סקר
בעקבות מסכת שקלים - האם תרצה ללמוד עוד מסכת מהתלמוד הירושלמי?





 

מהי הגרסה הנכונה של ברכת "אשר יצר"?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה ל ע"ב

  

בגמרא מתואר הפלא הגדול שישנו בלידת תינוק, שבזמן שהוא בבטן אימו פיו סתום וטבורו פתוח והוא ניזון ממה שאימו ניזונת, אך ברגע שהוא נולד: "נפתח הסתום ונסתם הפתוח, שאלמלא כן אינו יכול לחיות אפילו שעה אחת".

על פי התיאור הזה יישב הטור את קושייתו של המהר"ם מרוטנבורג (תשב"ץ קטן סימן רטז) על הרי"ף. הנוסח של ברכת "אשר יצר" המופיע במסכת ברכות (ס,ב) הוא: "שאם יפתח אחד מהם או אם יסתם אחד מהם אי אפשר לעמוד לפניך". הרי"ף (וכן הרמב"ם והרא"ש) הוסיף את המילים: "אפילו שעה אחת". על תוספת זו הקשה המהר"ם מרוטנבורג שאין היא נכונה, שהרי יש אפשרות לאדם לסתום את פיו למשך כמה שעות ויכול לחיות, ומכיוון שהברכה מתייחסת לכל הנקבים שיש בגוף האדם, אי אפשר לומר "אפילו שעה אחת". כלומר המהר"ם מרוטנבורג הבין שהברכה מתייחסת לכל משך חיי האדם ולא רק לשעת לידתו.

כדי ליישב את הגרסה של הרי"ף, הטור (או"ח סימן ו, על פי ביאור הבית יוסף) מביא את הגמרא שמתארת את לידת העובר, ולהבנתו הברכה מתייחסת לשעת לידת האדם, ואכן באותו רגע אילו לא היה נפתח הסתום ולא היה נסתם הפתוח לא יכול היה האדם להתקיים אפילו שעה אחת.

כלומר: ישנם שני פירושים לברכת "אשר יצר", האם היא מתייחסת לשעת לידת האדם, או לכל משך ימי חייו. הט"ז לא הכריע בדבר וכתב ששתי הגרסאות נכונות, לעומת זאת הגר"א כתב שהגרסה העיקרית היא ללא המילים "אפילו שעה אחת".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר