סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

בִּשְׁלָמָא אִינְהוּ מִיפָּרְשִׁי אֶלָּא אֲבָהָתַיְיהוּ מְנָלַן
כִּדְעוּלָּא דְּאָמַר עוּלָּא כׇּל מָקוֹם שֶׁשְּׁמוֹ וְשֵׁם אָבִיו בִּנְבִיאוּת בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא נָבִיא בֶּן נָבִיא שְׁמוֹ וְלֹא שֵׁם אָבִיו בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא נָבִיא וְלֹא בֶּן נָבִיא שְׁמוֹ וְשֵׁם עִירוֹ מְפוֹרָשׁ בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא מֵאוֹתָהּ הָעִיר שְׁמוֹ וְלֹא שֵׁם עִירוֹ בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא מִירוּשָׁלַיִם
בְּמַתְנִיתָא תָּנָא כׇּל שֶׁמַּעֲשָׂיו וּמַעֲשֵׂה אֲבוֹתָיו סְתוּמִין וּפָרַט לְךָ הַכָּתוּב בְּאֶחָד מֵהֶן לְשֶׁבַח כְּגוֹן דְּבַר ה' אֲשֶׁר הָיָה אֶל צְפַנְיָה בֶּן כּוּשִׁי בֶן גְּדַלְיָה בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא צַדִּיק בֶּן צַדִּיק וְכֹל שֶׁפָּרַט לְךָ הַכָּתוּב בְּאֶחָד מֵהֶן לִגְנַאי כְּגוֹן וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה בֶּן אֱלִישָׁמָע בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא רָשָׁע בֶּן רָשָׁע
אָמַר רַב נַחְמָן מַלְאָכִי זֶה מָרְדֳּכַי וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ מַלְאָכִי שֶׁהָיָה מִשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ מֵיתִיבִי בָּרוּךְ בֶּן נֵרִיָּה וּשְׂרָיָה בֶּן מַעֲשֵׂיָה וְדָנִיֵּאל וּמׇרְדֳּכַי בִּלְשָׁן וְחַגַּי זְכַרְיָה וּמַלְאָכִי כּוּלָּן נִתְנַבְּאוּ בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְדָרְיָוֶשׁ תְּיוּבְתָּא
תַּנְיָא אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קׇרְחָה מַלְאָכִי זֶה עֶזְרָא וַחֲכָמִים אוֹמְרִים מַלְאָכִי שְׁמוֹ אָמַר רַב נַחְמָן מִסְתַּבְּרָא כְּמַאן דְּאָמַר מַלְאָכִי זֶה עֶזְרָא דִּכְתִיב בִּנְבִיאוּת מַלְאָכִי בָּגְדָה יְהוּדָה וְתוֹעֵבָה נֶעֶשְׂתָה בְיִשְׂרָאֵל וּבִירוּשָׁלִָם כִּי חִלֵּל יְהוּדָה קֹדֶשׁ ה' אֲשֶׁר אָהֵב וּבָעַל בַּת אֵל נֵכָר
וּמַאן אַפְרֵישׁ נָשִׁים גּוֹיוֹת עֶזְרָא דִּכְתִיב וַיַּעַן שְׁכַנְיָה בֶן יְחִיאֵל מִבְּנֵי עֵילָם וַיֹּאמֶר לְעֶזְרָא אֲנַחְנוּ מָעַלְנוּ בֵאלֹהֵינוּ וַנּוֹשֶׁב נָשִׁים נׇכְרִיּוֹת
תָּנוּ רַבָּנַן אַרְבַּע נָשִׁים יְפֵיפִיּוֹת הָיוּ בָּעוֹלָם שָׂרָה (וַאֲבִיגַיִל רָחָב) וְאֶסְתֵּר וּלְמַאן דְּאָמַר אֶסְתֵּר יְרַקְרוֹקֶת הָיְתָה מַפֵּיק אֶסְתֵּר וּמְעַיֵּיל וַשְׁתִּי
תָּנוּ רַבָּנַן רָחָב בִּשְׁמָהּ זִינְּתָה יָעֵל בְּקוֹלָהּ אֲבִיגַיִל בִּזְכִירָתָהּ מִיכַל בַּת שָׁאוּל בִּרְאִיָּיתָהּ אָמַר רַבִּי יִצְחָק כׇּל הָאוֹמֵר רָחָב רָחָב מִיָּד נִיקְרֵי אָמַר לֵיהּ רַב נַחְמָן אֲנָא אָמֵינָא רָחָב רָחָב וְלָא אִיכְפַּת לִי אֲמַר לֵיהּ כִּי קָאָמֵינָא בְּיוֹדְעָהּ וּבְמַכִּירָהּ
וּמׇרְדֳּכַי יָדַע אֶת כׇּל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה מַאי אָמַר רַב אָמַר גָּבַהּ הָמָן מֵאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וּשְׁמוּאֵל אָמַר גְּבַר מַלְכָּא עִילָּאָה מִמַּלְכָּא תַּתָּאָה
וַתִּתְחַלְחַל הַמַּלְכָּה מַאי וַתִּתְחַלְחַל אָמַר רַב שֶׁפֵּירְסָה נִדָּה וְרַבִּי יִרְמְיָה אָמַר שֶׁהוּצְרְכָה לִנְקָבֶיהָ
וַתִּקְרָא אֶסְתֵּר לַהֲתָךְ אָמַר רַב הֲתָךְ זֶה דָּנִיאֵל וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ הֲתָךְ שֶׁחֲתָכוּהוּ מִגְּדוּלָּתוֹ וּשְׁמוּאֵל אָמַר שֶׁכׇּל דִּבְרֵי מַלְכוּת נֶחְתָּכִין עַל פִּיו
לָדַעַת מַה זֶּה וְעַל מַה זֶּה אָמַר רַבִּי יִצְחָק שָׁלְחָה לוֹ שֶׁמָּא עָבְרוּ יִשְׂרָאֵל עַל חֲמִשָּׁה חוּמְשֵׁי תוֹרָה דִּכְתִיב בָּהֶן מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתוּבִים
וַיַּגִּידוּ לְמׇרְדֳּכָי אֵת דִּבְרֵי אֶסְתֵּר וְאִילּוּ אִיהוּ לָא אֲזַל לְגַבֵּיהּ מִכָּאן שֶׁאֵין מְשִׁיבִין עַל הַקַּלְקָלָה
לֵךְ כְּנוֹס אֶת כׇּל הַיְּהוּדִים וְגוֹ' עַד אֲשֶׁר לֹא כַדָּת אָמַר רַבִּי אַבָּא שֶׁלֹּא כַּדָּת הָיָה שֶׁבְּכׇל יוֹם וָיוֹם עַד עַכְשָׁיו בְּאוֹנֶס וְעַכְשָׁיו בְּרָצוֹן וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי כְּשֵׁם שֶׁאָבַדְתִּי מִבֵּית אַבָּא כָּךְ אוֹבַד מִמְּךָ
וַיַּעֲבוֹר מָרְדֳּכָי אָמַר רַב שֶׁהֶעֱבִיר יוֹם רִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח בְּתַעֲנִית וּשְׁמוּאֵל אָמַר דַּעֲבַר עַרְקוּמָא דְמַיָּא
וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת בִּגְדֵי מַלְכוּת מִיבְּעֵי לֵיהּ אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא מְלַמֵּד שֶׁלְּבָשַׁתָּה רוּחַ הַקֹּדֶשׁ כְּתִיב הָכָא וַתִּלְבַּשׁ וּכְתִיב הָתָם וְרוּחַ לָבְשָׁה אֶת עֲמָשַׂי
וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא לְעוֹלָם אַל תְּהִי בִּרְכַּת הֶדְיוֹט קַלָּה בְּעֵינֶיךָ שֶׁהֲרֵי שְׁנֵי גְּדוֹלֵי הַדּוֹר בֵּרְכוּם שְׁנֵי הֶדְיוֹטוֹת וְנִתְקַיְּימָה בָּהֶן וְאֵלּוּ הֵן דָּוִד וְדָנִיֵּאל דָּוִד דְּבָרְכֵיהּ אֲרַוְנָה דִּכְתִיב וַיֹּאמֶר אֲרַוְנָה אֶל הַמֶּלֶךְ וְגוֹ' דָּנִיאֵל דְּבָרְכֵיהּ דָּרְיָוֶשׁ דִּכְתִיב אֱלָהָךְ דִּי אַנְתְּ פָּלַח לֵיהּ בִּתְדִירָא הוּא יְשֵׁיזְבִינָּךְ
וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא אֵל תְּהִי קִלְלַת הֶדְיוֹט קַלָּה בְּעֵינֶיךָ שֶׁהֲרֵי אֲבִימֶלֶךְ קִלֵּל אֶת שָׂרָה הִנֵּה הוּא לָךְ כְּסוּת עֵינַיִם וְנִתְקַיֵּים בְּזַרְעָהּ וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו
וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא בֹּא וּרְאֵה שֶׁלֹּא כְּמִדַּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִדַּת בָּשָׂר וְדָם מִדַּת בָּשָׂר וָדָם אָדָם שׁוֹפֵת קְדֵרָה וְאַחַר כָּךְ נוֹתֵן לְתוֹכָהּ מַיִם אֲבָל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נוֹתֵן מַיִם וְאַחַר כָּךְ שׁוֹפֵת הַקְּדֵרָה לְקַיֵּים מַה שֶּׁנֶּאֱמַר לְקוֹל תִּתּוֹ הֲמוֹן מַיִם בַּשָּׁמַיִם
וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא כׇּל הָאוֹמֵר דָּבָר בְּשֵׁם אוֹמְרוֹ מֵבִיא גְּאוּלָּה לָעוֹלָם שֶׁנֶּאֱמַר וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּשֵׁם מׇרְדֳּכָי
וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא צַדִּיק אָבָד לְדוֹרוֹ אָבַד מָשָׁל לְאָדָם שֶׁאָבְדָה לוֹ מַרְגָּלִית כׇּל מָקוֹם שֶׁהִיא מַרְגָּלִית שְׁמָהּ לֹא אָבְדָה אֶלָּא לְבַעְלָהּ
וְכׇל זֶה אֵינֶנּוּ שֹׁוֶה לִי אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא בְּשָׁעָה שֶׁרָאָה הָמָן אֶת מׇרְדֳּכַי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ אָמַר כׇּל זֶה אֵינוֹ שֹׁוֶה לִי כִּדְרַב חִסְדָּא דְּאָמַר רַב חִסְדָּא זֶה בָּא בִּפְרוֹזְבּוּלֵי וְזֶה בָּא

רש"י

בשלמא. ירמיה וחנמאל דכתיב ויבא אלי חנמאל בן דודי כדבר ה' (ירמיהו לב) ברוך ושריה מצינו שהיו תלמידי ירמיה ברוך דכתיב מפיו יקרא אלי את הדברים האלה ואני כותב על הספר בדיו (ירמיהו לו) ושריה בתוך ספר ירמיה (נא) הדבר אשר צוה ירמיה את שריה בן מחסיה וגו' ומצינו בתלמידי נביאים שהיו נביאים נחה רוח אליהו על אלישע ויהושע תלמיד משה ולקמן תניא בברייתא ברוך בן נריה ושריה בן מחסיה ודניאל ומרדכי וחגי זכריה ומלאכי כולן נתנבאו בשנת שתיים לדריוש: ישמעאל בן נתניה. הוא שהרג את גדליהו בן אחיקם הצדיק: בשנת שתים לדריוש. האחרון נתנבאו לבני הגולה שיחזרו לבית המקדש שנתבטלה המלאכה זה שמונה עשרה שנה על ידי שמרונים משהתחילו בה בימי כורש: בגדה יהודה. סיפיה דקרא ובעל בת אל נכר: בשמה זינתה. המזכיר את שמה נגרר אחר תאות זנות: נקרי. רואה קרי: ה''ג מאי אמר. כשצעק צעקה גדולה ומרה מה היה אומר בצעקתו: רב אמר. כך היה צועק: גבה המן מאחשורוש. שמלאו לבו לדבר מה שלא עלה על לב אחשורוש: גבר מלכא עילאה. כינוי הוא להיפוך בלשון נקיה: ותתחלחל. נתמסמס חלל גופה: שחתכוהו מגדולתו. בימי אחשורוש שהרי בלשצר השליטו תלתא במלכותו וכן דריוש המדי שנאמר ועלה מנהון סרכיא תלתא די דניאל חד מנהון (דניאל ו) וכן כורש שנאמר ודניאל הצלח במלכות דריוש ובמלכות כורש פרסאה (שם) וכשמלך אחשורוש חתכו מגדולתו: ואלו איהו. דניאל לא אזיל להשיב שליחותו: על הקלקלה. שהיתה אסתר מונעת לבא אל המלך לפיכך לא השיב התך את שליחותו ואסתר שלחה דבריה ע''י אחרים: עד עכשיו. נבעלתי באונס: ועכשיו. מכאן ואילך מדעתי: אבדתי ממך. ואסורה אני לך דאשת ישראל שנאנסה מותרת לבעלה וברצון אסורה לבעלה: יו''ט ראשון של פסח. שהרי בי''ג בניסן נכתבו האגרות וניתן הדת בשושן וי''ד וחמשה עשר וששה עשר התענו ובששה עשר נתלה המן בערב: דעבר ערקומא דמיא. לאסוף היהודים שבעבר השני: שופת את הקדרה. מושיבה על הכירה היא קרויה שפיתה: וזה בא בפרוזבולי. מרדכי בא אליו בטענת עושר המן בא בטענת עוני שמכר המן את עצמו למרדכי קודם לכן ימים רבים בככרי לחם: בולי. לשון עושר כדאמרינן (גיטין דף לז.) ושברתי את גאון עוזכם אלו בולאות שביהודה:

תוספות

ארבע נשים יפיפיות היו בעולם. קשה אמאי לא חשיב חוה דהא אמרינן בפ' חזקת הבתים (ב''ב דף נח.) שרה לפני חוה כקוף בפני אדם ויש לומר דלא חשיב אלא אותן הנולדות מאשה: כשם שאבדתי מבית אבא כך אבדתי ממך. וא''ת אמאי לא היה מגרשה ותהא מותרת להחזירנה י''ל לפי שכל מעשה הגט הוא ע''פ עדים והיה ירא פן יתפרסם הדבר למלכות: ביום השלישי. בזכות תורה נביאים וכתובים א''נ כהנים לוים וישראלים אי נמי משה ואהרן ומרים אי נמי שלישי דמתן תורה:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר