סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לרופא לחלל שבת כדי להציל אינו יהודי?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת עב ע"ב

  

בגמרא מדובר על מי שעובר עבירה מאהבת אדם או מיראת אדם. מי שעובד עבודה זרה מחמת סיבה כזו, כגון שהשתחווה לפסל כדי לרצות אדם אחר, לדעת אביי חייב כמו כל מי שעבד עבודה זרה. בתוספות מבואר שגם בעניין חילול שבת, לדעת אביי מי שחילל שבת כדי לרצות אדם אחר, מאהבה או מיראה – חייב.

המהר"ם בחידושיו כתב שמי שחייב הוא מי שחילל שבת מיראת ייסורים, אולם אם חילל שבת מפחד שמא יהרגוהו אזי לא רק שאינו חייב אלא שהיה צריך לחלל שבת, כי פיקוח נפש דוחה שבת. על מה שכתב המהר"ם שמי שחילל שבת מיראת ייסורים חייב, כתב הפני יהושע שאין זה פשוט, כי לכאורה זהו בגדר של מלאכה שאינה צריכה לגופה לפי הגדרת רש"י שכל מלאכה שברצונו לא הייתה באה לו זוהי מלאכה שאינה צריכה לגופה ולדעת רבי שמעון פטור מן התורה.

על פי סברה זו יש מקום לכאורה להתיר לרופא יהודי שעובד בבית חולים ציבורי לחלל שבת עבור הצלת גוי בשבת, כי מכיוון שהרופא מוכרח לעשות זאת בניגוד לרצונו הרי שזוהי מלאכה שאינה צריכה לגופה שאין בה איסור מן התורה ובצירוף סיבות נוספות אולי ניתן להתיר זאת. אולם הגר"ע יוסף זצ"ל העלה בתשובתו (יביע אומר או"ח ח"ח סימן לח) שאין לסמוך על סברה זו, משום שכמה מהאחרונים פקפקו בזה. עם זאת יש להתיר לרופא לבצע את מלאכתו בשבת על פי מה שכתב החתם סופר, שאם רופא יהודי לא יטפל בשבת בחולה שאינו יהודי יש לחוש לפקוח נפש של חולים יהודים הנמצאים בטיפולם של רופאים נכרים במקום אחר, במיוחד כיום שידיעות עוברות במהירות מקצה העולם עד סופו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר