סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

מַאי בִּרְכַּת הַשִּׁיר רַב יְהוּדָה אָמַר יְהַלְלוּךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וְרַבִּי יוֹחָנָן אָמַר נִשְׁמַת כָּל חַי תָּנוּ רַבָּנַן רְבִיעִי גּוֹמֵר עָלָיו אֶת הַהַלֵּל וְאוֹמֵר הַלֵּל הַגָּדוֹל דִּבְרֵי רַבִּי טַרְפוֹן וְיֵשׁ אוֹמְרִים ה' רוֹעִי לֹא אֶחְסָר מֵהֵיכָן הַלֵּל הַגָּדוֹל רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר מֵהוֹדוּ עַד נַהֲרוֹת בָּבֶל וְרַבִּי יוֹחָנָן אוֹמֵר מִשִּׁיר הַמַּעֲלוֹת עַד נַהֲרוֹת בָּבֶל רַב אַחָא בַּר יַעֲקֹב אָמַר מִכִּי יַעֲקֹב בָּחַר לוֹ יָהּ עַד נַהֲרוֹת בָּבֶל וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ הַלֵּל הַגָּדוֹל אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִפְּנֵי שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹשֵׁב בְּרוּמוֹ שֶׁל עוֹלָם וּמְחַלֵּק מְזוֹנוֹת לְכׇל בְּרִיָּה אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי הָנֵי עֶשְׂרִים וְשִׁשָּׁה הוֹדוּ כְּנֶגֶד מִי כְּנֶגֶד עֶשְׂרִים וְשִׁשָּׁה דּוֹרוֹת שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעוֹלָמוֹ וְלֹא נָתַן לָהֶם תּוֹרָה וְזָן אוֹתָם בְּחַסְדּוֹ אָמַר רַב חִסְדָּא מַאי דִּכְתִיב הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב הוֹדוּ לַה' שֶׁגּוֹבֶה חוֹבָתוֹ שֶׁל אָדָם בְּטוֹבָתוֹ עָשִׁיר בְּשׁוֹרוֹ וְאֶת עָנִי בְּשֵׂיוֹ יָתוֹם בְּבֵיצָתוֹ אַלְמָנָה בְּתַרְנְגוֹלְתָּהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן קָשִׁין מְזוֹנוֹתָיו שֶׁל אָדָם כִּפְלַיִים כַּיּוֹלֵדָה דְּאִילּוּ בְּיוֹלֵדָה כְּתִיב בְּעֶצֶב וּבִמְזוֹנוֹת כְּתִיב בְּעִצָּבוֹן וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן קָשִׁין מְזוֹנוֹתָיו שֶׁל אָדָם יוֹתֵר מִן הַגְּאוּלָּה דְּאִילּוּ בִּגְאוּלָּה כְּתִיב הַמַּלְאָךְ הַגּוֹאֵל אוֹתִי מִכׇּל רָע מַלְאָךְ בְּעָלְמָא וְאִילּוּ בִּמְזוֹנוֹת כְּתִיב הָאֱלֹהִים הָרוֹעֶה אֹתִי אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי בְּשָׁעָה שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לָאָדָם וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ זָלְגוּ עֵינָיו דְּמָעוֹת אָמַר לְפָנָיו רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם אֲנִי וַחֲמוֹרִי נֹאכַל בְּאֵבוּס אֶחָד כֵּיוָן שֶׁאָמַר לוֹ בְּזֵעַת אַפֶּךָ תֹּאכַל לֶחֶם נִתְקָרְרָה דַּעְתּוֹ אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ אַשְׁרֵינוּ אִם עָמַדְנוּ בָּרִאשׁוֹנָה וַעֲדַיִין לָא פָּלְטִינַן מִינַּהּ דְּקָא אָכְלִינַן עִיסְבֵי דְּדַבְרָא אָמַר רַב שֵׁיזְבִי מִשְּׁמֵיהּ דְּרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה קָשִׁין מְזוֹנוֹתָיו שֶׁל אָדָם כִּקְרִיעַת יַם סוּף דִּכְתִיב נוֹתֵן לֶחֶם לְכׇל בָּשָׂר וּסְמִיךְ לֵיהּ לְגוֹזֵר יַם סוּף לִגְזָרִים אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה קָשִׁין נְקָבָיו שֶׁל אָדָם כְּיוֹם הַמִּיתָה וְכִקְרִיעַת יַם סוּף שֶׁנֶּאֱמַר מִהַר צוֹעֶה לְהִפָּתֵחַ וּכְתִיב בָּתְרֵיהּ רוֹגַע הַיָּם וַיֶּהֱמוּ גַּלָּיו וְאָמַר רַב שֵׁשֶׁת מִשּׁוּם רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה כׇּל הַמְבַזֶּה אֶת הַמּוֹעֲדוֹת כְּאִילּוּ עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁנֶּאֱמַר אֱלֹהֵי מַסֵּכָה לֹא תַעֲשֶׂה לָּךְ וּכְתִיב בָּתְרֵיהּ אֶת חַג הַמַּצּוֹת תִּשְׁמוֹר וְאָמַר רַב שֵׁשֶׁת מִשּׁוּם רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה כׇּל הַמְסַפֵּר לָשׁוֹן הָרָע וְכׇל הַמְקַבֵּל לָשׁוֹן הָרָע וְכׇל הַמֵּעִיד עֵדוּת שֶׁקֶר בַּחֲבֵירוֹ רָאוּי לְהַשְׁלִיכוֹ לִכְלָבִים שֶׁנֶּאֱמַר לַכֶּלֶב תַּשְׁלִיכוּן אוֹתוֹ וּכְתִיב בָּתְרֵיהּ לֹא תִשָּׂא שֵׁמַע שָׁוְא וּקְרִי בֵּיהּ לֹא תַּשִּׂיא וְכִי מֵאַחַר דְּאִיכָּא הַלֵּל הַגָּדוֹל אֲנַן מַאי טַעְמָא אָמְרִינַן הַאי מִשּׁוּם שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חֲמִשָּׁה דְבָרִים הַלָּלוּ יְצִיאַת מִצְרַיִם קְרִיעַת יַם סוּף וּמַתַּן תּוֹרָה וּתְחִיַּית הַמֵּתִים וְחֶבְלוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ יְצִיאַת מִצְרַיִם דִּכְתִיב בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם וּקְרִיעַת יַם סוּף דִּכְתִיב הַיָּם רָאָה וַיָּנוֹס מַתַּן תּוֹרָה דִּכְתִיב הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים תְּחִיַּית הַמֵּתִים דִּכְתִיב אֶתְהַלֵּךְ לִפְנֵי ה' חֶבְלוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ דִּכְתִיב לֹא לָנוּ ה' לֹא לָנוּ וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן לֹא לָנוּ ה' לֹא לָנוּ זוֹ שִׁעְבּוּד מַלְכִיּוֹת אִיכָּא דְאָמְרִי אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן לֹא לָנוּ ה' לֹא לָנוּ זוֹ מִלְחֶמֶת גּוֹג וּמָגוֹג רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק אָמַר מִפְּנֵי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מִילּוּט נְפָשׁוֹת שֶׁל צַדִּיקִים מִגֵּיהִנָּם שֶׁנֶּאֱמַר אָנָּה ה' מַלְּטָה נַפְשִׁי חִזְקִיָּה אָמַר מִפְּנֵי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ יְרִידָתָן שֶׁל צַדִּיקִים לְכִבְשַׁן הָאֵשׁ וַעֲלִיָּיתָן מִמֶּנּוּ יְרִידָתָן דִּכְתִיב לֹא לָנוּ ה' לֹא לָנוּ אָמַר חֲנַנְיָה כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד אָמַר מִישָׁאֵל עַל חַסְדְּךָ וְעַל אֲמִתֶּךָ אָמַר עֲזַרְיָה לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אָמְרוּ כּוּלָּן עֲלִיָּיתָן מִכִּבְשַׁן הָאֵשׁ דִּכְתִיב הַלְלוּ אֶת ה' כׇּל גּוֹיִם אָמַר חֲנַנְיָה שַׁבְּחוּהוּ כָּל הָאוּמִּים אָמַר מִישָׁאֵל כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ אָמַר עֲזַרְיָה וֶאֱמֶת ה' לְעוֹלָם הַלְלוּיָהּ אָמְרוּ כּוּלָּן וְיֵשׁ אוֹמְרִים וֶאֱמֶת ה' לְעוֹלָם גַּבְרִיאֵל אֲמָרוֹ בְּשָׁעָה שֶׁהִפִּיל נִמְרוֹד הָרָשָׁע אֶת אַבְרָהָם אָבִינוּ לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ אָמַר גַּבְרִיאֵל לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם אֵרֵד וַאֲצַנֵּן וְאַצִּיל אֶת הַצַּדִּיק מִכִּבְשַׁן הָאֵשׁ אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֲנִי יָחִיד בְּעוֹלָמִי וְהוּא יָחִיד בְּעוֹלָמוֹ נָאֶה לַיָּחִיד לְהַצִּיל אֶת הַיָּחִיד וּלְפִי שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֵינוֹ מְקַפֵּחַ שְׂכַר כׇּל בְּרִיָּה אָמַר תִּזְכֶּה וְתַצִּיל שְׁלֹשָׁה מִבְּנֵי בָנָיו דָּרַשׁ רַבִּי שִׁמְעוֹן הַשִּׁלוֹנִי בְּשָׁעָה שֶׁהִפִּיל נְבוּכַדְנֶצַּר הָרָשָׁע חֲנַנְיָה מִישָׁאֵל וַעֲזַרְיָה לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ עָמַד יוֹרֶקְמוֹ שַׂר הַבָּרָד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָמַר לְפָנָיו רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם אֵרֵד וַאֲצַנֵּן אֶת הַכִּבְשָׁן וְאַצִּיל לַצַּדִּיקִים הַלָּלוּ מִכִּבְשַׁן הָאֵשׁ אָמַר לוֹ גַּבְרִיאֵל אֵין גְּבוּרָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּכָךְ שֶׁאַתָּה שַׂר בָּרָד וְהַכֹּל יוֹדְעִין שֶׁהַמַּיִם מְכַבִּין אֶת הָאֵשׁ אֶלָּא אֲנִי שַׂר שֶׁל אֵשׁ אֵרֵד וַאֲקָרֵר מִבִּפְנִים


רש"י

ה''ג רביעי גומר עליו את ההלל ואומר עליו הלל הגדול: שהקדוש ברוך הוא יושב ברומו של עולם כו'. דכתיב הודו לאל השמים נותן לחם לכל בשר והיינו דבר גדול: עשיר בשורו. מפסידו ממון [ומכפר] על גופו: קשין נקביו של אדם. כשהוא עצור כיום המיתה:

רשב"ם
יהללוך. (נשמת כל חי) וגומרין בו בא''י מלך מהולל בתשבחות וזו היא ברכת השיר דמתניתין כלומר ברכת השבח: ור' יוחנן אמר נשמת כל חי. אף נשמת דהיינו ברכת השיר דמתני' דאילו יהללוך אנו אומרים בכל יום שאומרים בו את ההלל ומאי שנא ליל פסח דנקט אם לא להוסיף עוד ברכה אחרת והיינו דאמר הלכה כרבי יוחנן בתרוייהו וקבעוהו לאחר הלל הגדול שצריך לאומרן כדלקמן דהשתא איכא ברכה בכל חדא וחדא והכי הויא מילתא שפיר כך נראה בעיני: ה''ג ת''ר רביעי גומר עליו את ההלל ואומר עליו הלל הגדול: ה' רועי. על שם המזון שאכלו צריך לומר: שהקדוש ברוך הוא יושב ברומו של עולם כו'. דכתיב ביה נותן לחם לכל בשר והיינו דבר גדול: בטובתו. בטובה שהשפיע לו והכי משמע כי טוב כי לעולם חסדו חסד הוא עושה לעולם בכי טוב כלומר בטוב שנתן לו: עשיר בשורו עני בשיו. מפסידו ממון ומכפר על גופו: בעצבון. תרי משמע: כקריעת ים סוף. כלומר נס גדול עושה לו הקדוש ברוך הוא למי שנותן לו מזונות כאשר עשה לישראל שקרע להם ים סוף ונפקא מיניה למבעי רחמי: קשין נקביו של אדם. כשהוא עצור: צועה. לשון עצור וחגור כמו צועה ברב כוחו (ישעיה סג) כל המבזה את המועדות. שעושה מלאכה בחולו של מועד דכתיב את חג המצות תשמור ונפקא לן במסכת חגיגה (דף ית.) איסור מלאכה בחולו של מועד: המקבל לשון הרע. שמקבלו ומאמינו על חבירו אע''ג דלקבוליה לא מיבעי ליה למיחש ליה מיבעי כדמפרש במסכת נדה (דף סא.): וקרי ביה לא תשיא. נראה בעיני דלא גרסינן ליה דכולהו משתמע מלא תשא שכשמספר או מעיד הרי נושא בפיו שמע שוא: וכי מאחר דאיכא הלל הגדול. שמשובח יותר כמו שפירש רבי יוחנן למעלה משום דכתיב ביה נותן לחם לכל בשר אנן מאי טעמא אמרינן האי הלילא על כל פרק ופרק ועל כל צרה שלא תבא על הציבור לכשנגאלין: חמשה דברים. דמיירי נמי בגאולה: ההרים רקדו כאילים. בשעת מתן תורה דכתיב (תהלים סח) למה תרצדון הרים וגו': גבריאל אמרו. כשניצולו חנניה מישאל ועזריה והוא היה שם דכתיב (דניאל ג) ורויה די רביעאה דמי לבר אלהין לפי שהקדוש ברוך הוא הבטיחו על כך כשנשלך אברהם באור כשדים וכשקיים לו אמר ואמת ה' לעולם שקיים הבטחתו: בשעה שהפיל נמרוד. שעל שם כן נקרא אמרפל על שם שאמר והפיל את אברהם בכבשן:

תוספות

מאי ברכת השיר רב יהודה אמר יהללוך. וקמ''ל דאפילו במקום שלא נהגו לברך אחריו בלילי פסח צריך לברך דאי נהגו פשיטא א''נ דאפילו במקום שנהגו ה''א דוקא בימים אבל בלילה אין צריך לברך קא משמע לן: רבי יוחנן אמר נשמת כל חי. נראה ה''פ אף נשמת כל חי אחר יהללוך דאי לא תימא הכי אנן כמאן עבדינן וקורא נשמת כל חי ברכת השיר לפי שבשבתות אומרים אותו אחר פסוקי דזמרה ורבינו חיים כהן לא היה חותם ביהללוך כי אם בנשמת לבדו משום דלישנא דברכת השיר משמע חדא ברכה: מהודו עד על נהרות בבל. וכן אנו עושים ורננו צדיקים בה' אינו מן המזמור:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר