סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

בידי מי עדיף ליפול?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת כב ע"א

  

ואמר רב כהנא, דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרב תנחום: מאי דכתיב והבור רק אין בו מים. ממשמע שנאמר והבור רק איני יודע שאין בו מים? אלא מה תלמוד לומר אין בו מים - מים אין בו, אבל נחשים ועקרבים יש בו.

בספר הזוהר (דף קפה) מועלית קושיה: הרי נאמר בתורה שכוונתו של ראובן הייתה להציל את יוסף מידי האחים כדי להשיבו אל אביו, אם כן מדוע הסכים ראובן להשליך אותו לבור מלא נחשים ועקרבים? הרי על פי דרך הטבע אין אפשרות לחיות לאחר נפילה לבור כזה (ואף נאמר במסכת יבמות (קכא,א) שאם עדים ראו אדם שנפל לחפירה מלאה נחשים ועקרבים הם יכולים להעיד שמת, כי בוודאי יהרגוהו).

ההסבר של ספר הזוהר הוא שאם אדם נופל לבור מלא נחשים ועקרבים הקב"ה יכול לעשות לו נס ולהציל אותו, ולפעמים זכות אבות מועילה כדי להינצל. לעומת זאת מי שנמסר בידי בני אדם ששונאים אותו אין לו הרבה סיכויים להינצל, כי מעטים הם שניצלים ממצב מסוכן שכזה. לכן נאמר שמטרתו של ראובן הייתה: "למען הציל אותו מידם", כלומר הוא לא רצה להציל אותו לגמרי, אלא רצה לבחון האם יש ליוסף זכויות שיועילו להצילו, ולכן רצה רק להצילו "מידם" של אחיו ששנאו אותו, ולהשליך אותו לבור ואז יתברר האם הוא אכן צדיק.

העיקרון הזה שקשה יותר להינצל משונאים מאשר מצרות אחרות כבר נאמר על ידי דוד המלך (שמואל ב כד,יד): נִפְּלָה נָּא בְיַד ה' כִּי רַבִּים רַחֲמָיו, וּבְיַד אָדָם אַל אֶפֹּלָה:

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר