סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

למה הריון נמשך הרבה זמן?

הרב דב קדרון

יבמות פ ע"ב

  

הרמב"ם פוסק, על פי המעשה המובא בגמרא, שהריון יכול להימשך עד שנים עשר חודשים. במקומות אחרים בש"ס נזכר שיכול להיות הריון של שבעה חודשים או של תשעה חודשים. מדוע יצירת הוולד נמשכת זמן כל כך משמעותי.

ביאר ר' צבי אלימלך מדינוב (אגרא דכלה פרשת בראשית) על הפסוק (בראשית ג, טז): "הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ", שריבוי ימי ההריון היה עונש לחוה על ששמעה לקול הנחש שאמר לה שמהעץ הזה אכל וברא את העולם - אכלו גם אתם ותהיו בוראים [ב"ר פי"ט ד'], על כן, מידה כנגד מידה, גם כאשר נתן השי"ת לאשה את הכוח ללדת אדם, שדומה לבריאה של אדם, אין לה את היכולת לעשות זאת באופן מיידי כמו שעשה זאת הקב"ה, אלא יתארך העניין כדי להבדיל בין כוח האדם לכוח הבורא.

הוא מוסיף שמצאנו בדברי חז"ל ש"רבים" מתייחס למספר שלוש, כמו שדרשו (כתובות דף עה עמוד א): "ימים - שנים רבים – שלשה", וגם כאן שנאמר "הַרְבָּה אַרְבֶּה... הרונך", יש שלושה זמנים שונים שבהם יכול להימשך הריון: שבעה חדשים, תשעה חדשים או שנים עשר חודש.

לגבי הצער והכאבים המתלווים להריון והלידה, יש נשים שלא סובלות מכך, כמו שדרשו חז"ל (שמות רבה פרשת שמות פרשה א) על יוכבד, שלא היו לה כאבים בהריון ולא בלידה: "מה הורתה שלא בצער, אף לידתה שלא בצער", אך לגבי משך ההריון אין מי שלא נגזר עליה שיימשך הריונה תקופה משמעותית, כל אחת לפי דרגתה, שבעה חדשים, תשעה חדשים או עד שנים עשר חדשים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר