סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

שבת סג ע"א



מיהו גיבור?

תלמוד בבלי שבת סג, א:
"משנה. לא יצא האיש לא בסייף ולא בקשת, ולא בתריס, ולא באלה, ולא ברומח, ואם יצא - חייב חטאת. רבי אליעזר אומר: תכשיטין הן לו, וחכמים אומרים: אינן אלא לגנאי, שנאמר: וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות ולא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה.
גמרא: ...אמר ליה אביי לרב דימי, ואמרי לה לרב אויא, ואמרי לה רב יוסף לרב דימי, ואמרי לה לרב אויא, ואמרי לה אביי לרב יוסף: מאי טעמא דרבי אליעזר דאמר תכשיטין הן לו? דכתיב חגור חרבך על ירך גבור הודך והדרך. אמר ליה רב כהנא למר בריה דרב הונא: האי בדברי תורה כתיב! - אמר ליה: אין מקרא יוצא מידי פשוטו".


לדעת הבבלי כאשר מסבירים מה זה גיבור (הפסוק בתהילים הוא 'חגור חרבך על ירך גיבור) הרי שברור הדבר שגיבור הוא גיבור בתורה. התלמוד הבבלי מתקשה לקבל שגיבור הוא גיבור פיסי.

התלמוד הירושלמי משאיר את הדברים כפשוטם גיבור הוא גיבור פיסי. גם גבורה היא ערך חשוב.

תלמוד ירושלמי שבת ו, ד:
"ומה טעמא דרבי אלעז' חגור חרבך על ירך גבור הודך והדרך".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר