סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ברכת שהחיינו על תאנים שחורות ולבנות?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

כריתות כ ע"א

  

בגמרא מקשה רב אושעיא על דברי שמואל, ובקושייתו הוא מניח שתאנים שחורות ולבנות נחשבות שני מינים שונים. הרש"ש מבאר שבתירוץ הגמרא הנחה זו נדחית ולמסקנה תאנים שחורות ולבנות נחשבות מין אחד.

יש חשיבות לשאלה האם תאנים שחורות ולבנות נחשבות מין אחד או שני מינים לעניין ברכת שהחיינו, האם לברך על כל אחד משני הסוגים, וכן לעניין תרומות ומעשרות, האם אפשר לתרום ולעשר מאחד על השני.

ב"בירור הלכה" למסכת חולין (קלו,ב) מובא שבשולחן ערוך ישנה לכאורה סתירה בין פסקי ההלכה, שכן לעניין ברכת שהחיינו הוא פוסק שפרי בשני צבעים שונים, כגון גודגדניות אדומות וגודגדניות שחורות – נחשבים כשני מינים שונים ויש לברך שהחיינו על כל אחד מהם. לעומת זאת לעניין האיסור לתרום תרומה ממין על שאינו מינו פוסק השולחן ערוך שכל סוגי התאנים, כולל השחורות והלבנות, נחשבים למין אחד ותורמים מזה על זה.

ביישוב הסתירה מובא ב"בירור הלכה" בשם ספר מור וקציעה שמבחינה עקרונית ניתן לומר שתאנים שחורות ולבנות נחשבות למין אחד ולכן מותר לתרום מזה על זה. עם זאת לעניין ברכת שהחיינו יש לברך פעמיים, מכיוון שברכה זו נתקנה על שמחת הלב שיש לאדם כאשר מגיע אליו פרי חדש, ומכיוון שיש שמחה שונה וייחודית כאשר יש לאדם תאנים שחורות ושמחה חדשה וייחודית כאשר יש לו תאנים לבנות – הברכה היא על השמחה החדשה, גם אם היא נגרמת על ידי אותו מין של פרי.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר