סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

למי יותר קל לרצות לחזור בתשובה?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה ע ע"ב

  

בגמרא שאלו אנשי אלכסנדריא את רבי יהושע בן חנניה מדוע בפסוק אחד (יחזקאל יח,לב) נאמר: "כִּ֣י לֹ֤א אֶחְפֹּץ֙ בְּמ֣וֹת הַמֵּ֔ת" ואילו בפסוק אחר (שמואל א ב,כה) לגבי שני בני עלי, חפני ופינחס, נאמר: "כִּֽי־חָפֵ֥ץ יְקֹוָ֖ק לַהֲמִיתָֽם". תשובתו הייתה: "כאן בעושין תשובה, כאן בשאין עושין תשובה", ה' לא רוצה להמית את הרשעים שעושים תשובה, אבל את אלו שלא עושים תשובה הוא חפץ להמית.

בעל ספר ברכת אליהו (פישר) הקשה על כך: במסכת שבת (נה,ב) נאמר: "כל האומר בני עלי חטאו אינו אלא טועה", מכאן שהם לא היו רשעים גמורים, ובכל זאת נאמר לגביהם "כי חפץ ה' להמיתם", ואילו אותם אנשים שעליהם אמר יחזקאל הנביא "כי לא אחפוץ במות המת" היו רשעים גדולים יותר. הייתכן שאת הרשעים הגדולים יותר ה' לא חפץ להמית ודווקא את אלו שהם פחות רשעים הוא חפץ להמית?

תירוצו הוא: היא הנותנת, אדם שיודע שהוא רשע גמור יש לו רצון לשוב בתשובה יותר מאשר אדם שאינו מודע לרשעו. מי שאורח חייו הוא בדרך התורה והמצוות אלא שיש בו פגמים וליקויים, הרבה יותר קשה לו לשוב בתשובה, כי הוא לא מכיר בחסרונו, כמו שאמר שלמה המלך ע"ה (משלי כא,ב): "כל דרך איש ישר בעיניו", לכן דווקא את בני עלי חפץ ה' להמית, כי אבד סברם ובטל סיכויים, ולא את הרשעים הגמורים, שעדיין יש תקווה שיחזרו מדרכם. במקום שרשעים גמורים עומדים – רשעים קטנים בדרך כלל אינם עומדים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר