סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

שְׂפָתָיו נֶהֱוֵי מַעֲשֶׂה גַּבֵּי מְגַדֵּף אָמַר רָבָא שָׁאנֵי מְגַדֵּף הוֹאִיל וְיֶשְׁנוֹ בַּלֵּב אֲבָל בְּעָלְמָא עֲקִימַת שְׂפָתָיו הָוֵי מַעֲשֶׂה
מֵתִיב רַבִּי זֵירָא יָצְאוּ עֵדִים זוֹמְמִין שֶׁאֵין בּוֹ מַעֲשֶׂה וְאַמַּאי הָא עַל פִּי כְּתִיב בָּהֶן אָמַר רָבָא שָׁאנֵי עֵדִים זוֹמְמִין הוֹאִיל וְיֶשְׁנָן בִּרְאִיָּיה
הָאוֹכֵל חֵלֶב תָּנוּ רַבָּנַן כׇּל חֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לֹא תֹאכֵלוּ לְחַיֵּיב עַל כׇּל אַחַת וְאַחַת דִּבְרֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל וַחֲכָמִים אוֹמְרִים אֵינוֹ חַיָּיב אֶלָּא אַחַת
נֵימָא בְּהָא קָמִיפַּלְגִי דְּרַבִּי יִשְׁמָעֵאל סָבַר לוֹקִין עַל לָאו שֶׁבִּכְלָלוֹת וְרַבָּנַן סָבְרִי אֵין לוֹקִין עַל לָאו שֶׁבִּכְלָלוֹת
לְעוֹלָם סָבַר רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אֵין לוֹקִין עַל לָאו שֶׁבִּכְלָלוֹת וְשָׁאנֵי הָכָא דִּמְיַיתְּרִי לֵיהּ קְרָאֵי נִכְתּוֹב קְרָא כׇּל חֵלֶב לֹא תֹאכֵלוּ שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לְמָה לִי שְׁמַע מִינַּהּ לְחַלֵּק
וְרַבָּנַן אִי לָא כְּתִיב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז הֲוָה אָמֵינָא אֲפִילּוּ חֵלֶב חַיָּה בַּמַּשְׁמָע לְהָכִי כְּתַב שׁוֹר כֶּשֶׂב וָעֵז לְמֵימְרָא דְּחֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז הוּא דְּאָסוּר אֲבָל דְּחַיָּה שְׁרֵי
שַׁפִּיר קָאָמְרִי לֵיהּ אֶלָּא הַיְינוּ טַעְמָא דְּרַבִּי יִשְׁמָעֵאל דְּקָסָבַר אִם כֵּן לִכְתּוֹב כׇּל חֵלֶב שׁוֹר לֹא תֹאכְלוּ כֶּשֶׂב וָעֵז לְמָה לִי שְׁמַע מִינַּהּ לְחַלֵּק
וְרַבָּנַן סָבְרִי אִי כְּתַב רַחֲמָנָא כׇּל חֵלֶב שׁוֹר הֲוָה אָמֵינָא נֵילַף שׁוֹר שׁוֹר מִסִּינַי
מָה גַּבֵּי סִינַי חַיָּה וָעוֹף כַּיּוֹצֵא בָּהֶן אַף גַּבֵּי אֲכִילָה חַיָּה וָעוֹף כַּיּוֹצֵא בָּהֶן לְהָכִי כְּתַב רַחֲמָנָא שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לְמֵימְרָא דְּהָנֵי דְּאָסוּר אֲבָל חַיָּה וָעוֹף שְׁרֵי
שַׁפִּיר קָא אָמְרִי לֵיהּ אֶלָּא הַיְינוּ טַעְמָא דְּקָסָבַר נִכְתּוֹב כׇּל חֵלֶב כֶּשֶׂב לֹא תֹאכֵלוּ אִי נָמֵי כׇּל חֵלֶב עֵז לֹא תֹאכֵלוּ שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לְמָה לִי שְׁמַע מִינַּהּ לְחַלֵּק
וְרַבָּנַן סָבְרִי אִי כְּתַב כָּל חֵלֶב כֶּשֶׂב הֲוָה אָמֵינָא חֵלֶב כֶּשֶׂב אָסוּר וְשׁוֹר וָעֵז שְׁרֵי וְכִי תֵּימָא מַאי אוּלְמֵיהּ דְּכֶשֶׂב מִשּׁוּם דְּנִתְרַבָּה בְּאַלְיָה
וְכִדְתָנָא רַבִּי חֲנַנְיָא לָמָּה מָנָה הַכָּתוּב אֵימוּרִין בְּשׁוֹר וְאֵימוּרִים בְּכֶשֶׂב וְאֵימוּרִים בְּעֵז דִּכְתִיב אַךְ בְּכוֹר שׁוֹר וְגוֹ'
צְרִיכִי דְּאִי כְּתַב שׁוֹר הֲוָה אָמֵינָא כֶּשֶׂב וָעֵז לָא יָלְפִינַן מִינֵּיהּ דְּאִיכָּא לְמִיפְרַךְ מָה לְשׁוֹר שֶׁכֵּן נִתְרַבָּה בִּנְסָכִים
נִכְתּוֹב רַחֲמָנָא בְּכֶשֶׂב וְנֵילַף שׁוֹר וָעֵז מִכֶּשֶׂב אִיכָּא לְמִיפְרַךְ מָה לְכֶשֶׂב שֶׁכֵּן נִתְרַבָּה בְּאַלְיָה
נִכְתּוֹב רַחֲמָנָא עֵז וְנֵילַף שׁוֹר וְכֶשֶׂב מִינֵּיהּ אִיכָּא לְמִיפְרַךְ מָה לְעֵז שֶׁכֵּן נִתְרַבָּה אֵצֶל עֲבוֹדָה זָרָה
מִן חַד לָא יָלְפִינַן נִכְתּוֹב תַּרְתֵּי וְנֵילַף חֲדָא מִתַּרְתֵּי הֵי דֵין נֵילַף שׁוֹר מִכֶּשֶׂב וָעֵז אִית לְהוֹן פִּירְכָא מָה לְכֶשֶׂב וָעֵז שֶׁכֵּן נִתְרַבּוּ אֵצֶל הַפֶּסַח
לָא נִכְתּוֹב כֶּשֶׂב וְנֵילַף מִשּׁוֹר וָעֵז אִית לְהוֹן פִּירְכָא מָה לְשׁוֹר וָעֵז שֶׁכֵּן נִתְרַבָּה אֵצֶל עֲבוֹדָה זָרָה
לָא נִכְתּוֹב עֵז וְנֵילַף מִשּׁוֹר וְכֶשֶׂב אִית לְהוֹן פִּירְכָא מָה לְשׁוֹר וְכֶשֶׂב שֶׁכֵּן יֵשׁ בּוֹ צַד רִיבּוּי הִלְכָּךְ לָא יָלְפִי מֵהֲדָדֵי
שַׁפִּיר קָא אָמְרִי לֵיהּ אֶלָּא לְעוֹלָם טַעְמָא דְּרַבִּי יִשְׁמָעֵאל כִּדְאָמְרִינַן מֵעִיקָּרָא דְּאִם כֵּן נִכְתּוֹב כׇּל חֵלֶב וְלִישְׁתּוֹק מַאי אָמְרַתְּ הַאי דִּכְתַב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לְמִשְׁרֵי חֵלֶב חַיָּה
הָא כִּי כְּתַב קְרָא בְּעִנְיָינָא דְקָדָשִׁים וְדָבָר לָמֵד מֵעִנְיָינוֹ
מִכְּלָל דְּרַבָּנַן סָבְרִי לָא יָלְפִינַן דָּבָר לָמֵד מֵעִנְיָינוֹ לָא דְּכוּלֵּי עָלְמָא יָלְפִינַן דָּבָר הַלָּמֵד מֵעִנְיָינוֹ וְהָכָא בְּהָא פְּלִיגִי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל סָבַר לְמֵידִין לָאו מִלָּאו בֵּין מִלָּאו וּבֵין מִלָּאו דְּכָרֵת
דְּכׇל חֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז מִלָּאו דְּחֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם כׇּל חֵלֶב וְכׇל דָּם לֹא תֹאכֵלוּ דִּכְתִיב בְּעִנְיָינָא דְקָדָשִׁים וּבְקָדָשִׁים לָא אִית בְּהוֹן חַיָּה אַף כׇּל חֵלֶב שׁוֹר כִּי כְּתִיב לֵיהּ סְתָמָא לֵיכָּא לְסַפּוֹקֵי בְּחַיָּה הִלְכָּךְ שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לְחַלֵּק הוּא דַּאֲתָא לְחַיֵּיב עַל כׇּל אַחַת וְאַחַת
וְיָלְפִינַן לָאו דְּכׇל חֵלֶב וְלָאו דְּחֻקַּת עוֹלָם מִכָּרֵת דְּכִי כׇּל אוֹכֵל חֵלֶב מִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר יַקְרִיבוּ מִמֶּנָּה מָה הָהוּא לְחַלֵּק אַף הַדִּין לְחַלֵּק
וְרַבָּנַן לָאו מִלָּאו יָלְפִינַן לָאו מִכָּרֵת לָא יָלְפִינַן
וְאִיבָּעֵית אֵימָא הַיְינוּ טַעְמַיְיהוּ דְּרַבָּנַן כְּדַאֲמַר לֵיהּ רַב מָרִי לְרַב זְבִיד אֶלָּא מֵעַתָּה אַלְיָה דְחוּלִּין תִּיתְּסַר אֲמַר לֵיהּ עָלֶיךָ אָמַר קְרָא כׇּל חֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז דָּבָר הַשָּׁוֶה בִּשְׁלׇשְׁתָּן בָּעִינַן וְלֵיכָּא
הִלְכָּךְ כִּי אֲתָא שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לְמִישְׁרֵי אַלְיָה דְחוּלִּין הוּא דַּאֲתָא וְרַבִּי יִשְׁמָעֵאל אָמַר לָךְ אִם כֵּן לֵימָא קְרָא כׇּל חֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב עֵז לְמָה לִי שְׁמַע מִינַּהּ לְחַלֵּק
אָמַר רַבִּי חֲנִינָא מוֹדֶה רַבִּי יִשְׁמָעֵאל לְעִנְיַן קׇרְבָּן שֶׁאֵין מֵבִיא אֶלָּא חַטָּאת אַחַת מַאי טַעְמָא דְּלָא דָּמֵי הָדֵין לָאו לְלָאו דַּעֲרָיוֹת
תָּנוּ רַבָּנַן וְעָשָׂה אַחַת וְעָשָׂה הֵנָּה לְחַיֵּיב עַל כׇּל אַחַת וְאַחַת
שֶׁאִם אָכַל חֵלֶב וְחֵלֶב שֵׁם אֶחָד בִּשְׁנֵי הֶעְלֵמוֹת חַיָּיב שְׁתַּיִם שְׁתֵּי שֵׁמוֹת בְּהֶעְלֵם אַחַת חַיָּיב שְׁתַּיִם
אֲמַר לֵיהּ רָמֵי בַּר חָמָא לְרַב חִסְדָּא בִּשְׁלָמָא שֵׁם אֶחָד בִּשְׁנֵי הֶעְלֵמוֹת חַיָּיב שְׁתַּיִם מִשּׁוּם דְּהֶעְלֵמוֹת מְחַלְּקִין אֶלָּא שְׁנֵי שֵׁמוֹת בְּהֶעְלֵם אַחַת אַמַּאי חַיָּיב שְׁתַּיִם הָא בָּעִינַן הֶעְלֵמוֹת מְוחַלְּקִין וְלֵיכָּא
אֲמַר לֵיהּ הָכָא בְּמַאי עָסְקִינַן כְּגוֹן דַּאֲכַל חֵלֶב דְּנוֹתָר דְּמִחַיַּיב מִשּׁוּם נוֹתָר וּמִשּׁוּם חֵלֶב אֲמַר לֵיהּ אִם כֵּן נִיחַיַּיב נָמֵי מִשּׁוּם קוֹדֶשׁ
אֶלָּא אָמַר רַב שֵׁשֶׁת כְּגוֹן דַּאֲכַל חֵלֶב דְּהֶקְדֵּשׁ וְרַבִּי יְהוּדָה הִיא דְּתַנְיָא אָכַל חֵלֶב נְבֵלָה אָכַל חֵלֶב מוּקְדָּשִׁין חַיָּיב שְׁתַּיִם רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר חֵלֶב מוּקְדָּשִׁין לוֹקֶה שָׁלֹשׁ
מְחַיְּיכוּ עֲלַהּ בְּמַעְרְבָא וְנוֹקְמַהּ כְּגוֹן חֵלֶב דְּשׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז וְרַבִּי יִשְׁמָעֵאל הִיא דְּאָמַר לוֹקֶה שְׁלֹשׁ

רש"י

יצאו עדים זוממין. בתורת כהנים גבי פר כהן משיח והכי אמרינן אחר שריבינו דברים שהן בעבודת כוכבים ודברים שאינן בעבודת כוכבים יכול שאני מרבה המסית והמדיח ועדים זוממין ת''ל ועשה יצאו אלו שאין בהן מעשה יצאו מכלל חטאת: והא על פי כתיב בהו. ונימא עקימת פיו הוי מעשה: גיליון. הא על פי כתיב והיכי אמרת אבל בעלמא הוי ביה מעשה: הואיל וישנן בראייה. עיקר עדותן בראיית העין שמעידין מה שראו הילכך לא חשיב מעשה: חייב על כל אחת ואחת. מלקות אם אכלן בהתראה אחת: לוקין על לאו שבכללות. על כל אחד ואחד: ורבנן סברי אין לוקין. ואי תיקשי לא לילקי אפילו חדא דחדא מיהא לקי: ויליף שור שור משבת. למען ינוח שורך (שמות כג) מה התם חיה ועוף כיוצא בו דהכי מוקמינן בב''ק בפרק שור שנגח את הפרה (דף נד: ע''ש): כל חלב כשב. דליכא השתא ג''ש: שור נתרבה בנסכים. חצי ההין יהיה לפר: עז נתרבה בעבודת כוכבים. ביחיד: חד מתרי. הצד השוה שבהן שהן מין בהמה וחלבו אסור ואימורי בכוריהם קריבים: נתרבו אצל עבודת כוכבים. פר בצבור ועז ביחיד: ה''ג מה לשור וכשב שכן יש בהן ריבוי אצל מזבח שור בנסכים וכשב באליה אבל עז אין בקרבנו ריבוי אצל מזבח: הא כי כתיב קרא בעניינא דקדשים כתיב. דכתיב (ויקרא ז) כי כל אוכל חלב מן הבהמה וגו' והואיל ובעניינא דקדשים כתיב ודאי אין חיה נוהגת בהו הלכך לא איצטריך שור וכבש למישרי חיה: מכלל דרבנן סברי. לא ילפינן לאו דכל חלב מעניינו בתמיה: דכולי עלמא ילפינן דבר למד מעניינו. בעלמא אבל הכא לאו עניינו דהאי לאו והאי כרת: והכא בהא קמיפלגי כו'. גירסא זו הכתובה בספרים משובשת היא ועל ידי פרשנים טועין שלא היו בקיאין בשמועה ופירשוה בשיבוש בתוך הגירסא וכך הצעה ולא יותר והכא בהא קמיפלגי מר סבר למידין לאו מלאו ולאו מכרת ומר סבר לאו מלאו ילפינן לאו מכרת לא ילפינן והכי פירושא ר' ישמעאל סבר למידין דבר מעניינו בין לאו מלאו בין לאו מכרת: ורבנן סברי. לאו מלאו למידין זה מזה כשהן בפרשה אחת דבר למד מעניינו כי ההיא דבשר בחלב השנויה בפ' כל הבשר (חולין קטו:) לא תאכלנו בבשר בחלב הכתוב מדבר אבל לאו מכרת כעין הכא לא ילפינן דבר למד מעניינו הלכך אי לא כתיב שור וכשב ועז ה''א חיה במשמע: ואי בעית אימא טעמייהו דרבנן. משום דהאי שור וכשב ועז מיבעי להו לכדרב מרי: אליה דחולין תיתסר. דחלב איקרי בפרק כל הבשר (חולין קיז.): ששוה בשלשתן. שנקרא חלב בשלשתן ואליה לא איקרי חלב אלא בכשב: א''כ נכתוב כל חלב שור וכשב. ומהתם ממעיטנא אליה דבעינן דבר השוה בשניהן: לאו דעריות. להכי נקט עריות דאיכא מילי טובא ואיכא לאו בכל חדא: מאחת מהנה. משמע מאחת חייב הנה כמה חטאות: חלב וחלב. שני זיתי חלב: שם אחד. חלב הכליות או חלב הדקין שם אחד בהעלם אחד ל''ג: שני שמות. כזית משעל הכוליא וכזית משעל הדקין: דהעלמות מחלקין. דכיון דנודע לו בינתים הרי הן שתי שגגות וחטאת בידיעה תלה רחמנא דכתיב (ויקרא ד) או הודע אליו: חלב דנותר. דאיכא שתי שגגות משתי כריתות חלב ונותר וחייב שתי חטאות: ניחייב נמי משום קדש. אשם מעילות: אלא אמר רב ששת כגון שאכל חלב דקודש. ולעולם משום חלב חייב שתים ולהכי לא חשיב אשם מעילות אלא של שם אחד ורבי יהודה היא דמחייב אחלב מוקדשין שתים משום חלב ושני שמות דקתני משום דבחלב מוקדשין כתיבי תרי קראי: חלב נבלה לוקה שתים. משום חלב ומשום נבלה והמוקדשין משום חלב ומשום זרות: ג'. ב' משום חלב כדמפ' לקמן וא' משום זרות: ונוקמה. להא דלעיל דקתני ב' שמות כלומר משתי בהמות משני מינין ור' ישמעאל היא: לענין קרבן. וברייתא דלעיל בקרבן קמיירי דגבי חטאות כתיב ועשה מאחת מהנה: הב''ע. הא דקתני ב' שמות כגון שאכלן בב' תמחוין ב' מאכלין דהיינו ב' שמות כגון תבשיל וצלי: (ל''א חייב ב' א' משום חלב וא' משום קדש אשם מעילה ודלא כר' יהודה דמחייב משום חלב שתים משום ב' לאוין דכתיבי בחלב : דרבי יהושע. בפרק אמרו לו (לקמן טו:): תרי קראי. חד בקדשים חוקת עולם וחד בין בחולין בין בקדשים הילכך בחלב המוקדשים איכא שני לאוין משום חלב וחלב חולין נפקא ליה לר' יהודה כדאמרינן בפ' אלו עוברין (פסחים מג:) כי כל אוכל חלב מן הבהמה אין לי אלא חלב תמימין הראוי ליקרב חלב בעלי מומין מנין תלמוד לומר כל חלב חולין מנין תלמוד לומר כי כל:

תוספות

הואיל וישנן בראיה. תימה מאי משני ממסית ומדיח ותירץ רבינו נסים במגילת סתרים דכיון דמגדף ישנו בלב כל הני נמי הכי הוא אבל עדים זוממין דאינן בלב אצטריך לשנויי דישנו בראיה ובספרו כתב עדים זוממין הואיל וישנו באם פי' באם לא יגיד ומפרש בפרק שבועת העדות דאין מתחייבין אלא בב''ד ולהכי מעקימת שפתים לא מחייבי דא''כ אפי' חוץ לב''ד נמי והגדתן לחוד דהיינו פיהן לא גרמא להו אבל בעלמא דמחייב ע''פ דבורן לחוד עקימת שפתיו הוי מעשה: שור וכשב ועז למה לי ש''מ לחלק. תימה מאי צריך ג' לחלק בחד סגי:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר