סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהם גרי אריות לשיטת הריטב"א?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה נו ע"ב

  

לאחר שגלו עשרת השבטים מארץ ישראל, הביא מלך אשור לערי שומרון אנשים מאומות אחרות, שנקראו כותים. נאמר לגביהם בספר מלכים (ב יז,כה): וַיְהִ֗י בִּתְחִלַּת֙ שִׁבְתָּ֣ם שָׁ֔ם לֹ֥א יָרְא֖וּ אֶת־ה' וַיְשַׁלַּ֨ח ה' בָּהֶם֙ אֶת־הָ֣אֲרָי֔וֹת וַיִּֽהְי֥וּ הֹרְגִ֖ים בָּהֶֽם: בגמרא מובאת מחלוקת האם הגיור שלהם היה תקף או לא. לפי דעה אחת הם היו גרי אמת אולם לפי דעה אחרת הם היו "גרי אריות", שבעצם הינם גוים לכל דבר, משום שהגיור שלהם לא היה לשם שמים, אלא מפחד האריות.
 
ב"בירור הלכה" למסכת יבמות (מה,ב ציון ה) מובאת מחלוקת בין הראשונים האם הכרחי הוא שגר ידע מהן מצוות התורה לפני גיורו. לפי דעת הריטב"א מי שהתגייר גם ללא שידע מהן המצוות, כמו גר שהתגייר בין הגוים, יש תוקף לגיורו, אולם לפי שיטת התוספות והרא"ש ההודעה והקבלה של עול המצוות הוא עיקר הגיור, וללא זה אין תוקף לגיור. לפי שיטתם מובן יותר מדוע גיורם של הכותים לא היה תקף, שכן העיקר היה חסר אצלם. אכן גם לשיטת הריטב"א ניתן לומר שאמנם אין צורך שהגר ידע מראש מהן המצוות שהתורה מחייבת, אך אם הוא מתנגד לקיומן אין תוקף לגיורו, וזאת הסיבה שגיורם של הכותים לא היה תקף.
 
לכל הדעות לכתחילה כל מי שמתגייר צריך לדעת משהו. אין צורך לתת לגר מידע מפורט לגבי כל מצוות התורה, אבל בוודאי שיש להודיע לו באופן כללי קצת מצוות קלות וקצת מצוות חמורות וכן העונש והשכר שיש לקיום או ביטול מצוה. את השאר הוא יכול ללמוד לאחר הגיור.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר