|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
האי כשרתא מברכין עלויה בורא עצי בשמים – זנגביל המלמלה (1)
"אמר רב אדא בר אהבה: האי כשרתא מברכין עלויה בורא עצי בשמים, אבל משחא כבישא לא; ורב כהנא אמר: אפילו משחא כבישא, אבל משחא טחינא לא; נהרדעי אמרי: אפילו משחא טחינא" (ברכות, מג ע"א).
פירוש: אמר רב אדא בר אהבה: האי כשרתא [אותו מין בושם] מברכין עלויה [עליו] "בורא עצי בשמים", אבל על משחא כבישא [שמן כבוש], שהוא שמן זית שכבשוהו עם בשמים כדי שיקלוט את ריחם לא. ורב כהנא אמר: אפילו משחא כבישא ברכתו "בורא עצי בשמים", אבל משחא טחינא, שמן שטחנו בשמים והניחום בתוכו לא. ואילו נהרדעי [חכמי נהרדעא] אמרי [אומרים] שאפילו על משחא טחינא [שמן טחון] הפחות עוד בטיבו יש לברך כן (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ). ראו מאמר מחודש במסכת נידה (נא ע"ב): "הקושט, והחימום, וראשי בשמים". לקריאה הקישו כאן.
(1) לשם "מלמלה" אין מקור בעברית והוא תרגום מילולי של שם הצמח באנגלית "crape". כנראה ששם זה נובע ממרקם וגוון עלי הכותרת של הפרח. מקורות עיקריים:
רבי אברהם פורטלאונה, שלטי הגיבורים בהוצאת "כולל בית הבחירה", מכון שלמה אומן ומכון ירושלים. סוף פרק פ"ד. לעיון נוסף:
|