סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

פטור מדיני אדם, שאין זה בגדר בור, וחייב בדיני שמים על שלא סילקם.

ומודים חכמים לר' מאיר באבנו סכינו ומשאו שהניחן בראש גגו ונפלו ברוח מצויה והזיקושהוא חייב, ומודה ר' מאיר לרבנן [לחכמים] במעלה קנקנין על הגג על מנת לנגבן (לייבשם) ונפלו ברוח שאינה מצויה והזיקושהוא פטור. משמע שאפילו ר' מאיר המחמיר בדבר זה, מודה שאם נגרם היזק באונס הריהו פטור!

אלא אמר אביי: יש לדחות מה שפירש רבה, שנחלקו ר' מאיר ור' יהודה במשנתנו במתכוון להוריד את החבית מעל כתיפו, ולפרש אחרת: בתרתי פליגי [בשני דברים נחלקו], ואלו הם: פליגי [נחלקו] כאשר גרמה החבית נזק בשעת נפילה, ופליגי [ונחלקו] כאשר גרמה החבית נזק לאחר נפילה.

ומסבירים: פליגי [נחלקו] בשעת נפילה בשאלה האם הנתקל פושע (רשלן) הוא או לא. מר סבר [חכם זה, ר' מאיר, סבור]: נתקל פושע הוא, כלומר, אדם שנתקל בדבר — רשלנותו היא שגרמה לו להיתקל, וחייב בנזקים שנגרמו עקב כך. ומר סבר [וחכם זה, ר' יהודה, סבור]: נתקל לאו [לא] פושע הוא.

וכן פליגי [נחלקו] כאשר נגרם נזק לאחר נפילה, בשאלה של מפקיר נזקיו, מר סבר [חכם זה, ר' מאיר, סבור]: המפקיר נזקיו, כלומר, מפקיר חפץ שלו שגורם לנזק — חייב, שאף שאין עוד החפץ קניינו, מכל מקום לא פקעה אחריותו לגבי נזקים. ומר סבר [וחכם זה, ר' יהודה, סבור]: המפקיר נזקיו לגמרי — פטור, שלאחר שהפקירם שוב אינו חייב באחריות על דבר שאינו שלו.

וממאי [ומניין] מסיק אתה מסקנה זו — מדקתני תרתי [ממה ששנה במשנה שנים, שני מקרים]: הוחלק אחד במים או שלקה בחרסית, ולכאורה היינו הך [זהו כך אותו דבר] ומה ההבדל בין זה לזה? אלא לאו הכי קאמר [האם לא כך אמר], וכך יש להבין: הוחלק אחד במים בשעת נפילה, או שלקה בחרסית לאחר נפילה.

ומעירים: ומדמתניתין בתרתי [ומכיון שמשנתנו עוסקת בשתים, בשני מקרים], ברייתא שנחלקו בה ר' מאיר וחכמים בנשבר כדו ונפל גמלו נמי בתרתי [גם כן בשתים, בשני מקרים] נחלקו: בתקלה שאירעה בשעת נפילה — בשאלה האם נתקל פושע הוא, ובתקלה שאירעה לאחר שהפקיר נזקיו.

ומעתה יש לשאול: בשלמא [נניח] לענין כדו משכחת לה [מוצא אתה אותה] מחלוקת מתקיימת או בשעת נפילה או לאחר נפילה. אלא גמלו, בשלמא [נניח] לאחר נפילה משכחת לה [מוצא אתה אותה] אפשרות זו שיפקיר נזקיו — במפקיר נבלתו, שלא כדאי לו לטפל בנבילה ומפקירה. אלא בשעת נפילה היכי משכחת לה [איך מוצא אתה אותה] מציאות שנאמר בה שעצם נפילת הגמל היא ענין של פשיעה של בעליו?

אמר רב אחא: כגון שעברה הבהמה במיא [במים] דרך שרעתא דנהרא [התרחבות הנהר בזמן הגאות] ושם נתקל הגמל, שמעבר זה עצמו היה פשיעה, שלא היה לו לעבור שם.

ושואלים: היכי דמי [כיצד בדיוק היה הדבר]? אי דאיכא דרכא אחרינא [אם במקרה שיש דרך אחרת] לעבור והוא עובר דווקא בדרך זו — פושע הוא לכל הדעות, ואי דליכא דרכא אחרינא [ואם במקרה שאין דרך אחרת] — הרי אנוס הוא ופטור לדברי הכל!

אלא משכחת לה [מוצא אתה אותה] מציאות בה נחלקו אם נתקל פושע הוא, במקרה דאתקיל [שנתקל] הוא, בעל הבהמה, ואחר כך אתקילה ביה גמלא [נתקל בו הגמל] שאז חוזרים אנו לבעיה אם אדם נתקל נחשב כפושע.

ושואלים: ולפי פירושו של אביי, שנחלקו ר' מאיר ור' יהודה גם במפקיר נזקיו, מאי [מה] מתכוין איכא [יש בו]? שהרי שנינו שר' יהודה מחלק וסבור שהמתכוון חייב, ומה עניינו של מתכוון כאן, לאחר שנשבר הכד?

אמר רב יוסף: במתכוין לזכות אחר כך בחרסיה של החבית השבורה. ולפי זה לא הפקיר נזקיו, ודווקא אז לדעת ר' יהודה חייב הוא. וכן אמר לרב אשי: במתכוין לזכות בחרסיה.

ר' אלעזר אמר לגבי פירוש הברייתא: בשעת נפילה מחלוקת.

ומבררים את שיטת ר' אלעזר: לפי דבריו אבל לאחר נפילה מאי [מה] יהיה הדין — דברי הכל פטור? והא איכא [והרי יש] ר' מאיר שמחייב, שהרי מדובר שם שלא סילקו את השברים! אלא מאי [מה] תפרש שלאחר נפילה דברי הכל חייב? והא איכא רבנן דפטרי [והרי יש חכמים שפוטרים]!

אלא מאי [מה פירוש] "בשעת נפילה" — כוונתו: אף בשעת נפילה מחלוקת, וקמשמע לן [והשמיע לנו] כדברי אביי בפירוש משנתנו, שהמחלוקת היא בין בשעת נפילה ובין לאחר נפילה.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר