סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

בור שנמצא בסמטא קטנה שבין שתי חצירות, מופלגת מכותל זה ארבעה ומכותל זה ארבעה — זה הדר בחצר אחת מוציא זיז כל שהוא לעבר הבור, להיכר שאינו משתמש ברשות של אחר, וממלא דרך חלונות. וזה מוציא זיז כל שהוא, וממלא. ורב יהודה דידיה [משלו] אמר: אין צורך בזיז ממש אלא אפילו מוציא קניא [קנה] בלבד דיו.

אמר ליה [לו] אביי לרב יוסף: הא [הלכה זו] של רב יהודה שצריך לעשות תיקון כלשהו כשיטת שמואל רבו היא, דאי [שאם] כשיטת רב רבו האחר הוא, הא [הרי] אמר: אין אדם אוסר על חבירו דרך אויר, ולשיטתו אף קנה אינו צריך.

ושואלים: ושזו דעת שמואל מהיכא [מהיכן] למדנו? אילימא מהא [אם תאמר מזו] שאמר רב נחמן אמר שמואל: גג הסמוך לרשות הרבים — צריך סולם קבוע להתירו, ונלמד מכאן שבני רשות הרבים אוסרים בגג משום שימושם בו דרך אויר בזריקה. ואולם אין מכאן ראיה כי דילמא [שמא] כרב פפא יש להבין את הענין שיש להם בו שימוש קבוע על ידי הנחת כומתא וסודרא, ולפיכך אינו נוגע כלל לשימוש דרך אויר!

אלא מהא דבר זה] נלמד לשיטת שמואל, שאמרנו זה מוציא זיז כל שהוא וממלא, וזה מוציא זיז כל שהוא וממלא. טעמא דאפיק [הטעם, דוקא, שהוציא] זיז, הא [הרי] אם לא אפיק [הוציא] — אמרינן [אומרים אנו]: אדם אוסר על חבירו דרך אויר, ויאסר לו לשאוב מים מפני חבירו שאף הוא סמוך לבור זה דרך אויר.

ושואלים: ושיטתו של רב מהיכא [מהיכן] למדנו שאין אדם אוסר על חבירו דרך אויר? אילימא מהא [אם תאמר מהלכה זו] ששנינו: היו שתי גזוזטראות הבנויות מעל הים זו למעלה מזו, עשו מחיצה לעליונה ולא עשו מחיצה לתחתונה — שתיהן אסורות עד שיערבו ביניהן.

ואמר רב הונא אמר רב: לא שנו שהאחת אוסרת על חברתה אלא בסמוכה, אבל אם היתה גזוזטרא אחת מופלגת (מרוחקת) ארבעה טפחים מחברתה, והשימוש בה דרך אויר בלבד — עליונה מותרת ותחתונה אסורה.

ואולם מכאן אין להוכיח, כי דילמא שאני הכא [שמא שונה כאן] שכיון שלזה בזריקה ושלשול, שהרי מגזוזטרא תחתונה מוכרחים הם לזרוק את הדלי אל העליונה ואחר כך לשלשל את הדלי משם כדי לשאוב מים. ולזה, לבני גזוזטרא עליונה, בשלשול לחודיה [לבדו] יכולים לשאוב, הרי כלזה בזריקה ולזה בפתח דמי [נחשב], שהרי לעליונה קל יחסית השימוש במים. ולכן במקרה מיוחד זה אינם אוסרים דרך אויר.

אלא מהא דבר זה] נוכל להביא ראיה מהו מקור שיטת רב שאמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר רב: היו שני בתים ושלש חורבות ביניהם, וחורבות אלה אין להן בעלים אחרים אלא בעלי בתים אלה. זה, אדם הגר בבית אחד, משתמש בחורבה בסמוך שלו על ידי זריקה לתוך החורבה דרך חלונותיו, וזה משתמש בסמוך שלו על ידי זריקה דרך חלונותיו,

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר