סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

א אמר רב חסדא: מי שסח, דיבר, והפסיק על ידי כך בין הנחת תפילה של יד לתפילה של ראש חוזר ומברך על תפילה של ראש.

ותמהים: אם סחאין [כן], חוזר ומברך על של ראש, לא סחלא? והא [והרי] שלח רב חייא בריה [בנו] של רב הונא משמיה [משמו] של ר' יוחנן שאמר: על תפילה של יד אומר בברכה: "ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפילין", על תפילין של ראש אומר: "ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות תפילין", משמע שתמיד מברך על תפילין של ראש!

אביי ורבא דאמרי תרוייהו [שאמרו שניהם] בתירוץ הדברים: אם לא סחמברך ברכה אחת, אם סחמברך שתים, גם על תפילין של ראש.

ובענין זה מביאים, תנא [שנה החכם]: מי שסח בין תפילה של יד לתפילה של ראש עבירה היא בידו, והמתיירא מעונשה חוזר עליה מערכי המלחמה, כאשר נערכים למלחמה והשוטרים מכריזים: "מי האיש הירא ורך הלבב ילך וישוב לביתו" (דברים כ, ח), ופירשו חכמים כי הכוונה למי שמתיירא מעבירות שבידו.

ועוד תנא [שנה החכם]: כשהוא מניח את התפילין — מניח תפילין של יד ואחר כך מניח של ראש, וכשהוא חולץ אותן — חולץ של ראש תחילה ואחר כך חולץ של יד. ושואלים: בשלמא [נניח] מה שאמרנו כשהוא מניח, מניח של יד ואחר כך מניח של ראשדכתיב [שנאמר] בתורה: "וקשרתם לאות על ידך" (שם ו, ט) והדר [ואחר כך] "והיו לטוטפת בין עיניך" (שם),

אלא כשהוא חולץ, חולץ של ראש ואחר כך חולץ של יד, מנלן [מנין לנו] דבר זה? אמר רבה: רב הונא אסברא [הסביר] לי את הדבר, שאמר קרא [המקרא]: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפת בין עיניך" (שם), לומר: כל זמן שהתפילין בין עיניך בראש — יהו שתים.

תנו רבנן [שנו חכמים]: תפילין מאימתי מברך עליהן? משעת זמן הנחתן. כיצד? היה משכים לצאת לדרך ומתיירא שמא יאבדו התפילין מניחן אפילו בלילה, אף שאינו זמן תפילין, וכשיגיע זמנן בבוקר, ממשמש בהן ומברך עליהן.

ועד מתי מניחן? עד שתשקע החמה, ר' יעקב אומר: מאוחר יותר, עד שתכלה רגל מן השוק, וחכמים אומרים: עד זמן שינה. ומודים חכמים לר' יעקב שאם חלצן כדי לצאת לבית הכסא או כדי ליכנס לבית המרחץ, ושקעה חמהשוב אינו חוזר ומניחן.

אמר רב נחמן: הלכה כר' יעקב. וכן מסופר כי רב חסדא ורבה בר רב הונא מצלו בהו באורתא [היו מתפללים בהן בתפילין בערב] בתפילת ערבית, כר' יעקב. איכא דאמרי [יש שאומרים]: שאמר רב נחמן שאין הלכה כר' יעקב, אלא כתנא הראשון, שזמן תפילין עד שתשקע החמה.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר