סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מתי צריך לחלוץ את נעל ימין ראשונה?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת סא ע"א

  

ב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת הראשונים האם יש חשיבות לסדר נעילת הנעליים, וכן פסק השולחן ערוך שיש לנעול את נעל ימין תחילה ולקשור את נעל שמאל תחילה. כמו כן מובא פסק ההלכה שכאשר חולץ אדם את נעליו יש לחלוץ את נעל שמאל תחילה.

רש"י מסביר שחליצת מנעל שמאל תחילה הוא כבודה של ימין, כנראה שכוונתו היא שמכיוון שהאופן המכובד יותר הוא נעילת הנעליים ומכיוון שצריך לכבד את הימין יותר מאשר את השמאל לכן החליצה שהיא היפך הכבוד צריכה להתחיל בשמאל ולא בימין.

על פי זה כתב מרן הרב קוק זצ"ל (אורח משפט סימן כה) שישנם מצבים שבהם יהיה זה דווקא כבודה של הימין לחלוץ את הנעל ראשונה, בכל מצב שבו החליצה היא מעלה ויתרון – אז זהו כבוד ופאר לרגל החלוצה ראשונה שהיא מוקדמת לדבר שבקדושה. בדבריו הוא מזכיר 3 עניינים כאלה: א. חליצת הנעליים של הכהנים לצורך ברכת כהנים. ב. חליצת הנעליים לפני יום הכיפורים. ג. חליצת הנעליים של מי שנכנס להר הבית כשיבנה בית המקדש במהרה בימינו, שהוא משום כבוד הקדושה. בכל אלו יש לחלוץ את נעל ימין לפני נעל שמאל. הוא מוסיף שבחליצת הנעליים לתשעה באב או אבלות אין להקדים את הימין למרות שגם חליצה זו מצווה, כי מכיוון שאלו ענייני צער ואבלות אין בזה כבוד.

גם לפי הקבלה צד הימין מסמל את מידת החסד ואילו צד השמאל מסמל את מידת הדין, לכן יש לכבד יותר את הימין. יְמִין ה' עֹשָׂה חָיִל.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר