סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אנשים מושלמים הם נדירים

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה כו ע"א

  

בגמרא נאמר שהלולב צריך להיות ארוך לפחות טפח יותר מאשר ההדס והערבה. ב"בירור הלכה" למסכת סוכה מובאת דעה שדי שיהיה בארכו של הלולב ארבעה טפחים, ואז אם ההדסים והערבות ארוכים שלושה טפחים נמצא שהלולב בולט מהם טפח, אולם אם הם ארוכים יותר אזי הלולב לא בולט יותר מהם, אולם רוב הפוסקים סוברים שתמיד צריך הלולב להיות ארוך יותר מההדסים והערבות לפחות טפח. כך גם נאמר בגמרא (סוכה לז,ב) שהברכה על ארבעת המינים היא דווקא "על נטילת לולב" ולא מזכירים את המינים האחרים, כי מינו של הלולב הוא הגבוה מכולם.

המאירי (בפירושו לגמרא שם) מסביר, על פי המדרש הידוע שהלולב שבא מעץ התמר שיש בו טעם, מייצג את לומדי התורה, שבאגודה שמחזיקים ביד ימין ישנם לולב, הדס וערבה, ובכולם יש חיסרון, של טעם, ריח או שניהם. הלולב הוא הגבוה מהשניים האחרים לא רק מבחינה גשמית, אלא גם מבחינה רוחנית, כי חשיבותם של לומדי התורה גדולה יותר מחשיבותם של מי שעוסקים במצוות ולא לומדים תורה ובוודאי מאלו שאין בהם לא תורה ולא מצוות.

נשאלת השאלה: מדוע אם כן לא מברכים על האתרוג, שהוא מושלם, שהרי יש בו גם טעם וגם ריח, שרומזים לתורה ולמצוות? על כך עונה המאירי: אנשים מושלמים כאלה הם נדירים מאוד, ולא תיקנו ברכה על דבר כל כך לא שכיח, כי "העולם נידון אחר רובו". רוב האנשים בעולם אינם מושלמים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר