סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לנפח בשבת כדור שיצא ממנו האוויר?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת מח ע"א

  

ב"הלכה ברורה" מובא פסק השולחן ערוך שכרית שנפלו ממנה נוצות – מותר להחזירם בשבת, כי אין זה נחשב עשיית כלי, שהרי הנוצות כבר היו שם לפני כן, אולם אסור לשים נוצות בתוך כרית בפעם הראשונה, כי זהו תיקון ועשיית כלי שאסור מן התורה, לדעת רש"י ועוד ראשונים, ולדעת הרמב"ם אסור מדרבנן – גזירה שמא יבוא לתפור.

הפוסקים האחרונים נחלקו האם מותר לנפח בשבת כדור גומי שיצא ממנו האוויר, או שלא היה בו אוויר בכלל, למי שצריך לשבת על כדור כזה מחמת שקשה לו לשבת על כסא רגיל.

בעל שו"ת חלקת יעקב (או"ח סימן קסז) ובעל מנחת יצחק (ח"ו סימן ל) פסקו שאסור לנפח כדור כזה, כי מה שמותר הוא רק להחזיר נוצות שכבר היו בתוך כרית, אבל אסור לשים בכרית נוצות שמעולם לא היו בה, והאוויר שאדם מנפח ומוסיף לכדור הגומי הוא אוויר חדש שלא היה שם מקודם.

לעומת זאת הרב הלל פוסק (ירחון הפוסק ניסן תשי"ב) ובעל שו"ת בצל החכמה (ח"ד סימן צב) מתירים, משום שהוא רק מחזיר לכדור את האוויר שהיה בתוכו, ואין זה עשיית כלי חדש, או משום שאין כוונתו של המנפח לבטל את האוויר ולהשאיר אותו בכדור לזמן מרובה, שהרי הדרך הוא שהאוויר יוצא מהכדור, וזה דומה להיתר להשחיל חגורה לתוך מכנסיים או שרוכים לתוך נעליים כאשר אין כוונתו לבטל את החגורה או את השרוכים ולהשאירם שם זמן מרובה. באופן זה אין זה נקרא עשיית כלי, ולדעתם הדבר מותר.

תגובות

  1. כט ניסן תש"פ 10:39 לא ידעתי שבניפוח | עלי

    יוצרים כלי. הרי הכדור הוא המעטפת והוא היה ויהיה ללא שינוי. המילוי אינו הכלי וניפוח אינו משנה בכדור עצמו שום דבר אפילו לא את שמו. האם מישהו מהסס מלמלא חפציו בשקית בשבת ? מה ההבדל ? נא הסבר נוסף !

  2. כט ניסן תש"פ 12:06 הסבר | דב קדרון

    הכדור לא ראוי לשימוש ללא אוויר. לכן יש דעה שמילוי האוויר שמאפשר להשתמש בכדור הוא זה שיוצר את הכלי

  3. א טבת תשפ"ב 13:41 שאלה בנושר ההיתור | יהודה

    אז מותר כיאילו להתיר ולנפח כדר כי זה כמו שאני אשים חגורה או שרוכים

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר