סקר
לקראת סיום מסכת עירובין






 

ברכות ומחלוקות

אגדה בדף

ברכות לט ע"ב / חיים אקשטיין


"הביאו לפניהם פתיתין ושלמין -
אמר רב הונא: מברך על הפתיתין ופוטר את השלמין, ורבי יוחנן אמר: שלמה מצוה מן המובחר...
תני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק: מניח הפרוסה בתוך השלמה ובוצע ומברך. אמר ליה: מה שמך? אמר ליה: שלמן. אמר ליה: שלום אתה ושלמה משנתך, ששמת שלום בין התלמידים".


בלי לשים לב, פרק תמים בדיני ברכות הופך לזירת קרב. לאורך כמה דפים, חכמינו נקלעים לארבע מחלוקות חריפות סביב דיני ברכות; הראשונה מסתיימת ללא נפגעים, שתי האמצעיות מסתיימות באופן צורב, האחרונה מסתיימת בשלום.

במקרה הראשון היה זה רבי עקיבא. מצד אחד הוא ברך כחכמים ולא כרבן גמליאל, אך מצד שני הוא הרגיע את רבן גמליאל, בטענה שרבן גמליאל עצמו לימד שהולכים לפי הרבים. בשורה התחתונה הוא לא נהג לפי דעתו של רבן גמליאל, אך הוא עשה זאת באופן שכיבד את רבן גמליאל. רבי עקיבא נהג לפי דעה אחת, אבל הביא לידי ביטוי את הדעה החולקת. נכנס בשלום ויצא בשלום.

במקרה השני, בר רב זביד ניסה גם הוא ללכת בדרך דומה. הוא ניסה לברך בדרך המוסכמת, לצאת ידי חובת כל הדעות, אבל רבי זירא ביקר זאת: אם אתה בקיא בברכות, אינך אמור להסס ולרצות את כולם, אלא להביע את עמדתך. ויתור על עמדה אינו הפתרון הרצוי להתמודדות עם מחלוקות, כיוון שהמחיר הוא שקולות חשובים ומשמעותיים לא יישמעו.

במקרה השלישי נוצרת תקרית בין שני תלמידים, ובר קפרא מעביר ביקורת על כל אחד מהם. אם חשבנו שצריך להביע את העמדה האישית, מתברר שיש לזה סייג: אל תלגלג על עמדת חברך. בברכה יש ממד סובייקטיבי, כגון השאלה כמה חביב המאכל על המברך, ולעולם אינך יודע מה חברך אוהב. מנגד, גם הסתמכות של אדם על טעמו האישי אינה מקובלת, ועליו לפנות לרב לבירור ההלכה.

במקרה האחרון אנו לומדים לעשות שלום. מר בריה דרבינא היה מניח פת פרוסה בתוך הפת השלמה, כדי להתמודד עם המחלוקת על איזו מהן לברך. גם התלמיד ששנה את המקורות התנאיים לפני רב נחמן אמר כך, ורב נחמן שיבח אותו על שעשה שלום בין התלמידים. מסתבר שאין זו הלכה שמובאת באופן צדדי לסוגיה, אלא פתרון שראוי לציון, אולי בתור שיא של כל הניסיונות להתמודד עם מחלוקות בברכות. הגישה שמאחוריו היא למצוא את הדרך לנהוג ככל הדעות, לקיים את שני המנהגים, לא מתוך הססנות אך גם ללא תקיפת האחר. פעולה פשוטה שמיישבת את שתי העמדות - מביאה שלום בעולם.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר