סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

רַב שֵׁשֶׁת אָמַר לוֹמַר שֶׁאֵינוֹ עוֹבֵר עָלָיו
מֵתִיב רָמֵי בַּר חָמָא מִצְוָתוֹ כׇּל שְׁלֹשִׁים יוֹם מִכָּאן וְאֵילָךְ אוֹ פּוֹדֵהוּ אוֹ עוֹרְפוֹ מַאי לָאו מִצְוָה לְשַׁהוֹתוֹ כׇּל שְׁלֹשִׁים יוֹם לָא מִצְוָה לִפְדּוֹתוֹ כׇּל שְׁלֹשִׁים יוֹם
אִי הָכִי מִכָּאן וְאֵילָךְ אוֹ פּוֹדֵהוּ אוֹ עוֹבֵר עָלָיו מִיבְּעֵי לֵיהּ אֶלָּא אָמַר רָבָא לָא קַשְׁיָא הָא רַבִּי אֱלִיעֶזֶר דְּמַקֵּשׁי הָא רַבָּנַן דְּלָא מַקְּשִׁי
מַתְנִי' לֹא רָצָה לִפְדּוֹתוֹ עוֹרְפוֹ מֵאֲחוֹרָיו וְקוֹבְרוֹ מִצְוַת הַפְּדִיָּיה קוֹדֶמֶת לְמִצְוַת עֲרִיפָה שֶׁנֶּאֱמַר אִם לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ
מִצְוַת יְעִידָה קוֹדֶמֶת לְמִצְוַת הַפְּדִיָּיה שֶׁנֶּאֱמַר אֲשֶׁר לֹא יְעָדָהּ וְהֶפְדָּהּ
מִצְוַת הַיִּיבּוּם קוֹדֶמֶת לְמִצְוַת חֲלִיצָה בָּרִאשׁוֹנָה שֶׁהָיוּ מִתְכַּוְּונִין לְשֵׁם מִצְוָה וְעַכְשָׁיו שֶׁאֵין מִתְכַּוְּונִין לְשֵׁם מִצְוָה אָמְרוּ מִצְוַת חֲלִיצָה קוֹדֶמֶת לְמִצְוַת יִבּוּם
מִצְוַת הַגְּאוּלָּה בָּאָדוֹן הוּא קוֹדֵם לְכׇל אָדָם שֶׁנֶּאֱמַר וְאִם לֹא יִגָּאֵל וְנִמְכַּר בְּעֶרְכֶּךָ
הֲדַרַן עֲלָךְ הַלּוֹקֵחַ עוּבַּר חֲמוֹרוֹ
מַתְנִי' הַלּוֹקֵחַ עוּבַּר פָּרָתוֹ שֶׁל נׇכְרִי וְהַמּוֹכֵר לוֹ אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ רַשַּׁאי וְהַמִּשְׁתַּתֵּף לוֹ וְהַמְקַבֵּל מִמֶּנּוּ וְהַנּוֹתֵן לוֹ בְּקַבָּלָה פָּטוּר מִן הַבְּכוֹרָה שֶׁנֶּאֱמַר בְּיִשְׂרָאֵל אֲבָל לֹא בַּאֲחֵרִים
הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם חַיָּיבִים שֶׁלֹּא נִפְטְרוּ מִבְּכוֹר בְּהֵמָה טְהוֹרָה אֶלָּא מִפִּדְיוֹן הַבֵּן וּמִפֶּטֶר חֲמוֹר
גְּמָ' מַאי אִירְיָא דְּתָנֵי עוּבַּר חֲמוֹרוֹ בְּרֵישָׁא וַהֲדַר תָּנֵי עוּבַּר פָּרָתוֹ לִיתְנֵי בְּרֵישָׁא עוּבַּר פָּרָתוֹ דִּקְדוּשַּׁת הַגּוּף הוּא וַהֲדַר לִיתְנֵי עוּבַּר חֲמוֹרוֹ דִּקְדוּשַּׁת דָּמִים הוּא
אָמְרִי בְּמַעְרְבָא אִיבָּעֵית אֵימָא אַיְּידֵי דַּחֲבִיבָא לֵיהּ כִּדְרַבִּי חֲנִינָא וְאִי בָּעֵית אֵימָא אַיְּידֵי דְּזוּטְרָן מִילֵּיהּ דִּבְהֵמָה טְמֵאָה פָּסֵיק וְשָׁדֵי לַהּ
אָמַר רַבִּי יִצְחָק בַּר נַחְמָנִי אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ מִשּׁוּם רַבִּי אוֹשַׁעְיָא יִשְׂרָאֵל שֶׁנָּתַן מָעוֹת לְגוֹי בִּבְהֶמְתּוֹ בְּדִינֵיהֶם אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא מָשַׁךְ קָנָה וְחַיֶּיבֶת בִּבְכוֹרָה וְגוֹי שֶׁנָּתַן מָעוֹת לְיִשְׂרָאֵל בִּבְהֶמְתּוֹ בְּדִינֵיהֶם אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא מָשַׁךְ קָנָה וּפָטוּר מִן הַבְּכוֹרָה
אָמַר מָר יִשְׂרָאֵל שֶׁנָּתַן מָעוֹת לְגוֹי בְּדִינֵיהֶם אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא מָשַׁךְ קָנָה וְחַיֶּיבֶת בִּבְכוֹרָה
מַאי בְּדִינֵיהֶם אִי נֵימָא בְּדִינֵיהֶם דְּגוּפֵיהּ דְּאָתֵי בְּקַל וָחוֹמֶר אִם גּוּפֵיהּ קָנֵי לֵיהּ יִשְׂרָאֵל בְּכֶסֶף דִּכְתִיב לָרֶשֶׁת אֲחוּזָּה
הִקִּישׁוֹ הַכָּתוּב לַאֲחוּזָּה מָה אֲחוּזָּה נִקְנֵית בְּכֶסֶף וּבִשְׁטָר וּבַחֲזָקָה אַף עֶבֶד כְּנַעֲנִי נִקְנֶה בְּכֶסֶף מָמוֹנוֹ לֹא כׇּל שֶׁכֵּן הוּא
אִם כֵּן אֲפִילּוּ בִּשְׁטָר וּבַחֲזָקָה נָמֵי וְעוֹד יִשְׂרָאֵל מִיִּשְׂרָאֵל יוֹכִיחַו דְּגוּפֵיהּ קָנֵי לֵיהּ בְּכֶסֶף מָמוֹנוֹ בִּמְשִׁיכָה
אֶלָּא אָמַר אַבָּיֵי בְּדִינֵיהֶם שֶׁפָּסְקָה לָהֶם תּוֹרָה אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ מִיַּד עֲמִיתֶךָ הוּא דְּבִמְשִׁיכָה הָא מִיַּד גּוֹי בְּכֶסֶף
וְאֵימָא מִיַּד גּוֹי כְּלָל כְּלָל לָא אָמְרִי לָא סָלְקָא דַּעְתָּךְ קַל וָחוֹמֶר הוּא אִם גּוּפוֹ קוֹנֶה מָמוֹנוֹ לֹא כׇּל שֶׁכֵּן
וְאֵימָא מִיַּד גּוֹי עַד דְּאִיכָּא תַּרְתֵּי אָמְרִי וְלָאו קַל וָחוֹמֶר הוּא גּוּפוֹ בְּאַחַת מָמוֹנוֹ בִּשְׁתַּיִם וְאֵימָא אוֹ בְּהָא אוֹ בְּהָא דּוּמְיָא דַּעֲמִיתֶךָ
מָה עֲמִיתֶךָ בַּחֲדָא אַף עוֹבֵד כּוֹכָבִים נָמֵי בַּחֲדָא
אָמַר מָר וְגוֹי שֶׁנָּתַן מָעוֹת לְיִשְׂרָאֵל בִּבְהֶמְתּוֹ בְּדִינֵיהֶן אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא מָשַׁךְ קָנָה וּפָטוּר מִן הַבְּכוֹרָה מַאי בְּדִינֵיהֶן אִילֵּימָא בְּדִינֵיהֶן דְּגוּפֵיהּ מִשּׁוּם דְּאָתֵי בְּקַל וָחוֹמֶר אִם גּוּפוֹ יִשְׂרָאֵל קָנֵי לֵיהּ בְּכֶסֶף דִּכְתִיב מִכֶּסֶף מִקְנָתוֹ מָמוֹנוֹ לֹא כׇּל שֶׁכֵּן
יִשְׂרָאֵל מִיִּשְׂרָאֵל יוֹכִיחַו דְּגוּפוֹ קָנֵי בְּכֶסֶף מָמוֹנוֹ בִּמְשִׁיכָה אֶלָּא אָמַר אַבָּיֵי בְּדִינֵיהֶם שֶׁפָּסְקָה לָהֶם תּוֹרָה וְכִי תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ לַעֲמִיתֶךָ בִּמְשִׁיכָה הָא לְגוֹי בְּכֶסֶף
וְאֵימָא לְגוֹי כְּלָל כְּלָל לָא אָמְרִי לָאו קַל וָחוֹמֶר הוּא אִם גּוּפוֹ קָנָה מָמוֹנוֹ לֹא כׇּל שֶׁכֵּן
אֵימָא לְגוֹי עַד דְּאִיכָּא תַּרְתֵּי לָאו קַל וָחוֹמֶר הוּא גּוּפוֹ בְּאֶחָד מָמוֹנוֹ בִּשְׁתַּיִם
וְאֵימָא אוֹ בְּהָא אוֹ בְּהָא דּוּמְיָא דַּעֲמִיתֶךָ

רש"י

רב ששת אמר. לעולם מצות פדיון לאלתר והאי דקתני אין בערכין ופטר חמור פחות משלשים שאינו עובר עליו עד שלשים יום מכאן ואילך עובר: מאי לאו מצוה להשהותו. כרב נחמן וקשיא לרב ששת: מצוה לפדותו. דמלאלתר עד שלשים הוי זמן פדייה ומכאן ואילך עובר: אלא אמר רבא. לעולם מצוה לשהותו ואפי' הכי כרב נחמן לא מתריצנא ולא קשיא הא דקתני שלשים יום מצוה לשהותו: רבי אליעזר הוא דמקיש. בכור בהמה טמאה לבכור אדם: והא. דקתני לאלתר רבנן היא דמתניתין דלא מקשו: מתני' מצות יעידה באמה העבריה שייעדנה אדון לאשה: קודמת למצות פדייה. שהיא פודה עצמה: אשר לא יעדה והפדה. אם יעדה זה מוטב: עכשיו. מצות חליצה קודמת שהמייבם את יבמתו שלא לשם מצוה פוגע באיסור אשת אח: באדון. במתפיס בהמה טמאה לבדק הבית מצות פדייתה באדון קודם לכל אדם: הדרן עלך הלוקח עובר חמורו מתני' הלוקח עובר פרתו: שאינו רשאי. למכור לעובד כוכבים בהמה: גמ' כדרבי חנינא. בפ' קמא (לעיל ה:) מה נשתנו פטרי חמורים מפטרי סוסים וגמלים כו': דזוטרן מיליה. דלא מיירי בפטר חמור אלא פרקא קמא וכולה מסכתא איירי בבכור בהמה טהורה: בבהמתו. בעדרו: בדיניהן. דיינינן ליה בדיניהן ולקמן מפרש מאי היא: אחוזה נקנית בכסף ובשטר ובחזקה. מכי דייש אמיצרי כדאמרינן בפ''ק דקדושין (דף כו.): וממונו במשיכה. מטלטלין אין נקנין אלא במשיכה במסכת קדושין (דף כו.): מיד עמיתך. משמע מיד ליד דהיינו משיכה: כלל כלל לא. עד שתבא לרשותו של ישראל לא קני: ואימא או בהא או בהא. והכי משמע קרא מיד עמיתך הוא דבמשיכה ולא בכסף הא מיד עובד כוכבים באיזה שתרצה ונשמע מיניה דהיכא דמשך ולא נתן מעו' נמי קני:

תוספות

מצות חליצה קודמת. מה שפי' רבינו חננאל פי' פרק החולץ (יבמות דף לט:): מצות גאולה קודמת באדון שנאמר ואם לא יגאל. בערכין פרק המקדיש שדהו (דף כז.) מפ' טעם אחר דבעלים קודמין לפי שמוסיפין חומש והתם פריך לה ומשני: הלוקח. קנה וחייבת בבכורה. ואע''ג דשמעינן קנה איצטריך לאשמועינן דחייבת בבכורה דלא תימא קנה מספק או מדרבנן קמ''ל דקנה קנין גמור: מה אחוזה נקנית בכסף ובשטר ובחזקה. פירוש כשקונה מישראל אף עבד כנעני כן כשקונין מישראל אבל בעובד כוכבים לא מסתבר שיועיל שטר לפי שקנין שטר לא שייך בעובד כוכבים כדאמרי' פ' חזקת הבתים (ב''ב דף נד:) עובד כוכבים מכי מטא זוזי לידיה איסתליק ליה וישראל לא קני עד דמטא שטרא לידיה: מיד עמיתך במשיכה הא מיד עובד כוכבים בכסף. וא''ת דלמא הא מיד עובד כוכבים בשטר ובחזקה דחזקה נמי שייכא במטלטלין אם עשה בהן שום תיקון כעין נעל וגדר ופרץ בקרקע י''ל דשני קנייני' הללו הויין מצויין ושייכי זה במוכר וזה בלוקח שזה נותן מעות וזה מושך אצלו החפץ וכן לרבי יוחנן בסמוך דדרשינן איפכא מיד עמיתך בכסף הא לעובד כוכבים במשיכה וא''ת מנלן שהן חשובין קנין כלל דמוקמינן מסברא קנינין דקרא בהני י''ל דאשכחן כסף שקונה במקום אחר בקרקע ובהקדש ומשיכה במציאה והפקר: אימא לעובד כוכבים כלל כלל לא קל וחומר אם גופו קני ממונו לא כל שכן. וא''ת דלמא בחליפין דהוא מקני ממונו כדדריש בקדושין (דף ח.) מכסף מקנתו בכסף הוא נקנה ואינו נקנה בתורת תבואה וכלים ומאי נינהו חליפין ובעבד עברי הנמכר לעובד כוכבים כתיב האי קרא משמע הא שאר כגון מטלטלין קונה עובד כוכבים בחליפין וי''ל דאי לא אשכחן כסף או משיכה בעובד כוכבים לא הוה מוקמינן ליה בחליפין ועי''ל האי דקאמר עובד כוכבים בחדא לאו בחליפין ששוה בעובד כוכבים ובישראל מיירי אלא בקנין חדש כגון כסף או משיכה: (לעיל) אם גופו קני. אם גופו דישראל קני ליה עובד כוכבים בכסף כו' מדלא פריך הכא אם כן אפי' בשטר וחזקה נמי כדפריך לעיל יש ראיה לפר''ת דמפרש פרק קמא דקדושין (דף יד:) אשכחן עבד עברי הנמכר לעובד כוכבים שכל קניינו בכסף כלומר כל קנינו דעובד כוכבים בעבד עברי בכסף כדכתיב (ויקרא כה) מכסף מקנתו ולא בשטר וחזקה כדמוכח הכא ובקונטרס פי' שם דכל דבר קניינו בכסף כדדרשינן הכא מיד עמיתך במשיכה הא מיד עובד כוכבים בכסף וקשה דהאי דרשא לריש לקיש היא והלכה כר' יוחנן וא''ת אכתי עובד כוכבי' קונה ישראל בחזקה כדאמר גיטין (דף לח.) מנין לעובד כוכבים שקונה ישראל בחזקה שנאמר וישב ממנו שבי י''ל דההיא חזקה כשיש מלחמה הוא והוא הדין ממונו כדאמר חולין (דף ס:) עמון ומואב טיהרו בסיחון:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר