סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

שבת מ ע"ב


כלי שני אינו מבשל

תלמוד בבלי מסכת שבת מ, ב:
"אמר רבי יצחק בר אבדימי: פעם אחת נכנסתי אחר רבי לבית המרחץ ובקשתי להניח לו פך של שמן באמבטי, ואמר לי: טול בכלי שני ותן. שמע מינה תלת, שמע מינה: שמן יש בו משום בשול, ושמע מינה: כלי שני אינו מבשל, ושמע מינה: הפשרו זהו בשולו".

התלמוד הבבלי אומר בצורה מפורשת שאין בישול בכלי שני.

התלמוד הירושלמי מפתיע ואומר בישול גם אינו שייך, לפחות לפי דעה אחת גם בכלי ראשון.

תלמוד ירושלמי שבת ג, ד:
"הכל מודין בכלי שני שהוא מותר. מה בין כלי ראשון מה בין כלי שני? א"ר יוסי כאן היד שולטת. וכאן אין היד שולטת. א"ר יונה כאן: וכאן אין היד שולטת. אלא עשו הרחק לכלי ראשון ולא עשו הרחק לכלי שני".

לפי הדעה הראשונה דעת רבי יוסי. התירו בכלי שני בגלל שבדרך כלל התבשיל שבו אינו מספיק חם וממילא הוא לא יבשל. מה שאין כן בכלי ראשון הוא בדרך כלל חם ולכן הוא מבשל.

רבי יונה אומר שעתים גם בכלי שני מדובר על חום חזק שאי אפשר להכניס את היד. בכל זאת באופן עקרוני גם בכלי שני וגם בכלי ראשון (שלא על גבי האש) לא היה צריך להיות דין מבשל, בגלל שבישול היא פעולה שנעשית רק על גבי האש. אלא מה בכל מה שקשור לכלי ראשון גזרו חכמים שמא אם נתיר כלי ראשון שאינו על גבי האש, יבואו להתיר לבשל בכלי ראשון שעל גבי האש.

חידוש אדיר של הירושלמי. באופן עקרוני אין בישול גם בכלי ראשון שאינו על גבי האש.

רואים שהתלמוד הירושלמי הוא יותר טבעי. מלאכת בישול מתבצעת רק על אש.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר