סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ואומרים: מכל מקום קשיא [קשה] על דברי זעירי: אם כשנשברה המפרקת ורוב בשר עמה הריהי נחשבת כמתה, וכי עוף מת הוא מולק? אמר רבא, אימא [אמור] כך: וכן הוא עושה במליקה, חותך חוט השדרה ומפרקת (עמוד השדרה שבצואר) בלא רוב בשר ואז מולק את הסימנים.

וכן מסופר, כי סליק [כאשר עלה] רבי זירא מבבל לארץ ישראל, אשכחיה [מצא אותו] את ר' אמי דיתיב וקאמר לה להא שמעתא [שיושב ואומר את ההלכה הזו] שאמר זעירי, אמר ליה [לו]: וכי מתה עומד ומולק? אשתומם כשעה חדא [תהה כשעה אחת] וחשב בדבר, אמר ליה [לו]: אימא [אמור], כך הוא עושה, חותך שדרה ומפרקת בלא רוב בשר.

ומעירים, תניא נמי הכי [שנויה ברייתא גם כן כך]: כיצד מולקין חטאת העוף? חותך שדרה ומפרקת בלא רוב בשר עד שמגיע לוושט או לקנה; הגיע לוושט או לקנה, חותך סימן אחד או רובו ורוב בשר עמו, ובעולה מן העוף חותך שנים, שני סימנים, הקנה והוושט, או רוב שנים.

ומבררים: מני [כשיטת מי היא] ברייתא זו שבעולה חותך שנים או רוב שנים? אי רבנן [אם כדעת חכמים]הא אמרי [הרי אומרים הם]: שנים דוקא! אי [אם] כדעת ר' אלעזר בר' שמעוןהאמר [הרי אמר]: רוב שנים!

ומשיבים: אימא [אמור] כך: שנים לדעת רבנן [חכמים], רוב שנים לרבי אלעזר בר' שמעון. ואיבעית אימא [ואם תרצה אמור]: הא והא [זו וזו] כדעת ר' אלעזר בר' שמעון, שאמר: רוב שנים, ומאי [ומה פירוש] שנים? אין כוונתו לשנים שלמים, אלא שדומין לשנים.

א אמר רב יהודה אמר שמואל: נשברה מפרקת של אדם ונחתך רוב בשר עמה — אותו אדם מטמא באהל, כלומר, נחשב כמת, למרות שהוא עדיין מפרכס.

ואם תאמר: אותו מעשה של עלי הכהן שנאמר בו: "ותשבר מפרקתו וימת" (שמואל א ד, יח), והרי שם מפרקת בלא רוב בשר הואי [היתה], שלא נחתך הבשר, ובכל זאת מת מיד! על כך יש לה להשיב: זקנה שאני [שונה], שהיה עלי איש זקן והוא שגרם למותו מיד, דכתיב [שנאמר]: "ויהי כהזכירו את ארון האלהים ויפול מעל הכסא אחורנית בעד יד השער ותשבר מפרקתו וימת כי זקן האיש וכבד" וגו' (שמואל א ד, יח).

באותם עניינים אמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יוחנן: אם קרעו (חתכו) אדם כדרך שחותכים דג לאורכו — מטמא באהל, משום שהוא נחשב כמת, למרות שהוא עדיין מפרכס. אמר רב שמואל בר יצחק: והכוונה היא שקרעו מגבו. ושבים לדון בדיני בהמה.

אמר שמואל: עשאה גיסטרא, שחצה אותה לרוחבה לשתים — נבלה, למרות שהיא עדיין מפרכסת. אמר ר' אלעזר: אם ניטל הירך (הרגל האחורית של הבהמה), וחלל שלה ניכר — הרי זו נבלה, ומטמאה אפילו בעודה חיה. ושואלים: היכי דמי [כיצד הוא בדיוק] שחלל שלה ניכר? אמר רבא: כל שהבהמה רבוצה ונראית חסרה באותו מקום.

ועוד בעניינים אלו תנן התם [שנינו שם]: הותזו ראשיהן של בעלי חיים, אף על פי שמפרכסין עדיין — טמאים, והם נחשבים כזנב הלטאה שמפרכסת, שבאמת אין בו חיים.

ושואלים: מאי [מה פירוש] הותזו ראשיהן? ריש לקיש אמר: הותזו ממש, שנחתכו. ר' אסי אמר רבי מני: כהבדלת עולת העוף.

אמר ליה [לו] ר' ירמיה לרבי אסי: האם כוונתך כהבדלת עולת העוף לדעת רבנן [חכמים], שמלבד המפרקת ורוב בשר גם חותך את הסימנים לגמרי, ולא פלגיתו אם כן אין אתם, אתה וריש לקיש, חלוקים], שהרי זה ממש כהתזת הראש כולו, שלא נותר אלא העור. או דלמא [שמא] כוונתך כהבדלת עולת העוף לר' אלעזר בר' שמעון, שאומר שהיא רוב שני סימנים, ופלגיתו אם כן חלוקים אתם], ולדעת ריש לקיש מדובר בהתזה ממש?

אמר ליה [לו] ר' אסי: כהבדלת עולת העוף לר' אלעזר בר' שמעון, ופליגינן [וחלוקים אנו].

ומעירים: איכא דאמרי [יש שאומרים] שבלשון זו עצמה נאמרה המחלוקת: מאי "הותזו"? ר' שמעון בן לקיש אמר: הותזו ממש, ר' אסי אמר ר' מני: כהבדלת עולת העוף לרבי אלעזר בר' שמעון ברוב שנים.

ב ואומרים: מאי רבנן ומאי [מהי דעת חכמים ומהי דעת] רבי אלעזר בר' שמעון שהזכרנו בסוגיה זו? דתניא [ששנויה ברייתא] בענין קרבן "עולה ויורד" (שהעני שאין ביכולתו להביא חטאת בהמה מביא שני תורים או שני בני יונה, אחד לחטאת ואחד לעולה): "ואת השני יעשה עולה כמשפט" (ויקרא ה, י), כוונתו — כמשפט חטאת בהמה, שתחתיה הוא מביא קרבן זה.

ויש לשאול: אתה אומר כמשפט חטאת בהמה, או אינו אלא כמשפט חטאת העוף, שהוזכרה עשייתה קודם לכן? על כך יש להשיב: כשהוא אומר בפרשת עולת עוף של נדבה "והקריבו" (שם א, טו), ומשמעו, והקריב אותו באופן המיוחד לו — בכך חלק הכתוב בין חטאת העוף לעולת העוף, ואם כן מה אני מקיים "כמשפט"כמשפט חטאת בהמה. ומהי משפטה? לאיזה ענין נאמר (שהרי הקרבת קרבן מן העוף בוודאי שונה משל בהמה)? מה חטאת בהמה אינה באה

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר