתִּי לָךְ יוֹחָנָן בֶּן יוֹנָתָן אַרְיֵה דְּמִכְּפַר שִׁיחְיָא וְדִקְדֵּק עָלָיו שְׁנַיִם וּשְׁלֹשָׁה פְּעָמִים וְכִיוֵּן אֶת דְּבָרָיו וְהִשִּׂיא רַבִּי טַרְפוֹן אֶת אִשְׁתּוֹ
תַּנָּאֵי הִיא דְּתַנְיָא אֵין בּוֹדְקִין עֵדֵי נָשִׁים בִּדְרִישָׁה וַחֲקִירָה דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא רַבִּי טַרְפוֹן אוֹמֵר בּוֹדְקִין
וְקָמִיפַּלְגִי בִּדְרַבִּי חֲנִינָא דְּאָמַר רַבִּי חֲנִינָא דְּבַר תּוֹרָה אֶחָד דִּינֵי מָמוֹנוֹת וְאֶחָד דִּינֵי נְפָשׁוֹת בִּדְרִישָׁה וַחֲקִירָה שֶׁנֶּאֱמַר מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם
וּמָה טַעַם אָמְרוּ דִּינֵי מָמוֹנוֹת אֵין צְרִיכִין דְּרִישָׁה וַחֲקִירָה שֶׁלֹּא תִּנְעוֹל דֶּלֶת בִּפְנֵי לֹוִין
וּבְמַאי קָמִיפַּלְגִי מָר סָבַר כֵּיוָן דְּאִיכָּא כְּתוּבָּה לְמִשְׁקַל כְּדִינֵי מָמוֹנוֹת דָּמֵי וּמָר סָבַר כֵּיוָן דְּקָא שָׁרֵינַן אֵשֶׁת אִישׁ לְעָלְמָא כְּדִינֵי נְפָשׁוֹת דָּמֵי
אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מַרְבִּים שָׁלוֹם בָּעוֹלָם שֶׁנֶּאֱמַר וְכׇל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ
הֲדַרַן עֲלָךְ הָאִשָּׁה בָּתְרָא וּסְלִיקָא לַהּ מַסֶּכֶת יְבָמוֹת

רש"י

והא איה חבירנו קאמרי לה. אלמא לאו לפי תומה הוה: הוה בכיא. והיינו לפי תומה דקודם ששאלוה התחילה לומר: ונתלה בייחור של תאנה. אחז בנוף של תאנה ופשחו לעשות ממנו מקל: פשחו. נתקו: יישר כחך אריה. גבור חיל ולב אריה יש לך: יפה כוונת את שמי אריה. שכך קורין אותי בעירי: לא כך אמרת לי יוחנן בן יונתן. דורש וחוקר היה אולי יהפוך את דבריו לא כך אמרת לי דמכפר שיחיא אריה שהכפר היו קורין אריה ולא אותו: דרישה. בדיקות כי האי גוונא לכוין את דבריו: וחקירה. באיזה יום ובאיזה שעה: משפט אחד יהיה לכם. וכיון דאשכחן דכתיב בדיני נפשות ודרשת וחקרת וגו' (דברים יג) הוא הדין לדיני ממונות: כיון דאיכא כתובה למשקל. כשתנשא על פיהם תטול כתובה דמספר כתובה נלמוד כשתנשאי לאחר תטלי מה שכתוב ליכי: כדיני נפשות דמי. דהבא על אשת איש בחנק הלכך עדי נשים בדרישה וחקירה: הכי גרסינן אמר ר' אלעזר אמר רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שנאמר וכל בניך למודי יי ורב שלום בניך:

הדרן עלך מסכת יבמות

תוספות

פונדקית עובדת כוכבים (אחת) היתה ומסיחה לפי תומה. וא''ת מאי מייתו רבנן ראיה מן הפונדקית דהא מסיחה לפי תומה היתה ויש לומר דלא היתה ממש מסיחה לפי תומה דמה שהוציאה מקלו ותרמילו (מה) [זה] היתה יכולה לעשות כן לעדות ור' עקיבא אמר להם כי אין זה ראיה דודאי אין לך מסיח לפי תומה גדול מזה כיון דכי [חזיתינהו] בכיא כן משמע קצת בירושלמי דקאמר עשו אותה כמסיחה לפי תומה משמע שלא היתה ממש מסיחה לפי תומה אלא שמביאין ראיה דלא גרעה מעד אחד: אין בודקין עדי נשים בדרישה וחקירה. פירש רבינו חננאל דקיימא לן כהאי תנא דלא בעי דרישה וחקירה:

הדרן עלך מסכת יבמות

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר