סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

אלא אחת בשנה.

ועל מה ששנינו במשנה כי שעיר החיצון מכפר על טומאה שלא היתה לו בה ידיעה בתחילה והיתה לו ידיעה בסוף, שאינו מביא עליה קרבן עולה ויורד, שואלים: ולדעת ר' ישמעאל שאמר: טומאה שאין בה ידיעה בתחלה ויש בה ידיעה בסוף בר [בן חיוב] קרבן הוא, שגם על כך מביא קרבן עולה ויורד. אם כן שעיר הנעשה בחוץ אמאי [על מה] הוא מכפר? ומשיבים: על אותה טומאה שאין בה ידיעה לא בתחלה ולא בסוף.

ומקשים: אולם על האי [דבר זה] שעירי הרגלים ושעירי ראשי חדשים מכפרין! ומשיבים: סבר לה [סבור הוא] בענין זה כר' מאיר, שאמר: כל השעירים של חטאות המוספים, ובכלל זה השעיר החיצון של יום הכיפורים, כפרתן שוה, שהם מכפרים על טומאת מקדש וקדשיו.

ושואלים: אלא לפי שיטה זו, שהשעיר החיצון אינו מכפר על דבר שיש בו ידיעה, כשעיר הפנימי, למאי הלכתא [לאיזו הלכה, לאיזה ענין] איתקש [הוקש] השעיר החיצון לפנימי? ומשיבים: ללמדנו, מה פנימי אינו מכפר בשאר עבירות, אלא רק על טומאת מקדש וקדשיו, אף חיצון אינו מכפר בשאר עבירות.

א שנינו במשנה: על שאין בה ידיעה בתחלה ולא בסוףשעירי רגלים ושעירי ראשי חדשים מכפרין, אלו דברי ר' יהודה.

אמר רב יהודה אמר שמואל: מאי טעמא [מה הטעם] של ר' יהודה? אמר קרא [הכתוב]: "ושעיר עזים אחד לחטאת לה' "(במדבר כח, טו), לומר: על חטא כזה שאין מכיר בו אלא ה', שאין בו ידיעה כלל, לא בתחילה ולא בסוף — יהא שעיר זה מכפר.

ושואלים: והאי מיבעי ליה [והרי כתוב זה נצרך לו] ללימוד אחר, כדברי ריש לקיש, שאמר ריש לקיש: מה נשתנה שעיר זה של ראש חדש שנאמר רק בו "לה' "? אמר הקדוש ברוך הוא כביכול: שעיר זה יהא לכפרה עלי ("לה' ") על שמיעטתי את הירח!

ומשיבים: אם כן, אם רק כדי לומר דבר זה, לימא קרא [שיאמר הכתוב] "חטאת על ה' ", מאי [מה] טעם כתב "לה' "לכדאמרן [לכמו שאמרנו], שהוא מכפר על דברים הידועים רק לה'.

ושואלים: ואימא כוליה [ואמור שכל המקרא הזה] רק להכי [לכך לענין זה] הוא דאתא [שבא], ולא כדברי ריש לקיש כלל! ומשיבים: אם כן, נימא קרא [שיאמר הכתוב]: "חטאת ה' ", מאי [מה] טעם אמר "לה' "? שמעת מינה תרתי [לומד אתה מזה שני דברים].

ושואלים: ונכפר נמי [ושיכפר שעיר זה גם כן] לא רק על טומאת מקדש וקדשיו, אלא אפילו בשאר עבירות על כל עבירה שנעשתה בשגגה ולא נודעת כלל לעושה אותה! ומשיבים: תנא דבי [שנה חכם בית מדרשו] של ר' ישמעאל: הואיל וזה שעיר של ראש חדש בא בזמן קבוע, וזה שעיר של יום הכיפורים בא בזמן קבוע, יש ללמוד: מה זה של יום הכיפורים אינו מכפר אלא על טומאת מקדש וקדשיו, אף זה של ראש חודש אינו מכפר אלא על טומאת מקדש וקדשיו.

ואומרים: אשכחן [מצאנו] ראיה לסברה זו לגבי שעירי ראשי חדשים, שעירי הרגלים מנלן [מנין לנו] שהם מכפרים על טומאת מקדש וקדשיו? וכי תימא: הא נמי [ואם תאמר: זה גם כן] כדתנא דבי דברי התנא מבית מדרשו] של ר' ישמעאל, הואיל והם באים בזמן קבוע — איכא למיפרך [יש מקום לפרוך את ההשוואה] ולומר: אי [אם] אתה רוצה ללמוד משעיר של ראש חדש, יש לדחות: שכן תדיר יותר מאשר הרגלים! אי [אם] אתה רוצה ללמוד משל יום הכפורים — אף הוא שונה, שכן מרובה כפרתו של יום הכיפורים, שמכפר על כל העוונות! וכי תימא [ואם תאמר]:

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר