סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

מחק (מקום מחוק בשטר), ופעמים נכתב דבר במקום המחק — הרי הוא פסול, ואף על פי שהשטר מקוים אחר כך, שכתוב בו שמחקו וכתבו במקום המחק.

ולא אמרו מחק פסולאלא במקום שהיה צריך כרגיל להיכתב בו "שריר וקיים", וכן כשהיה גודלו של המחק לפחות כשיעור "שריר וקיים".

א ועוד שאל רמי בר חמא את רב חסדא: ולדעת ר' ירמיה בר אבא שאמר: חותמים אחורי הכתב וכנגד הכתב מבחוץ, ולשיטתו אין כותבים בסוף שטר כזה "שריר וקיים", ליחוש דלמא כתיב מגואי מאי דבעי [נחשוש שמא מוסיף וכותב מבפנים מה שהוא רוצה] והוא מחתים סהדי יתירי מאבראי [עדים נוספים מבחוץ], ואמר [ואומר] להם, לשואלים אותו מדוע רבים כל כך העדים: אנא [אני] לרבות בעדים הוא דעבדי [שעשיתי] כדי לפרסם ולחזק את הדבר יותר!

אמר ליה [לו] רב חסדא: מי סברת [האם סבור אתה] כי עדים כסדרן חתימי [הם חתומים] מלמעלה למטה? לא, עדים ממטה למעלה חתימי [חתומים] מסוף השטר לתחילתו, ולא ניתן להוסיף חתימה קודם לכן, לפי שאז מתגלה הזיוף.

ושואלים: וליחוש דלמא מתרמיא ריעותיה עדיין נחשוש שמא מצוי דבר שמרע לו] בשיטה (שורה) אחרונה, וגייז ליה [וחותך אותה] את השיטה האחרונה, וגייז ליה [וחותך] את שם העד החתום מאחוריה, כגון ראובן בהדיה [יחד איתה], ועדיין מתכשר [הגט כשר] במה שכתוב בו המשך החתימה: "בן יעקב עד", דתנן כן שנינו במשנה]: אם כתוב רק "בן איש פלוני עד" ולא כתוב שם העד עצמו כשר!

ומשיבים: גט מקושר כשר רק במקרה דכתב [שכתוב בו בצורה הבאה]: "ראובן בן" בחד דרא [בשורה אחת] כנגד השורה האחרונה, "ויעקב עד" עלוויה [עליה] כנגד השורה שלפניה.

ואומרים: והלא גם במקרה כזה, וליחוש דלמא גייז ליה [ונחשוש שמא חתך אותו] את השורה האחרונה בשטר, וחותך עמו מה שכתוב בעבר השני "ראובן בן", ומתכשר מכל מקום מוכשר הגט] במה שכתוב רק "יעקב עד", דתנן [ששנינו במשנה]: אם כתוב רק "איש פלוני עד", בלי שם אביו — כשר!

ומשיבים: מדובר במקרה שלא כתיב [כתוב] "עד".

ואיבעית אימא [ואם תרצה אמור]: לעולם מדובר שכתב "עד", אלא דידעינן בה דהא חתימות ידא [שיודעים אנו בו שחתימת יד זו]

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר