סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

דאביק הוא נאחז, נדבק] בה הוא מהדר הדר אזיל [חוזר והולך לשם].

ומקשים: והתניא [והרי שנויה ברייתא]: ישראל ההולך לתרפות, בין בהליכה בין בחזרהאסור! אמר רב אשי: כי תניא ההיא [כאשר שנויה אותה ברייתא] הרי זה בישראל משומד, שודאי אזיל [הולך לשם].

ועוד תנו רבנן [שנו חכמים]: גוי ההולך ליריד, שוק שעושים ביום חג של עבודה זרה, בין בהליכה בין בחזרהמותר לשאת ולתת אתו. ישראל ההולך ליריד, בהליכהמותר, בחזרהאסור.

ושואלים: מאי שנא [במה שונה] ישראל מהגוי, שדינו שבחזרה אסור? משום דאמרי [שאומרים]: עבודה זרה זבין [מכר], דמי עבודה זרה איכא בהדיה [נמצאים איתו], ולכן אסור לשאת ולתת איתו, שלא להשתמש בדמים אלה. ואולם בגוי נמי נימא [גם כן נאמר] אותם דברים: עבודה זרה זבין [מכר], דמי עבודה זרה איכא בהדיה [יש איתו]!

אלא בגוי מדוע אינך אוסר בחזרה? אמרינן [אומרים אנו]: מן הסתם עשה שם עסק, גלימא זבין, חמרא זבין [גלימה מכר, יין מכר], ולא עבודה זרה; אם כן בישראל נמי נימא [גם כן נאמר]: אימור גלימא זבין, חמרא זבין [אמור גלימה מכר, יין מכר] ויהיה מותר בחזרה! ומשיבים: ישראל, אי איתא דהוה ליה [אם אמנם היו לו] גלימה או יין למכור ביריד — הכא הוה מזבין ליה [כאן היה מוכר אותם], ולא היה הולך למקום עבודה זרה למוכרם שם, ואם הלך לשם משמע שרצונו למכור שם עבודה זרה.

שנינו במשנה: והבאין מן התרפות — מותרין לשאת ולתת עמהם. אמר ר' שמעון בן לקיש: לא שנו אלא שאין קשורין זה בזה כלומר, שבאים אחד אחד ולא בחבורה, אבל קשורין זה בזה כחבורה אחת — אסורין, אימא [אמור] שדעתו לחזור.

א שנינו במשנה: נודות הגוים וקנקניהם ויין של ישראל כנוס בהם, ר' מאיר אומר שאסורים בהנאה, וחכמים מתירים בהנאה. תנו רבנן [שנו חכמים]: נודות הגוים, אם היו גרודים בלי זפת, והם חדשים שלא שהה בהם היין זמן רב — מותרין, אם היו ישנים או מזופפין מצופים בזפת מתוכם — אסורין, ואם גוי ריבבן ציפה אותם בזפת, ועיבדן, ונתן לתוכן יין כחלק מתיקון הכלי, כדי לבטל את טעם הזפת, וישראל עומד על גביואינו חושש.

ודנים בהלכה זו: וכי מאחר שגוי נותן לתוכן יין, כי [כאשר] ישראל עומד [על] גביו מאי הוי [מה נהיה בכך]? הרי בכל זאת הוא יינם של גוים! אמר רב פפא, הכי קאמר [כך הוא אומר], כך צריך להבין את הדברים: גוי ריבבן ועיבדן, וישראל נותן לתוכן יין, וישראל אחר עומד על גביו ואינו חושש.

ושואלים: ומאחר שישראל הוא שנותן לתוכן יין, ישראל אחר עומד על גביו למה לי? ומשיבים: דלמא [שמא] אגב טירדיה [טרחתו] של הישראל בשפיכת היין, מנסך הגוי ולאו אדעתיה [בלא ידיעתו של הישראל].

רב זביד אמר: לעולם מדובר כדקאמרת מעיקרא [כמו שאמרת מתחילה], שהגוי עצמו שופך את היין לנוד, והכא [וכאן] מותר, כי בעידנא דקא שדי ליה [בזמן שהוא שופך אותו את היין] לנוד נעשה כזורק מים לטיט לצורך גיבול, ולא כמנסך. אמר רב פפי, שמע מינה [למד ממנה] מדברי רב זביד: האי גוי דשדא חמרא לבי מילחי [גוי זה ששפך יין בתוך מקום המלח] של ישראל, שהיו שופכים קצת יין כדי לשפר את טיבו של המלח — הרי זה שרי [מותר], משום שאינו מתכוון לניסוך.

מתקיף לה [מקשה על כך] רב אשי: מי דמי [האם דומים הדברים]? התם קאזיל [שם, בשופך יין לנוד שזיפתו, הולך היין] לאיבוד, הכא לא קאזיל [כאן אין היין הולך] לאיבוד.

מסופר, בר עדי טייעא [הערבי] אנס (לקח בכפיה) הנהו זיקי [נאדות אחדים] מרב יצחק בר יוסף, רמא בהו חמרא ואהדרינהו ניהליה [הטיל בהם יין למשך זמן והחזירם לו], אתא [הלך] רב יצחק בר יוסף שאיל בי מדרשא [ושאל בבית המדרש] מה דינם, אמר ליה [לו] ר' ירמיה, כך הורה ר' אמי הלכה למעשה: ממלאן מים שלשה ימים כדי שהמים יספגו את היין שבדפנותיהם, ומערן שופך מהם את המים. ואמר רבא: צריך לערן מעת לעת, כל יממה צריך להוציא את המים שבהם ולהכניס מים חדשים.

ומעירים: סבור מינה [חשבו]: הני מילי [דברים אלה] אמורים בנאדות שהיו מתחילה דידן [שלנו], אבל נאדות דידהו [שלהם], שמתחילה היה בהם יינם — לא, כי אתא [כאשר בא] רבין מארץ ישראל לבבל אמר בשם ר' שמעון בן לקיש: אחד שלנו ואחד שלהם. וכן סבר [סבור היה] רב אחא בריה [בנו] של רבא קמיה [שהיה יושב לפני] רב אשי למימר [לומר] כך: הני מילי [דברים אלה אמורים] בנודות, שהם של עור ואינם סופגים כל כך, אבל קנקנים של חרס — לא תועיל להם עצה זו, אמר ליה [לו] רב אשי: לא שנא [אינו שונה] נודות ולא שנא [ואינו שונה] קנקנים מועילה בהם עצה זו.

ב תנו רבנן [שנו חכמים]: קנקנים של גוים, חדשים גרודיםמותרין, ישנים ומזופפיןאסורין. אם גוי נותן לתוכן ייןישראל נותן לתוכן אחר כך מים, ואם היה גוי נותן לתוכן יין, ישראל נותן לתוכן ציר ומורייס, ואינו חושש.

איבעיא להו [נשאלה להם ללומדים]:

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר