סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם ייתכן שתינוק יבכה לפני לידתו?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה מב ע"ב

  

בגמרא מסופר על אדם שבא לפני רבא ושאל אותו האם מותר למול תינוק בשבת. רבא מיד ענה לו שמותר, אך לאחר מכן חשב לעצמו איך ייתכן שיהודי לא יודע הלכה פשוטה כזו, לכן הלך אחריו כדי לברר מה הסיפור, ואמר לו אותו אדם ששמע את הוולד בוכה בין השמשות אולם הוא נולד רק בשבת. בהתאם לכך אמר לו רבא שהבכי של הוולד הוא סימן שכבר נולד, כי כל זמן שהוא במעי אמו פיו סתום, ולכן אסור למול אותו בשבת, כי זמן המילה הוא ביום שישי, ומילה שלא בזמנה אין מחללין עליה את השבת.

ב"בירור הלכה" למסכת שבת (קלז,א) מובא שלכל הדעות מילה שלא בזמנה אינה דוחה שבת ולא יום טוב וגם לא יום טוב שני של ראש השנה. לגבי יום טוב שני שאינו ראש השנה מובאת שם מחלוקת: לדעת הרמב"ם מילה שלא בזמנה דוחה יום טוב שני, ואילו השולחן ערוך פוסק שאין מלים ביום טוב שני ברית מילה שאינה ביום השמיני.

ב"הלכה ברורה" בסוגייתנו מובא עניין נדיר המוזכר בדברי הרמ"א: למרות שבדרך כלל, בכי של תינוק מהווה סימן לכך שהתינוק נולד, יכול להיות מצב יוצא דופן, כפי שהיה מעשה (המוזכר בתשובת הראבי"ה) בתינוק שבכה עוד לפני שיצא ראשו לאוויר העולם, והאם אמרה שבאותה שעה שבכה היא הרגישה שהוא מונח בבטנה כמו בשאר תקופת ההריון וכן דיווחה שהיא לא הרגישה צירי לידה עד יום שלם לאחר מכן. רבנו יואל הלוי פסק שבמקרה נדיר זה הוולד לא נחשב כנולד למרות ששמעו את בכיו, כי אילו באותו זמן היתה לידה – האישה הייתה מרגישה כאבים, והיא נאמנת לומר שלא הרגישה ושהלידה הייתה רק למחרת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר