סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

גרסאות הדף היומי מבית אתר "הכי גרסינן"
צוות אקדמי -
עמותת פרידברג לכתבי יד יהודיים (FJMS)
 

מדוע לא קיבל רב יוסף את ראשות הישיבה?

ברכות סד ע"א

עשהאל שמלצר

 

מדרבה ורב יוסף. דרב יוסף סיני, ורבה עוקר הרים.
אצטריכא להו שעתא. שלחו להתם: סיני ועוקר הרים – איזה מהם קודם?
שלחו להו: סיני קודם, שהכל צריכין למרי חטיא.
אף על פי כן לא קבל עליו ר' יוסף, דאמרי ליה כלדאי: מלכת תרתין שנין.
מלך רבה עשרין ותרתין שנין.
מלך רב יוסף תרתין שנין ופלגא.
כל הנך שני דמלך רבה אפילו אומנא לביתיה לא קרא.


בגרסת הדפוסים שבפנינו רב יוסף לא קיבל על עצמו את ראשות הישיבה מפני שכלדאי (חוזים בכוכבים) אמרו לו שהוא יהיה ראש ישיבה שנתיים בלבד. הוא הבין שכעבור שנתיים הוא ימות, ולכן העדיף שרבה יהיה ראש ישיבה לפניו, ואכן לאחר שרבה כהן ראש ישיבה הוא החליף אותו והיה ראש ישיבה במשך שנתיים וחצי ונפטר מן העולם.

זוהי גרסת הדפוסים וגם גרסת רש"י. אך בשאר כתבי היד מלבד כתב יד מינכן דברי הכלדים אינם נמצאים בסיפור וכן הכלדאי אינם נמצאים במקבילה במסכת הוריות דף יד. אם כן מדוע רב יוסף לא קבל על עצמו את ראשות הישיבה? ייתכן שנהג ענווה בעצמו. כך פירש הרמ"ה במסכת הוריות.

בכתב יד מינכן הסיפור ארוך עוד יותר, וכולל דו שיח בין רב יוסף לבין הכלדים:

דאמרו ליה כלדאי לרב יוסף: מלכת תרתין שנין.
אמר: אם אימלוך תחילה אימות לסוף תרתין שנין?
אמרו ליה: אין.
לא קביל עליה מלכותא.
דרב יוסף עשרין ותלת דמלו רב יוסף עשרים ותרתין ופלגא.


ועיינו רש"י. ייתכן שנוסח זה נוצר גם בהשפעת פירושו.


לגרסאות נוספות היכנסו לאתר הכי גרסינן בפורטל fjms.org.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר