סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם עור גדל מעצמו?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה נה ע"א

  

בגמרא נדון ההבדל שבין עצמות ושיניים, שאינם גדלים מחדש במקרה של פגיעה או חיסרון, לעומת שערות וציפורנים, שגדלים מחדש. לגבי עור יש מחלוקת במשנה במסכת חולין האם בהמה שניטל עורה נחשבת טרפה או לא, אולם בגמרא כאן נאמר שאין מחלוקת במציאות אלא לפי כל הדעות עור הוא דבר שגדל מחדש או לא גדל מחדש וישנן שתי גרסאות: לפי גרסה אחת לכל הדעות עור הוא דבר שמשתקם וגדל מעצמו מחדש, ולפי גרסה אחרת עור לא גדל מחדש.
 
לכאורה סוגיה זו קשה, הרי הגמרא בשתי הגרסאות מסבירה את המחלוקת במשנה באופן שאין זו מחלוקת במציאות, אולם בגמרא עצמה נראה שישנן לכאורה שתי גרסאות סותרות והפוכות זו מזו.
 
אפשר לומר שגם שתי הגרסאות בגמרא אינן סותרות, אלא כל אחת מהן מתייחסת לפגיעה בעומק אחר בעור. פגיעה בעור מקובל לחלק לארבע דרגות, לפי עומק הפגיעה. כאשר הפגיעה היא בדרגה 2, העור עדיין יכול להשתקם מעצמו, אולם כאשר הפגיעה היא בדרגה 3 העור אינו משתקם מעצמו. על פי זה ניתן להסביר שהגרסה הראשונה בגמרא, לפיה לכל הדעות העור משתקם מעצמו וגדל מחדש מתייחסת לפגיעה בדרגה 1 או 2, ואילו הגרסה השניה בגמרא, לפיה לכל הדעות העור לא גדל מעצמו ולא משתקם מתייחסת לפגיעה בדרגה 3 או 4.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר