סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

אפילו שמע קן קולמוסא וקן מגילתא [קול הקולמוס וקול המגילה] שנשמע כשכותב הסופר את הגט לשם אותה אשה — דיו.

תניא כוותיה [שנויה ברייתא כשיטתו] של רב אשי: המביא גט ממדינת הים, אפילו הוא נמצא בבית כשנכתב הגט וסופר בעלייה, או הוא בעלייה וסופר בבית, אפילו נכנס ויוצא כל היום כולוכשר הגט, ויכול להעיד עליו שנכתב כראוי.

ויש לברר: אם הוא בבית וסופר בעלייה, הא לא קא חזי ליה [הרי אינו רואה אותו] כלל! אלא לאו [האם לא] מדובר כאן כגון דשמע קן קולמוסא וקן מגילתא הוא שומע קול הקולמוס וקול המגילה].

אמר מר [החכם] באותה הברייתא: אפילו נכנס ויוצא כל היום כולוכשר. ויש לשאול: מאן [מי הוא] זה הנכנס ויוצא? אילימא [אם תאמר] שמדובר כאן בשליח שצריך אחר כך להעיד על הגט, השתא [עכשיו, הרי] שנינו כבר שאם הוא בבית וסופר בעלייה, דלא חזי ליה [שאינו רואה אותו] כלל — אמרת [אומר אתה] שכשר הוא, אם כן נכנס ויוצא באותו מקום עצמו בו נכתב הגט מיבעיא [נצרכה] לומר שכשר? אלא תפרש שמדובר כאן בסופר עצמו שנכנס ויוצא כל היום ואינו כותב את הגט ברציפות, ואולם דבר זה הוא פשיטא [פשוט, מובן מאליו], וכי משום שנכנס ויוצא נפסליניה [נפסול אותו]?

ומשיבים: לא צריכא [נצרכה] אלא במקרה דנפק [שיצא] הסופר לשוקא ואתא [לשוק ובא, שב] לביתו לכתוב גט, מהו דתימא [שתאמר] אולי נחשוש שמא באותה יציאה איניש אחרינא אשכחיה [אדם אחר מצאו] ואמר ליה [לו] לכתוב לו גט עבורו, והוא יושב עכשיו וכותב גט לשמה של אשה אחרת, על כן קא משמע לן [השמיע לנו התנא] שבכל זאת כשר הגט, ואין חוששים לכך.

א איתמר [נאמר] שנחלקו בבעיה הבאה: בבל מה דינה? רב אמר: דינה כארץ ישראל לענין גיטין, ושמואל אמר: כחוצה לארץ.

ומציעים: לימא בהא קא מיפלגי [האם לומר כי בזה הם חלוקים], דמר [שחכם זה, רב] סבר [סבור] שהטעם לתקנת אמירת "בפני נכתב ובפני נחתם" הוא לפי שאין בקיאין לשמה, והני גמירי [ואלה, בני בבל, למודים ובקיאים], ומר [וחכם זה, שמואל] סבר [סבור]: לפי שאין עדים מצויין לקיימו, והני נמי [ואלה, בני בבל, גם כן] לא שכיחי [מצויים] בבבל.

ודוחים: ותסברא כי יכול אתה לסבור כן]? הא [הרי] סיכמנו כבר כי גם רבה הסבור שחוששים לענין לשמה אית ליה [יש לו, מקבל] גם הוא את שיטת רבא שצריכים עדים לקיימו. ולכן, אף שבקיאים לשמה בבבל, כיון שאין עדים מצויים שם, צריך להיות דינה כחוצה לארץ!

אלא, יש לומר דכולי עלמא [שלדעת הכל] בעינן [צריכים אנו] עדים לקיימו, ובזה הם חלוקים, רב סבר [סבור]: כיון דאיכא מתיבתא [שיש ישיבות] מרכזיות שאנשים באים אליהן, לכך מישכח שכיחי [מצויים] עדים לקיים את הגט, ושמואל סבר [סבור]: מתיבתא בגירסייהו טרידי [לומדי הישיבות בלימודם הם טרודים] ואין הבאים אליהן עשויים לשמש כעדי קיום.

איתמר נמי [נאמר גם כן], שאמר ר' אבא אמר רב הונא: עשינו עצמינו בבבל כארץ ישראל לגיטין, מכי אתא הזמן אשר בו בא] רב לבבל.

מתיב [מקשה] על כך ר' ירמיה ממה ששנינו במשנתנו, ר' יהודה אומר: מרקם לצד מזרח הרי זה מדינת הים, ורקם עצמה — כמזרח, מאשקלון לדרום, ואשקלון עצמה — כדרום, מעכו לצפון, ועכו עצמה — כצפון. והא [והרי] בבל לצפונה של ארץ ישראל קיימא [היא עומדת], דכתיב [שנאמר] בנבואה על החורבן שיבוא על ידי בבל: "ויאמר ה' אלי מצפון תפתח הרעה" (ירמיה א, יד),

ותנן אף שנינו], ר' מאיר אומר: עכוכארץ ישראל לגיטין, ומכל מקום, אפילו ר' מאיר לא קאמר [אומר] אלא בעכו דמקרבא היא קרובה] לארץ ישראל, אבל בבל דמרחקא היא רחוקה] לא! ומוסיפים: הוא, ר' ירמיה, היה מותיב לה [מקשה אותה, את הקושיה הזו], והוא עצמו היה מפרק לה [מתרץ אותה], שהגבלה זו של תחומי ארץ ישראל נאמרה לבר [חוץ] מבבל.

ומבררים: עד היכן היא בבל? מהו תחומה של בבל לענין זה? אמר רב פפא: כמחלוקת שיש במסכת קדושין ביחס לגבולותיה של בבל לענין יוחסין, מי נחשבים כיהודי בבל העיקריים שהם מיוחסים, כך מחלוקת לענין גיטין. ורב יוסף אמר: המחלוקת שנאמרה שם היא רק לענין יוחסין, אבל לענין גיטיןדברי הכל תחומה של בבל הוא עד ארבא תניינא דגישרא [הקשת השניה של הגשר] שעל נהר הפרת.

מסופר: רב חסדא היה מצריך את מביאי הגיטין לומר "בפני נכתב ובפני נחתם" אפילו כשהיו מביאים גט מאקטיספון לבי ארדשיר, אבל גיטין שהיו מביאים מבי ארדשיר לאקטיספון לא היה מצריך. ושואלים: לימא קסבר [האם לומר שהוא סבור] שהטעם לתקנת "בפני נכתב ובפני נחתם" לפי שאין בקיאין לשמה, והני [ואלה] בארדשיר גמירי [למודים הם בדבר]?

ותוהים: ותסברא [וכי יכול אתה לסבור כן]? והא [והרי] גם רבה אית ליה [יש לו, מקבל] את שיטת רבא שיש צורך בקיום! אלא כך צריך לומר: דכולי עלמא [שלדעת הכל] בעינן [צריכים אנו] שיהיו עדים מצויים לקיימו, והני [ואלה] בני ארדשיר כיון דאזלי לשוקא להתם הם הולכים לשוק לשם, לאקטיספון], הנך ידעי בחתימות ידא דהני [אלה, בני אקטיספון יודעים בחתימות ידם של אלה, בני ארדשיר], שהיו באים לשם לצורך עסקיהם ולכן הכירו את חתימותיהם,

והני בדהנך לא ידעי [ואלה, בני ארדשיר, בחתימותיהם של אלה, בני אקטיספון, אינם יודעים], מאי טעמא [מה טעם] הדבר? — בשוקייהו טרידי [בשוקם הם טרודים] לקנות ולמכור את סחורתם, ואינם מכירים בשטרותיהם של בני אקטיספון.

מסופר, כי רבה בר אבוה היה מצריך להעיד אפילו כשמביאים גט מערסא לערסא [מצד אחד של רשות הרבים לצידה השני]. רב ששת היה מצריך משכונה (קבוצת בתים) אחת לשכונה אחרת אפילו בצד אחד של רשות הרבים, ורבא היה מצריך לומר "בפני נכתב ובפני נחתם" אפילו באותה שכונה.

ושואלים: והא [והרי] רבא הוא שאמר שהטעם שצריך להעיד הוא לפי שאין עדים מצויין לקיימו, ואיך אפשר לומר שבאותה שכונה אין עדים מצויים לקיימו? ומשיבים: דבר זה קבע רבא רק במקומו, בעירו מחוזא, כי שאני [שונים] בני מחוזא, דניידי הם נודדים] תמיד ואינם קבועים במקומם, ולכן ייתכן שהעדים שהיו שם בזמנם כבר הלכו להם למקום אחר.

ב רב חנין מישתעי [היה מספר]: רב כהנא אייתי גיטא [הביא גט], ולא ידענא [ואין אני יודע] אי [אם] הביא אותו מסורא לנהרדעא, אי [אם] מנהרדעא לסורא. אתא לקמיה [בא לפני] רב, אמר ליה [לו] בשאלה: צריכנא למימר [האם צריך אני לומר] "בפני נכתב ובפני נחתם", או לא צריכנא [איני צריך]? אמר ליה [לו]: לא צריכת [אין אתה צריך],

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר