סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם אסור להשחית חפצי הפקר?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

מדות לד ע"א

  

נאמר במשנה שאיש הר הבית היה בודק בלילה את מצב השמירה בבית המקדש, וכל משמר שהיה ניכר שהוא ישן היה חובטו במקלו ורשות היה לו לשרוף את כסותו. מלשון המשנה נראה שכל שומר שישן היה איש הר הבית חובט במקל, אולם בקשר לשריפת כסותו היתה זו רשות וכנראה שעונש זה היה תלוי בחומרת העבירה.
 
רבותינו האחרונים נחלקו בפשר ההיתר לשרוף בגד. לכאורה הדבר צריך להיות אסור משום "בל תשחית", כפי שנאמר במסכת קידושין (לב,א) שרב הונא שרצה לבדוק את רמת הכעס של בנו קרע בפניו בגד, ומבואר שם בגמרא שכדי לא לעבור על בל תשחית קרע רק את שולי הבגד, ומכאן נראה שבוודאי אסור לשרוף בגד שלם.
 
יש הסבורים שאין איסור בל תשחית בבגד של הפקר, וכן כאן מבאר הרא"ש שהרשות לשרוף את הבגד הייתה מכוח הסמכות של "הפקר בית דין הפקר".
 
אולם יש מהאחרונים הסבורים שבדרך כלל איסור בל תשחית חל גם על רכוש שהינו הפקר, ולמרות זאת כאן היה הדבר מותר, כי מכיוון שהשריפה נעשתה לתועלת, כדי לזרז את השומרים בשמירתם, אין בזה איסור.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר