סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך הייתה שבת? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

שבת סט ע"ב


אמר רב הונא: היה מהלך (בדרך או) במדבר, ואינו יודע אימתי שבת - מונה ששה ימים ומשמר יום אחד. חייא בר רב אומר: משמר יום אחד ומונה ששה. במאי קמיפלגי? מר סבר: כברייתו של עולם, ומר סבר: כאדם הראשון.

איך הייתה שבת?

השאלה הזו נשמעת בנאלית, אבל רבי צדוק הכהן מלובלין (רסיסי לילה אות מח) מאיר אותה באור חדש.

כפי שעולה מסוגיית הגמרא כאן, וכפי שאנחנו מכירים את סדר בריאת העולם, האדם היה היצור האחרון שנברא רגע לפני שבת, כך ששבת היה היום הראשון המלא שלו.

לעובדה זו יש משמעות עמוקה, שכן השבת היא היום שבו סיים הקב"ה את מלאכת בריאת העולם, וכפי שקורה כאשר מלאכה מסתיימת, עכשיו הגיע הזמן ליהנות ממה שנעשה, זה הרגע שבו אמורה המלאכה להגיע לכדי התכלית שלה.

זו בעצם המטרה של השבת, להביא את העולם לכדי תכלית, בכך שיגלה את העוצמות הרוחניות הגלומות בו, ויפסיק לרגע את מרוץ החיים החומרי.

זו גם מטרתו של האדם שהוא היצור היחידי שמסוגל להרים את עצמו ואת העולם שסביבו טפח מעל, ולהראות לכולם כיצד העולם החומרי הוא לא כל כך חומרי, בכך שהוא היצור היחידי שמסוגל לקדש את החומר שסביבו.

לכן דווקא האדם נברא כך ששבת יהיה היום הראשון שלו, מפני שזהו היום שמבטא יותר מכל את תכלית בריאתו של האדם והעולם.

דבר זה יכול ללמד אותנו נקודה נוספת, אם שאר יצורי העולם חוו קודם את ימי החול לפני השבת, הרי שהאדם חווה את השבת לפני ימי החול, כך היה כאשר נברא, וכך מאז ועד היום, כאשר ימי החול של האדם נראים בהתאם לעבודת הקודש שלו בשבת.

אז בפעם הבאה שמישהו פונה אליכם ושואל איך הייתה שבת, תעצרו רגע, ותתבוננו, האם באמת היה מיצינו את היום שבשבילו נבראנו?

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר