סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

באילו תנאים מותר לסייע לעבירה?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת ג ע"א

  

מי שנותן מכשול במצב בו עובר העבירה לא יכול היה לעבור בלי המכשול הזה – עובר על איסור "ולפני עיור" מן התורה. אם הייתה לו אפשרות לעבור את העבירה גם בלי המכשול הזה אז אין בנתינת המכשול איסור מן התורה (עבודה זרה ו,ב), אכן בתוספות וברא"ש המובאים ב"בירור הלכה" מבואר שגם במצב כזה, יש איסור מדרבנן לסייע לעוברי עבירה.

אמנם, בעל שו"ת ציץ אליעזר פסק על פי הרבה מהאחרונים שהאיסור הזה קיים רק אם פעולת הסיוע מתבצעת בשעת העבירה, אך אם הסיוע נעשה שלא בשעת העבירה אין בזה אפילו איסור מדרבנן, לכן הוא התיר לרופא לבצע פעולת הרדמה לצורך הפלה, למרות שההפלה תיעשה בניגוד להלכה, וכן לעשות בדיקת אולטרסאונד לאישה בהריון אף על פי שאם יתגלה מום בעובר ומבצע הבדיקה ישלח תשובה כזאת לרופא המטפל – תתבצע בגלל זה הפלה בניגוד להלכה, וכן לאבחן האם גזע המוח של אדם מת, במצב בו הלב עדיין פועל אך הוא מחובר למכונת הנשמה ואינו נושם בעצמו, ואם יתברר שגזע המוח מת - ינתחו אותו ויוציאו ממנו את הלב ואיברים אחרים בניגוד להלכה. כל זאת מותר בהתקיים שני תנאים: א. שבשעת ביצוע הבדיקה או ההרדמה לא נעשית כל עבירה. ב. אם אותו רופא לא יבצע זאת לא ימנע הדבר את ביצוע העבירה, כי הבדיקה או ההרדמה ייעשו על ידי רופא אחר בכל מקרה. אלו שתי הסיבות העיקריות שעליהן הסתמך בעל הציץ אליעזר בהתירו, בנוסף לכמה סברות נוספות.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר