סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

וזו ברית המילה נתנה בשלש עשרה בריתות, ששלוש עשרה פעמים מוזכרת המלה "ברית" בפרשת המילה שנצטווה בה אברהם (בראשית יז, א—יד).

ר' אבא אומר: צריך שיאמר בה בברכת ההודאה שבברכת המזון הודאה תחלה וסוף. ועוד אמרו שהפוחת בברכות ובהודאות לא יפחות מאחת. וכל הפוחת מאחתהרי זה מגונה.

וכן אמרו שאין לשנות בחתימת ברכת הארץ וברכת "בונה ירושלים", וכל החותם "מנחיל ארצות" בברכת הארץ, ו"מושיע את ישראל" ב"בונה ירושלים"הרי זה בור, ששיבש את כוונת הברכה. וכל שאינו אומר ברית ותורה בברכת הארץ, ומלכות בית דוד ב"בונה ירושלים"לא יצא ידי חובתו.

ומעירים: הנאמר בברייתא הריהו מסייע ליה [לו] לר' אילעא, שכן אמר ר' אילעא שכך אמר ר' יעקב בר אחא משום [בשם] רבינו (רבי יהודה הנשיא): כל שלא אמר ברית ותורה בברכת הארץ ומלכות בית דוד ב"בונה ירושלים"לא יצא ידי חובתו.

פליגי [נחלקו] בה אבא יוסי בן דוסתאי ורבנן [וחכמים] בברכת "הטוב והמטיב" אם צריך להזכיר בה מלכות או לא. חד [אחד] מהם אמר: "הטוב והמטיב" צריכה הזכרת המלכות, וחד [ואחד] מהם אמר: אינה צריכה הזכרת מלכות. ומסבירים: מאן [מי] שאמר צריכה מלכות קסבר [הוא סבור] שברכה זו דרבנן [מדברי סופרים], היא, ואינה נדונה כסמוכה לברכות הקודמות, ועל כן יש להזכיר בה שם ומלכות לחוד. ומאן [ומי] שאמר אינה צריכה מלכות קסבר [הוא סבור] שאין להזכיר בה מלכות, משום שברכה זו דאורייתא [מן התורה] היא, והיא צמודה לברכות הקודמות.

א תנו רבנן [שנו חכמים] בברייתא: מהו הלשון שהמברך ברכת המזון חותם בברכת "בונה ירושלים", ר' יוסי בר' יהודה אומר: חותם בלשון "מושיע ישראל". על כך תוהים: "מושיע ישראל"אין [כן] חותמים, ואילו בלשון "בנין ירושלים"לא? ומשיבים: אלא אימא [אמור] כך את דברי ר' יוסי בר' יהודה: המברך ברכת "בונה ירושלים" חותם אף "מושיע ישראל".

ומסופר: רבה בר רב הונא איקלע לבי ריש גלותא [נקלע, הזדמן, לבית ראש הגולה], בברכת המזון, בברכת "בונה ירושלים" פתח בחדא [באחת], במילים "רחם על ירושלים" וסיים בתרתי [בשתים], שהזכיר בנין ירושלים ותשועת ישראל. על כך אמר רב חסדא: גבורתא למחתם בתרתי [גבורה לחתום בשתים]! כלומר, כיצד זה יכול אחד החכמים לחתום בשתים, והתניא [והרי שנינו בברייתא] כי רבי אומר: אין חותמין בשתים! ולכל ברכה יש חתימה בנושא אחד.

ומעתה דנים בהלכה זו גופא [גופה]. רבי אומר: אין חותמין בשתים! על כך איתיביה [הקשה לו] תלמידו לוי לרבי מתוך נוסחאות מקובלות של ברכות שונות, והרי אומרים "על הארץ ועל המזון"! השיב רבי שלאמיתו של דבר זוהי חתימה בנושא אחד, שכך יש להבין את הברכה: ארץ דמפקא [שמוציאה] מזון. ושוב הקשה לוי מנוסח הברכה "על הארץ ועל הפירות", ותירץ לו רבי שכך היא כוונת הברכה: ארץ דמפקא [שמוציאה] פירות.

"מקדש ישראל והזמנים"! — מקדש ישראל דקדשינהו [שהם מקדשים] את הזמנים. "מקדש ישראל וראשי חדשים"!ישראל דקדשינהו [שהם מקדשים] את ראשי חדשים.

חזר והקשה לוי ממה שמסיימים בשבת שחלה ביום חג "מקדש השבת וישראל והזמנים", על כך ענה רבי: חוץ מזו, ושואלים:

ומאי שנא [ומה שונה] ברכה זו מאחרות? ועונים: הכא חדא [כאן אחת] היא, שזו הודאה לה' על קדושת היום הזה, מה שאין כן בחתימה כפולה בברכת "בונה ירושלים" שהתם תרתי [שם שתים], כל חדא וחדא באפי נפשה [אחת ואחת בפני עצמה].

ושואלים: וטעמא מאי [ומה טעם] אין חותמין בשתים!? ומשיבים: לפי שכלל הוא, אין עושין מצות חבילות חבילות, שעל כל דבר יש לברך לעצמו.

בסיכומם של דברים עדיין לא הוברר לנו אם יש לומר "מושיע ישראל" ב"בונה ירושלים", ושואלים: מאי הוי עלה [מה היה עליה, על הלכה זו]?

ובכך נחלקו חכמים, אמר רב ששת: אם פתח ב"רחם על עמך ישראל", שהזכיר בפתיחה את תשועת ישראל — הריהו אף חותם ב"מושיע ישראל". ואם פתח ב"רחם על ירושלים"חותם ב"בונה ירושלים". ורב נחמן אמר: אפילו פתח ב"רחם על ישראל"חותם ב"בונה ירושלים", משום שנאמר "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס" (תהלים קמז, ב), ופירושו: אימתי בונה ירושלים ה'"בזמן ש"נדחי ישראל יכנס". הרי שבנין ירושלים הוא סמל שכבר היתה גאולת ישראל.

ב ובענין זה מסופר, שפעם אמר ליה [לו] ר' זירא לרב חסדא: ניתי מר וניתני [יבוא אדוני וישנה משנה]. אמר ליה [לו]: ברכת מזונא [המזון] עדיין לא גמירנא [למדתי], ותנויי מתנינא [ואשנה משנה]. אמר ליה [לו]: מאי האי [מהו זה], מדוע אומר אתה שעדיין לא למדת ברכת המזון? אמר ליה [לו]: דאקלעי לבי ריש גלותא, ובריכי ברכת מזונא, וזקפיה [שנקלעתי לבית ראש הגולה וברכתי ברכת המזון, וזקף ] רב ששת לקועיה [את צוארו] עלי כחיויא [כנחש] כלומר, כעס עלי וטען לעומתי. שאל אותו: ואמאי [ומדוע] כעס עליך רב ששת? ענה לו: משום שלא אמרי [אמרתי] בברכת המזון לא ברית ולא תורה ולא מלכות. ושוב תהה ר' זירא: ואמאי [ומדוע] לא אמרת דברים אלה? ענה לו שנהג כשיטתו של רב חננאל שאמר בשם רב, שכך אמר רב חננאל אמר רב: לא אמר בברכת המזון ברית ותורה ומלכותיצא ידי חובתו, משום שדברים אלה אינם שייכים בכל ישראל: בריתלפי שאינה שייכת בנשים, תורה ומלכותלפי שאינן שייכות לא בנשים ולא בעבדים. אמר לו ר' זירא: אכן צדק רב ששת, ואת שבקת [ואתה עזבת] את כל הני תנאי ואמוראי, ועבדת [אלו התנאים והאמוראים, ועשית ] כרב?! שהרי מקודם נאמרו הדברים בשמם של תנאים ואמוראים רבים שפסקו שיש לאמרם.

ג אמר רבה בר בר חנה שכך אמר ר' יוחנן: ברכת "הטוב והמטיב" צריכה הזכרת מלכות. ושואלים מאי קא משמע לן [מה השמיע לנו, חידש לנו בזה]? אם תאמר שהשמיענו שכל ברכה שאין בה מלכותלא שמה ברכה, ואולם הא [הרי] כבר אמרה ר' יוחנן להלכה זו חדא זימנא [פעם אחת]! אמר ר' זירא: היה צריך לומר בענין "הטוב והמטיב" ללמדנו שצריכה שתי מלכיות שיזכירו בה פעמיים את מלכות ה', חדא דידה וחדא [אחת שלה, עבור ברכה זו עצמה, ואחת] עבור "בונה ירושלים".

על כך שואלים: אי הכי [אם כך] שבברכת "הטוב והמטיב" מזכירים מלכות נוספת להשלים את הזכרת המלכות אשר לא הוזכרה ב"בונה ירושלים", אם כן ניבעי תלת [שיצטרכו שלוש], חדא דידה [אחת שלה], וחדא [ואחת] של "בונה ירושלים", וחדא [ואחת] של ברכת הארץ שאף בה לא הוזכרה מלכות! אלא ברכת הארץ מאי טעמא [מה טעם] לא צריך לומר בה מלכות? משום דהוייא לה [שהריהי] ברכה הסמוכה לחברתה, ואם כן "בונה ירושלים" נמי [גם כן], לא תבעי [צריכה] כי הויא לה [היא] ברכה הסמוכה לחברתה!

ומשיבים: אכן, הוא הדין שאפילו "בונה ירושלים" נמי [גם כן] לא בעיא [צריכה] הזכרת מלכות כשלעצמה, ואולם איידי דאמר [אגב שאומר המברך] מלכות בית דוד, לאו אורח ארעא [אינו דרך ארץ] שלא אמר [יאמר] גם מלכות שמים. ואילו רב פפא אמר: צריכה ברכת "הטוב והמטיב" שתי מלכיות לבר מדידה [חוץ ממנה], אחת עבור "בונה ירושלים" ואחת עבור ברכת הארץ.

ד מסופר: יתיב [ישב] ר' זירא אחורי דרב גידל בבית המדרש, ויתיב [וישב] רב גידל קמיה [לפני] רב הונא, ויתיב וקאמר [וישב ואמר]: טעה ולא הזכיר בברכת המזון את הנוסח של שבת, אומר במקומה נוסח מקוצר: "ברוך שנתן שבתות למנוחה לעמו ישראל באהבה לאות ולברית, ברוך מקדש השבת". אמר ליה [ לו] : מאן [מי] אמרה את ההלכה הזאת? ענה לו: רב.

הדר יתיב וקאמר [חזר אחר כך, ישב ואמר] הלכה זו: טעה ולא הזכיר בברכת המזון את הנוסח של יום טוב, אומר: "ברוך שנתן ימים טובים לעמו ישראל לשמחה ולזכרון, ברוך מקדש ישראל והזמנים". אמר ליה [ לו] : מאן [מי] אמרה את ההלכה הזאת? ענה לו: רב.

הדר יתיב וקאמר [חזר שוב, ישב ואמר] הלכה זו: טעה ולא הזכיר של ראש חודש אומר "ברוך שנתן ראשי חדשים לעמו ישראל לזכרון" ועל כך מעיר ר' זירא, שסיפר סיפור זה: ולא ידענא [ואיני יודע, איני זוכר] אי [אם] אמר בה לשון "שמחה", אי [אם] לא אמר בה לשון "שמחה", וכן אי חתים [אם חתם] בה בתוספת זו בהזכרת שם ומלכות, אי [אם] לא חתים [חתם] בה, אי דידיה אי דרביה [אם שלו היא הלכה זו או של רבו, רב].

מסופר: גידל בר מניומי הווא קאי קמיה [היה עומד לפני] רב נחמן, טעה רב נחמן ולא הזכיר את הנוסח של שבת בברכת המזון,

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר