סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

קדושת התפילין וקדושת המזוזה / הרב עקיבא כהנא

מכון ארץ חמדה

שבת עט ע"ב


הגמרא (דף עט ע"ב) הביאה בריתא שבה נאמר שקדושת תפילין וספר תורה היא חמורה מקדושת מזוזה. ולכן אם בלו התפילין וספר התורה, לא ניתן לעשות מהן מזוזה.

נשאלת השאלה: על סמך מה קבעה הברייתא שקדושתן של תפילין וס"ת חמורה מקדושת מזוזה? רש"י במנחות (לב ע"א ד"ה תפילין) מסביר שתפילין קדושתן חמורה ממזוזה משום שיש בהן ד' פרשיות. הרב ישעיה מיטראני (פסקי הרי"ד הל' מזוזה) חלק עליו, משום שלשיטתו היתה הברייתא צריכה לומר שגם לא עושים מספר תורה תפילין משום שספר תורה יש בו פרשיות רבות, ובתפילין רק ארבע פרשיות. לכן הוא אומר שקדושת התפילין חמורה שמניחים אותם על הראש, וכן ספר התורה שהוא קדוש ומניחים אותו בארון הקודש אין זה מכובד שיהיה במקום פחות חשוב כמו פתח הבית, ולכן זה נחשב להורדה בקדושה.

בירושלמי (סוף מגילה פרק ד, הלכה יב) הסתפקו מה הדין במקרה שאין ידו של אדם משגת לקנות גם מזוזה וגם תפילין, ורוצה לקנות לעצמו את אחד מהם, איזה מהם יקנה? לדעת רב הונא יקנה תפילין, משום שגם אנשים שאינם גרים בבית כמו הולכי מדבריות ושטים באוניות חייבים בתפילין, ואילו לדעת שמואל עדיף לקנות מזוזה שבה חייבים גם בשבתות וימים טובים, הירושלמי שם מביא את אותה הברייתא בצורה הפוכה, שמותר להפוך מזוזה שבלתה לתפילין, ואסור להפוך תפילין שבלו למזוזה, כראייה לשיטת שמואל שיש לקנות מזוזה.

בהלכות קטנות לרא"ש (תפילין ל) פסק כדברי רב הונא שאדם שיש לו כסף לקנות מזוזה או תפילין יקנה תפילין, וכתב שהטעם הוא משום ש"מצווה דגופא עדיף", כלומר, סברה דומה לסברת הרי"ד שראינו לעיל שמצווה שמניחה על גופו היא קדושה יותר. כך גם פסק הרמ"א (יור"ד רפה, א) והגר"א (שם) תמה על דברי הרא"ש שפסק כרב הונא והוסיף טעם משלו, בעוד שבירושלמי שם הראייה מהברייתא היא לדעת שמואל? הגר"א מתרץ שכיון שבבבלי הובאה הברייתא להיפך, והיא מהווה ראייה לשיטת רב הונא, לכן יש לפסוק כרב הונא.

נראה שהרא"ש הבין כדברי הרי"ד שהובא לעיל שהסיבה שקדושת התפילין חמורה היא בגלל שמניחים אותם על הגוף, וזו הסיבה שהבבלי גרס בברייתא הפוך, משום שהוא הבין שקדושת התפילין חמורה, וממילא הרא"ש והגר"א אמרו דבר אחד. רבי עקיבא אייגר (שם) מוסיף טעם נוסף לכך שתפילין היא מצווה חשובה יותר ממזוזה, משום שאין דרך להפטר ממצווה זו, שאדם חייב בה, לעומת מזוזה שיש אפשרות להפטר ממנה אם אינו גר בבית, או אם אין לו משקוף ודלת החייבים במזוזה, ולכן מצוות תפילין היא מצווה חשובה יותר (כך נראה שהבין הלחם יהודה בשיטת הרמב"ם תפילין ה,ג).

היו שהבינו שקדושת ספר תורה חמורה יותר לעניין הדינים שצריכים לכתוב אותה בהם (כך נראה משו"ת ריטב"א קמב)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר