סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

אָמַר רַבִּי חָנָן אֲפִילּוּ בַּעַל הַחֲלוֹמוֹת אוֹמֵר לוֹ לְאָדָם לְמָחָר הוּא מֵת אַל יִמְנַע עַצְמוֹ מִן הָרַחֲמִים שֶׁנֶּאֱמַר כִּי בְרֹב חֲלֹמוֹת וַהֲבָלִים וּדְבָרִים הַרְבֵּה כִּי אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא
מִיָּד וַיַּסֵּב חִזְקִיָּהוּ פָּנָיו אֶל הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה' מַאי קִיר אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ מִקִּירוֹת לִבּוֹ שֶׁנֶּאֱמַר מֵעַי מֵעַי אוֹחִילָה קִירוֹת לִבִּי וְגוֹ' רַבִּי לֵוִי אָמַר עַל עִסְקֵי הַקִּיר אָמַר לְפָנָיו רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם וּמָה שׁוּנַמִּית שֶׁלֹּא עָשְׂתָה אֶלָּא קִיר אַחַת קְטַנָּה הֶחֱיֵיתָ אֶת בְּנָהּ אֲבִי אַבָּא שֶׁחִפָּה אֶת הַהֵיכָל כּוּלּוֹ בְּכֶסֶף וּבְזָהָב עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה זְכָר נָא אֵת אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנֶיךָ בֶּאֱמֶת וּבְלֵב שָׁלֵם וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי
מַאי וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב שֶׁסָּמַךְ גְּאוּלָּה לִתְפִלָּה רַבִּי לֵוִי אָמַר שֶׁגָּנַז סֵפֶר רְפוּאוֹת תָּנוּ רַבָּנַן שִׁשָּׁה דְבָרִים עָשָׂה חִזְקִיָּהוּ הַמֶּלֶךְ עַל שְׁלֹשָׁה הוֹדוּ לוֹ וְעַל שְׁלֹשָׁה לֹא הוֹדוּ לוֹ עַל שְׁלֹשָׁה הוֹדוּ לוֹ גָּנַז סֵפֶר רְפוּאוֹת וְהוֹדוּ לוֹ כִּתֵּת נְחַשׁ הַנְּחשֶׁת וְהוֹדוּ לוֹ גֵּירַר עַצְמוֹת אָבִיו עַל מִטָּה שֶׁל חֲבָלִים וְהוֹדוּ לוֹ וְעַל שְׁלֹשָׁה לֹא הוֹדוּ לוֹ סָתַם מֵי גִיחוֹן וְלֹא הוֹדוּ לוֹ קִצֵּץ דַּלְתוֹת הֵיכָל וְשִׁגְּרָם לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר וְלֹא הוֹדוּ לוֹ עִבֵּר נִיסָן בְּנִיסָן וְלֹא הוֹדוּ לוֹ וּמִי לֵית לֵיהּ לְחִזְקִיָּהוּ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים זֶה נִיסָן וְאֵין אַחֵר נִיסָן אֶלָּא טְעָה בְּדִשְׁמוּאֵל דְּאָמַר שְׁמוּאֵל אֵין מְעַבְּרִין אֶת הַשָּׁנָה בְּיוֹם שְׁלֹשִׁים שֶׁל אֲדָר הוֹאִיל וְרָאוּי לְקוֹבְעוֹ נִיסָן סָבַר הוֹאִיל וְרָאוּי לָא אָמְרִינַן
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי יוֹסֵי בֶּן זִמְרָא כָּל הַתּוֹלֶה בִּזְכוּת עַצְמוֹ תּוֹלִין לוֹ בִּזְכוּת אֲחֵרִים וְכׇל הַתּוֹלֶה בִּזְכוּת אֲחֵרִים תּוֹלִין לוֹ בִּזְכוּת עַצְמוֹ מֹשֶׁה תָּלָה בִּזְכוּת אֲחֵרִים שֶׁנֶּאֱמַר זְכֹר לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ תָּלוּ לוֹ בִּזְכוּת עַצְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וַיֹּאמֶר לְהַשְׁמִידָם לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית חִזְקִיָּהוּ תָּלָה בִּזְכוּת עַצְמוֹ דִּכְתִיב זְכָר נָא אֵת אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנֶיךָ תָּלוּ לוֹ בִּזְכוּת אֲחֵרִים שֶׁנֶּאֱמַר וְגַנּוֹתִי אֶל הָעִיר הַזֹּאת לְהוֹשִׁיעָהּ לְמַעֲנִי וּלְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי וְהַיְינוּ דְּרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי דְּאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי מַאי דִּכְתִיב הִנֵּה לְשָׁלוֹם מָר לִי מָר אֲפִילּוּ בְּשָׁעָה שֶׁשִּׁיגֵּר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שָׁלוֹם מָר הוּא לוֹ
נַעֲשֶׂה נָא עֲלִיַּת קִיר קְטַנָּה רַב וּשְׁמוּאֵל חַד אָמַר עֲלִיָּיה פְּרוּעָה הָיְתָה וְקֵירוּהָ וְחַד אָמַר אַכְסַדְרָה גְּדוֹלָה הָיְתָה וְחִלְּקוּהָ לִשְׁנַיִם בִּשְׁלָמָא לְמַאן דְּאָמַר אַכְסַדְרָה הַיְינוּ דִּכְתִיב קִיר אֶלָּא לְמַאן דְּאָמַר עֲלִיָּיה מַאי קִיר שֶׁקֵּירוּהָ בִּשְׁלָמָא לְמַאן דְּאָמַר עֲלִיָּיה הַיְינוּ דִּכְתִיב עֲלִיַּית אֶלָּא לְמַאן דְּאָמַר אַכְסַדְרָה מַאי עֲלִיַּית מְעוּלָּה שֶׁבַּבָּתִּים
וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה אָמַר אַבָּיֵי וְאִיתֵּימָא רַבִּי יִצְחָק הָרוֹצֶה לֵהָנוֹת יֵהָנֶה כֶּאֱלִישָׁע וְשֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לֵהָנוֹת אַל יֵהָנֶה כִּשְׁמוּאֵל הָרָמָתִי שֶׁנֶּאֱמַר וּתְשׁוּבָתוֹ הָרָמָתָה כִּי שָׁם בֵּיתוֹ וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן שֶׁכׇּל מָקוֹם שֶׁהָלַךְ שָׁם בֵּיתוֹ עִמּוֹ
וַתֹּאמֶר אֶל אִישָׁהּ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִישׁ אֱלֹהִים קָדוֹשׁ הוּא אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא מִכָּאן שֶׁהָאִשָּׁה מַכֶּרֶת בְּאוֹרְחִין יוֹתֵר מִן הָאִישׁ קָדוֹשׁ הוּא מְנָא יָדְעָה רַב וּשְׁמוּאֵל חַד אָמַר שֶׁלֹּא רָאֲתָה זְבוּב עוֹבֵר עַל שֻׁלְחָנוֹ וְחַד אָמַר סָדִין שֶׁל פִּשְׁתָּן הִצִּיעָה עַל מִטָּתוֹ וְלֹא רָאֲתָה קֶרִי עָלָיו
קָדוֹשׁ הוּא אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא הוּא קָדוֹשׁ וּמְשָׁרְתוֹ אֵינוֹ קָדוֹשׁ שֶׁנֶּאֱמַר וַיִּגַּשׁ גֵּיחֲזִי לְהָדְפָהּ אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא שֶׁאֲחָזָהּ בְּהוֹד יָפְיָהּ עוֹבֵר עָלֵינוּ תָּמִיד אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא מִשּׁוּם רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב כָּל הַמְאָרֵחַ תַּלְמִיד חָכָם בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ וּמְהַנֵּהוּ מִנְּכָסָיו מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִילּוּ מַקְרִיב תְּמִידִין
וְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא מִשּׁוּם רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אַל יַעֲמוֹד אָדָם בִּמְקוֹם גָּבוֹהַּ וְיִתְפַּלֵּל אֶלָּא בִּמְקוֹם נָמוּךְ וְיִתְפַּלֵּל שֶׁנֶּאֱמַר מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה' תַּנְיָא נָמֵי הָכִי לֹא יַעֲמוֹד אָדָם לֹא עַל גַּבֵּי כִּסֵּא וְלֹא עַל גַּבֵּי שְׁרַפְרַף וְלֹא בִּמְקוֹם גָּבוֹהַּ וְיִתְפַּלֵּל אֶלָּא בִּמְקוֹם נָמוּךְ וְיִתְפַּלֵּל לְפִי שֶׁאֵין גַּבְהוּת לִפְנֵי הַמָּקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה' וּכְתִיב תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף וְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא מִשּׁוּם רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב הַמִּתְפַּלֵּל צָרִיךְ שֶׁיְּכַוֵּין אֶת רַגְלָיו שֶׁנֶּאֱמַר וְרַגְלֵיהֶם רֶגֶל יְשָׁרָה
אָמַר רַבִּי יִצְחָק אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן וְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא מִשּׁוּם רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב מַאי דִּכְתִיב לֹא תֹאכְלוּ עַל הַדָּם לֹא תֹאכְלוּ קוֹדֶם שֶׁתִּתְפַּלְּלוּ עַל דַּמְכֶם אִיכָּא דְאָמְרִי אָמַר רַבִּי יִצְחָק אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא מִשּׁוּם רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב כָּל הָאוֹכֵל וְשׁוֹתֶה וְאַחַר כָּךְ מִתְפַּלֵּל עָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר וְאֹתִי הִשְׁלַכְתָּ אַחֲרֵי גַוֶּךָ אַל תִּקְרֵי גֵּוֶיךָ אֶלָּא גֵּאֶיךָ אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְאַחַר שֶׁנִּתְגָּאָה זֶה קִבֵּל עָלָיו מַלְכוּת שָׁמַיִם
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר עַד שָׁלֹשׁ שָׁעוֹת אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל הֲלָכָה כְּרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ
הַקּוֹרֵא מִכָּאן וְאֵילָךְ לֹא הִפְסִיד אָמַר רַב חִסְדָּא אָמַר מָר עוּקְבָא וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יֹאמַר יוֹצֵר אוֹר מֵיתִיבִי הַקּוֹרֵא מִכָּאן וְאֵילָךְ לֹא הִפְסִיד כְּאָדָם שֶׁהוּא קוֹרֵא בַּתּוֹרָה אֲבָל מְבָרֵךְ הוּא שְׁתַּיִם לְפָנֶיהָ וְאַחַת לְאַחֲרֶיהָ תְּיוּבְתָּא דְּרַב חִסְדָּא תְּיוּבְתָּא אִיכָּא דְאָמְרִי אָמַר רַב חִסְדָּא אָמַר מָר עוּקְבָא מַאי לֹא הִפְסִיד שֶׁלֹּא הִפְסִיד בְּרָכוֹת תַּנְיָא נָמֵי הָכִי הַקּוֹרֵא מִכָּאן וְאֵילָךְ לֹא הִפְסִיד כְּאָדָם שֶׁקּוֹרֵא בַּתּוֹרָה אֲבָל מְבָרֵךְ הוּא שְׁתַּיִם לְפָנֶיהָ וְאַחַת לְאַחֲרֶיהָ אָמַר רַבִּי מָנִי גָּדוֹל הַקּוֹרֵא קְרִיאַת שְׁמַע בְּעוֹנָתָהּ יוֹתֵר מֵהָעוֹסֵק בְּתוֹרָהּ מִדְּקָתָנֵי הַקּוֹרֵא מִכָּאן וְאֵילָךְ לֹא הִפְסִיד כְּאָדָם הַקּוֹרֵא בְּתוֹרָהּ מִכְּלַל דְּקוֹרֵא בְּעוֹנָתָהּ עָדִיף
מַתְנִי'
בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים בָּעֶרֶב כָּל אָדָם יַטֶּה וְיִקְרָא וּבַבֹּקֶר יַעֲמוֹד שֶׁנֶּאֱמַר וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים כָּל אָדָם קוֹרֵא כְּדַרְכּוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וּבְלֶכְתְּךָ בִּדְרֹךְ אִם כֵּן לָמָּה נֶאֱמַר וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ בְּשָׁעָה שֶׁבְּנֵי אָדָם שׁוֹכְבִים וּבְשָׁעָה שֶׁבְּנֵי אָדָם עוֹמְדִים אָמַר רַבִּי טַרְפוֹן אֲנִי הָיִיתִי בָּא בַּדֶּרֶךְ וְהִטֵּתִי לִקְרוֹת כְּדִבְרֵי בֵּית שַׁמַּאי וְסִכַּנְתִּי בְּעַצְמִי מִפְּנֵי הַלִּסְטִים אָמְרוּ לוֹ כְּדַי הָיִיתָ לָחוּב בְּעַצְמְךָ שֶׁעָבַרְתָּ עַל דִּבְרֵי בֵּית
הִלֵּל

רש"י

אבי אבא שחפה את ההיכל. שלמה: שגנז ספר רפואות. כדי שיבקשו רחמים: גירר עצמות אביו. לפי שהיה רשע בזהו ולא נהג בו כבוד בקבורתו להוציאו כהוגן במטות זהב וכסף: סתם מי גיחון. מי שלוח בדברי הימים (ב לב) ולמה כדי שלא יבאו מלכי אשור וימצאו מים לשתות ולא זהו גיחון הנהר הגדול דההוא לאו בא''י הוא אלא מעין קטן הוא סמוך לירושלים שנאמר והורדתם אותו אל גיחון (מ''א א) ומתרגמינן ותחתון יתיה לשילוחא: עבר ניסן בניסן. קס''ד משנתקדש החדש לשם ניסן נמלך לעבר את השנה ועשאו אדר כמו שנאמר בדברי הימים ויועץ המלך (חזקיהו) לעשות הפסח בחדש השני: ביום שלשים של אדר. ואע''פ שלא נתקדש החדש שעדיין לא באו עדים: התולה בזכות עצמו. שאומר בתפלתו עשה לי בזכותי כגון חזקיהו שאמר זכר נא את אשר התהלכתי לפניך וגו': פרועה. מגולה שניטלה תקרה שלה: הרוצה להנות. משל אחרים: יהנה. ואין איסור בדבר: כאלישע. כמו שמצינו באלישע שנהנה: והרוצה שלא להנות. משל אחרים: אל יהנה. ואין בדבר לא משום גסות רוח ולא משום שנאה: כשמואל הרמתי. כמו שמצינו בשמואל הרמתי שלא רצה להנות: כי שם ביתו. לעיל מיניה כתיב והיה מדי שנה בשנה וסבב בית אל והמצפה ושפט את ישראל וסמיך ליה ותשובתו הרמתה כי שם ביתו וכי איני יודע ששם ביתו אלא אכולהו מקומות דקרא דלעיל מיניה קאי שכל מקום שהיה הולך שם היה נושא כל כלי תשמישי בית עמו ואהל חנייתו שלא להנות מן אחרים: בהוד יפיה. בדדיה: תפלה לעני. דרך עניות: יכוין את רגליו. זו אצל זו: ורגליהם רגל ישרה. נראין כרגל אחד: הקורא מכאן ואילך לא הפסיד. שהרי הוא כאדם שקורא אחת מכל הפרשיות שבתורה ואע''פ שלא יצא ידי ק''ש יש לו קבול שכר כעוסק בתורה: מתני' יטה. על צדו: בשכבך. דרך שכיבה: יעמוד. דכתיב ובקומך: כדרכו. או בקימה או בשכיבה או בישיבה או מהלך:

תוספות

גדול הקורא ק''ש בעונתה יותר מהעוסק בתורה. תימה אפי' תפלה נמי דהא אמרינן פ''ק דשבת (ד' יא.) כגון אנו מפסיקין בין לק''ש בין לתפלה. וי''ל דהכי קאמר יותר מהעוסק בתורה פעם אחרת שלא בשעת ק''ש. אבל העוסק בתורה בשעת ק''ש לא מיירי ואפי' בתפלה פוסק:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר