סקר
מסכת ערכין לעומת זבחים-מנחות-חולין -בכורות:
הקלה משמעותית
קשה באותה מידה
יותר קשה!
לא יודע


 

דקדוקי סופרים השלם
מכון התלמוד הישראלי השלם

יד הרב הרצוג

עמלק = אדום = רומי?


"מחה תמחה את זכר עמלק" – מיהו עמלק שאנו מצווים למחות את זכרו? יש (מקובל שכך סוברים בבית בריסק) המחילים ציווי זה על כל צוררי ישראל לדורותיהם. ר' משולם ראטה (קול-מבשר ח"ב סי' מב) דן בשאלה אם עמלק מכונה בתנ"ך גם בשם 'אדום'. ובתוך דבריו הוא מביא את דברי אבן-עזרא המתנגד לכינויה של ממלכת רומי בשם 'אדום', שהרי מוצאם, לדעתו, הוא מהיוונים. ר' משולם, בהסתמכו על פירוש אברבנאל, מתנגד לכך, ומביא שורה של ראיות שרומי נקראת 'אדום'.

אחת מראיותיו היא מהגמ' בגיטין נו,א: נירון קיסר רומי ביקש מתינוק שיפסוק לו פסוקו, וכשזה ציטט לו את הפסוק ביחזקאל (כה,יד) וְנָתַתִּי אֶת נִקְמָתִי בֶּאֱדוֹם בְּיַד עַמִּי יִשְׂרָאֵל, אמר: הקב"ה רוצה להחריב את ביתו, ולנגב את ידיו בי?! ערק והתגייר. הרי לך שאדום=רומי.

רש"י בפירושו לגמרא כותב, שאין לגרוס לגבי אותו תינוק שהיה מגמגם בלשונו. מאיזו גירסה בא רש"י להוציא? בגמ' בכת"י מינכן כתוב: "וההוא ינוק' הוה מגמג' בין באדום ובין באדם", כלומר: במקום לומר נִקְמָתִי בֶּאֱדוֹם, אמר: נִקְמָתִי בָּאָדָם, ומכאן הבין נירון שמדובר בו. לפי גירסה זו, אכן לא הכרחי הוא שאֱדוֹם הוא כינוי לרומי.



עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר