סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

מִכֹּל מַעְשְׂרֹתֵיכֶם תָּרִימוּ וּמָה רָאִיתָ הַאי אִידְּגַן וְהַאי לָא אִידְּגַן
מַעֲשֵׂר שֵׁנִי וְהֶקְדֵּשׁ שֶׁנִּפְדּוּ פְּשִׁיטָא הָכָא בְּמַאי עָסְקִינַן כְּגוֹן שֶׁנָּתַן אֶת הַקֶּרֶן וְלֹא נָתַן אֶת הַחוֹמֶשׁ וְהָא קָא מַשְׁמַע לַן דְּאֵין חוֹמֶשׁ מְעַכֵּב
הַשַּׁמָּשׁ שֶׁאָכַל כְּזַיִת פְּשִׁיטָא מַהוּ דְתֵימָא שַׁמָּשׁ לָא קָבַע קָא מַשְׁמַע לַן
וְהַכּוּתִי מְזַמְּנִין עָלָיו אַמַּאי לֹא יְהֵא אֶלָּא עַם הָאָרֶץ וְתַנְיָא אֵין מְזַמְּנִין עַל עַם הָאָרֶץ אַבָּיֵי אָמַר בְּכוּתִי חָבֵר רָבָא אָמַר אֲפִילּוּ תֵּימָא בְּכוּתִי עַם הָאָרֶץ וְהָכָא בְּעַם הָאָרֶץ דְּרַבָּנַן דִּפְלִיגִי עֲלֵיהּ דְּרַבִּי מֵאִיר עָסְקִינַן דְּתַנְיָא אֵיזֶהוּ עַם הָאָרֶץ כֹּל שֶׁאֵינוֹ אוֹכֵל חוּלָּיו בְּטָהֳרָה דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר וַחֲכָמִים אוֹמְרִים כֹּל שֶׁאֵינוֹ מְעַשֵּׂר פֵּירוֹתָיו כָּרָאוּי וְהָנֵי כּוּתָאֵי עַשּׂוֹרֵי מְעַשְּׂרִי כְּדַחֲזֵי דִּבְמַאי דִּכְתִיב בְּאוֹרָיְיתָא מִזְהָר זְהִירִי דְּאָמַר מָר כׇּל מִצְוָה שֶׁהֶחֱזִיקוּ בָּהּ כּוּתִים הַרְבֵּה מְדַקְדְּקִין בָּהּ יוֹתֵר מִיִּשְׂרָאֵל
תָּנוּ רַבָּנַן אֵיזֶהוּ עַם הָאָרֶץ כֹּל שֶׁאֵינוֹ קוֹרֵא קְרִיאַת שְׁמַע עַרְבִית וְשַׁחֲרִית דִּבְרֵי רַבִּי אֱלִיעֶזֶר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר כֹּל שֶׁאֵינוֹ מַנִּיחַ תְּפִילִּין בֶּן עַזַּאי אוֹמֵר כֹּל שֶׁאֵין לוֹ צִיצִית בְּבִגְדוֹ רַבִּי נָתָן אוֹמֵר כֹּל שֶׁאֵין מְזוּזָה עַל פִּתְחוֹ רַבִּי נָתָן בַּר יוֹסֵף אוֹמֵר כֹּל שֶׁיֵּשׁ לוֹ בָּנִים וְאֵינוֹ מְגַדְּלָם לְתַלְמוּד תּוֹרָה אֲחֵרִים אוֹמְרִים אֲפִילּוּ קָרָא וְשָׁנָה וְלֹא שִׁמֵּשׁ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים הֲרֵי זֶה עַם הָאָרֶץ אָמַר רַב הוּנָא הֲלָכָה כַּאֲחֵרִים
רָמֵי בַּר חָמָא לָא אַזְמֵין עֲלֵיהּ דְּרַב מְנַשְּׁיָא בַּר תַּחְלִיפָא דְּתָנֵי סִיפְרָא וְסִפְרֵי וְהִלְכְתָא כִּי נָח נַפְשֵׁיהּ דְּרָמֵי בַּר חָמָא אָמַר רָבָא לָא נָח נַפְשֵׁיהּ דְּרָמֵי בַּר חָמָא אֶלָּא דְּלָא אַזְמֵין אַרַב מְנַשְּׁיָא בַּר תַּחְלִיפָא וְהָתַנְיָא אֲחֵרִים אוֹמְרִים אֲפִילּוּ קָרָא וְשָׁנָה וְלֹא שִׁמֵּשׁ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים הֲרֵי זֶה עַם הָאָרֶץ שָׁאנֵי רַב מְנַשְּׁיָא בַּר תַּחְלִיפָא דִּמְשַׁמַּע לְהוּ לְרַבָּנַן וְרָמֵי בַּר חָמָא הוּא דְּלָא דָּק אַבָּתְרֵיהּ לִישָּׁנָא אַחֲרִינָא דְּשָׁמַע שְׁמַעְתָּתָא מִפּוּמַּיְיהוּ דְרַבָּנַן וְגָרֵיס לְהוּ כְּצוֹרְבָא מֵרַבָּנַן דָּמֵי
אָכַל טֶבֶל וּמַעֲשֵׂר וְכוּ' טֶבֶל פְּשִׁיטָא לָא צְרִיכָא בְּטֶבֶל טָבוּל מִדְּרַבָּנַן הֵיכִי דָּמֵי בְּעָצִיץ שֶׁאֵינוֹ נָקוּב מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן כּוּ' פְּשִׁיטָא לָא צְרִיכָא כְּגוֹן שֶׁהִקְדִּימוֹ בִּכְרִי מַהוּ דְתֵימָא כְּדַאֲמַר לֵיהּ רַב פָּפָּא לְאַבָּיֵי קָא מַשְׁמַע לַן כִּדְשַׁנִּי לֵיהּ
מַעֲשֵׂר שֵׁנִי וְכוּ' פְּשִׁיטָא לָא צְרִיכָא שֶׁנִּפְדּוּ וְלֹא נִפְדּוּ כְּהִלְכָתָן מַעֲשֵׂר שֵׁנִי כְּגוֹן שֶׁפְּדָאוֹ עַל גַּבֵּי אֲסִימוֹן וְרַחֲמָנָא אָמַר וְצַרְתָּ הַכֶּסֶף בְּיָדְךָ כֶּסֶף שֶׁיֵּשׁ לוֹ עָלָיו צוּרָה הֶקְדֵּשׁ שֶׁחִלְּלוֹ עַל גַּבֵּי קַרְקַע וְלֹא פְּדָאוֹ בְּכֶסֶף וְרַחֲמָנָא אָמַר וְנָתַן הַכֶּסֶף וְקָם לוֹ וְהַשַּׁמָּשׁ שֶׁאָכַל פָּחוֹת מִכְּזַיִת פְּשִׁיטָא אַיְּידִי דִּתְנָא רֵישָׁא כְּזַיִת תְּנָא סֵיפָא פָּחוֹת מִכְּזַיִת
וְהַנׇּכְרִי אֵין מְזַמְּנִין עָלָיו פְּשִׁיטָא הָכָא בְּמַאי עָסְקִינַן בְּגֵר שֶׁמָּל וְלֹא טָבַל דְּאָמַר רַבִּי זֵירָא אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן לְעוֹלָם אֵינוֹ גֵּר עַד שֶׁיִּמּוֹל וְיִטְבּוֹל וְכַמָּה דְּלָא טְבַל גּוֹי הוּא
נָשִׁים וַעֲבָדִים וּקְטַנִּים אֵין מְזַמְּנִין עֲלֵיהֶן אָמַר רַבִּי יוֹסֵי קָטָן הַמּוּטָּל בַּעֲרִיסָה מְזַמְּנִין עָלָיו וְהָא תְּנַן נָשִׁים וַעֲבָדִים וּקְטַנִּים אֵין מְזַמְּנִין עֲלֵיהֶם הוּא דְּאָמַר כְּרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי דְּאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי אַף עַל פִּי שֶׁאָמְרוּ קָטָן הַמּוּטָּל בַּעֲרִיסָה אֵין מְזַמְּנִין עָלָיו אֲבָל עוֹשִׂין אוֹתוֹ סְנִיף לַעֲשָׂרָה וְאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי תִּשְׁעָה וְעֶבֶד מִצְטָרְפִין
מֵיתִיבִי מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר שֶׁנִּכְנַס לְבֵית הַכְּנֶסֶת וְלֹא מָצָא עֲשָׂרָה וְשִׁחְרֵר עַבְדּוֹ וְהִשְׁלִימוֹ לַעֲשָׂרָה שִׁחְרֵר אִין לֹא שִׁחְרֵר לָא תְּרֵי אִיצְטְרִיכוּ שַׁחְרֵר חַד וְנָפֵיק בְּחַד וְהֵיכִי עָבֵיד הָכִי וְהָאָמַר רַב יְהוּדָה כׇּל הַמְשַׁחְרֵר עַבְדּוֹ עוֹבֵר בַּעֲשֵׂה שֶׁנֶּאֱמַר לְעֹלָם בָּהֶם תַּעֲבֹדוּ לִדְבַר מִצְוָה שָׁאנֵי מִצְוָה הַבָּאָה בַּעֲבֵרָה הִיא מִצְוָה דְרַבִּים שָׁאנֵי וְאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי לְעוֹלָם יַשְׁכִּים אָדָם לְבֵית הַכְּנֶסֶת כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה וְיִמָּנֶה עִם עֲשָׂרָה הָרִאשׁוֹנִים שֶׁאֲפִילּוּ מֵאָה בָּאִים אַחֲרָיו קִבֵּל עָלָיו שְׂכַר כּוּלָּם שְׂכַר כּוּלָּם סָלְקָא דַּעְתָּךְ אֶלָּא אֵימָא נוֹתְנִין לוֹ שָׂכָר כְּנֶגֶד כּוּלָּם
אָמַר רַב הוּנָא תִּשְׁעָה וְאָרוֹן מִצְטָרְפִין אֲמַר לֵיהּ רַב נַחְמָן וְאָרוֹן גַּבְרָא הוּא אֶלָּא אָמַר רַב הוּנָא תִּשְׁעָה נִרְאִין כַּעֲשָׂרָה מִצְטָרְפִין אָמְרִי לַהּ כִּי מְכַנְּפִי וְאָמְרִי לַהּ כִּי מְבַדְּרִי אָמַר רַב אַמֵּי שְׁנַיִם וְשַׁבָּת מִצְטָרְפִין אֲמַר לֵיהּ רַב נַחְמָן וְשַׁבָּת גַּבְרָא הוּא אֶלָּא אָמַר רַבִּי אַמֵּי שְׁנֵי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים הַמְחַדְּדִין זֶה אֶת זֶה בַּהֲלָכָה מִצְטָרְפִין מַחְוֵי רַב חִסְדָּא כְּגוֹן אֲנָא וְרַב שֵׁשֶׁת מַחְוֵי רַב שֵׁשֶׁת כְּגוֹן אֲנָא וְרַב חִסְדָּא
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן קָטָן פּוֹרֵחַ מְזַמְּנִין עָלָיו תַּנְיָא נָמֵי הָכִי קָטָן שֶׁהֵבִיא שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת מְזַמְּנִין עָלָיו וְשֶׁלֹּא הֵבִיא שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת אֵין מְזַמְּנִין עָלָיו וְאֵין מְדַקְדְּקִין בְּקָטָן הָא גוּפָא קַשְׁיָא אָמְרַתְּ הֵבִיא שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת אִין לָא הֵבִיא לָא וַהֲדַר תָּנֵי אֵין מְדַקְדְּקִין בְּקָטָן לְאֵתוּיֵי מַאי לָאו

רש"י

מכל מעשרותיכם. בפרשת לוים כתיב ואל הלוים תדבר וכתיב בהאי קרא את כל תרומת ה' כל צד תרומה שבו חייבים להפריש ממנו: האי אידגן. משעה שנתמרח בכרי נעשה דגן וכיון דאיקרי דגן חלה עליו רשות כהן תחלה דכתיב ראשית דגנך תתן לו אבל בשבלים לא אידגן ולא חלה עליו רשות כהן: מעשר שני והקדש. אם הבעלים פודין אותו מוסיפין חומש: לא קבע. אין לו קביעות לפי שהולך ובא: והכא בע''ה דרבנן. ברייתא דקתני אין מזמנין על ע''ה בע''ה דרבנן: דפליגי עליה דר''מ. וקאמרי כשאינו מעשר פירותיו הלכך כותי מזמנין עליו דעשורי מעשר: איזהו ע''ה. שדברו חכמים בכל מקום: שלא שמש ת''ח. הוא הגמרא התלויה בסברא שהיו נותנים לדברי משנה טעם והיו מתאספים יחד ועוסקים בכך והיא דוגמת הגמרא שסדרו האמוראים: לא אזמין עליה. רמי בר חמא לא רצה לצרפו לשלשה לזמון: דמשמע. משמש: ורמי בר חמא הוא דלא דק. לא בדק לשאול מדת רב מנשיא: שלא נטלה תרומתו. קס''ד תרומת מעשר קאמר: פשיטא. דאין מזמנין דהיינו טבל: שהקדימו בכרי. לאחר שנתמרח והוקבע לתרומה מן התורה קדם לוי את הכהן ונטל מעשר ראשון תחלה ואחד מחמשים שבו היה ראוי לתרומה גדולה לכהן ושלא ניטלה תרומתו דקתני לאו תרומת מעשר קאמר אלא תרומה גדולה: מהו דתימא כדאמר ליה רב פפא לאביי. לעיל אי הכי אפילו הקדימו בכרי נמי קמ''ל: אסימון. כסף שלא נקבע בו צורה וקורין לו פלזו''ן בלע''ז: עד שימול ויטבול. ביבמות (ד' מו:) נפקא לן מויקח משה את הדם ויזרוק על העם ואין הזאה בלא טבילה: סניף. חבור לזימון עשרה וכי אמר רב אסי נמי לעשרה קאמר: מצוה דרבים. להוציא רבים ידי חובתם בקדושה: תשעה נראין כעשרה. מפרש ואזיל לה: אמרי לה כי מכנפי. הוו נראים כעשרה שאין אדם מבחין בהן כל כך מתוך שהן יחד: ואמרי לה כי מבדרי. נראין טפי מרובין: שני תלמידי חכמים המחדדין זה את זה בהלכה מצטרפין. להיות שלשה: קטן פורח. שהביא סימנים ולא בא לכלל שניו:

תוספות

אמר רב הונא הלכה כאחרים. והאידנא אין אנו מדקדקים ורגילים אנו לזמן בע''ה כדאמרינן בחגיגה (פ''ג דף כב.) כמאן מקבלינן האידנא סהדותא מע''ה כמאן כרבי יוסי כדי שלא יהא כל אחד הולך ובונה במה לעצמו: מצוה דרבים שאני. מכאן קשה לה''ג דפירש דמי שמת לו מת בי''ט האחרון דאבילות נוהג ולא אתי י''ט האחרון דרבנן ודחי אבילות דאורייתא דכתיב (עמוס ח) ואחריתה כיום מר דהכא חזינן דאתיא תפלה דרבנן ודחיא קרא דלעולם בהם תעבודו וכן משמע נמי בריש כתובות (דף ד.) גבי חתן נוהג ז' ימי המשתה ואח''כ נוהג ז' ימי אבילות ומדשבעת ימי המשתה מבטלין אבלות דאורייתא כל שכן יום טוב שני: קטן פורח מזמנין עליו. פרש''י שהביא שתי שערות ועדיין לא הגיע לי''ג שנה ויום אחד ולא נהירא דא''כ אמאי אמר בסמוך לאתויי קטן פורח היינו שהביא שתי שערות דקתני בברייתא בהדיא ע''כ פר''ח קטן פורח בתוך י''ג שנה ועדיין לא הביא שתי שערות ידועות שאינן גדולות כדי לכוף ראשן לעיקרן שכן הוא שיעורם ולהכי קרי ליה פורח שפרחו וצמחו בו שערות אבל אינן גדולות כל השיעור והשתא ה''פ אמרת הביא דמשמע הביא דוקא והדר קתני אין מדקדקין בקטן דמשמע אפילו לא הביא אלא ש''מ לאתויי קטן פורח ואתי סיפא לגלויי רישא דמה שהוא אומר ברישא הביא שתי שערות היינו פורחות שאינן שערות ממש וכדפירש שנכנס בתוך י''ג שנה וא''ת והא אמרינן לעיל קטן המוטל בעריסה עושין אותו סניף וי''ל דהתם איירי בעשרה והכא מיירי בשלשה או שמא פליגי אהדדי:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר