סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה כולל הרצון להיות יהודי?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ערכין כא

  

ב"הלכה ברורה" מובאים דבריו המפורסמים של הרמב"ם (גירושין ב,כ) בקשר לאדם שכופים אותו לגרש את אשתו: "ולמה לא בטל גט זה, שהרי הוא אנוס? ...שאין אומרין אנוס אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו מחוייב מן התורה לעשותו כגון מי שהוכה עד שמכר או נתן, אבל מי שתקפו יצרו הרע לבטל מצוה או לעשות עבירה והוכה עד שעשה דבר שחייב לעשותו או עד שנתרחק מדבר שאסור לעשותו אין זה אנוס ממנו, אלא הוא אנס עצמו בדעתו הרעה. לפיכך זה שאינו רוצה לגרש מאחר שהוא רוצה להיות מישראל רוצה הוא לעשות כל המצות ולהתרחק מן העבירות ויצרו הוא שתקפו וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר רוצה אני כבר גרש לרצונו".

כלומר לפי ההסבר של הרמב"ם יהודי שרוצה להיות יהודי טוב, מן הסתם רוצה לקיים את כל המצוות כהלכתן ואם הוא מסרב לקיים מצווה אין זה אלא היצר הרע שמסרב, אבל הוא עצמו בתוכו באמת רוצה לקיימה.

בספרי הרמב"ם בדפוסים האחרונים הייתה הגרסה: "מאחר שהוא רוצה להיות מישראל ורוצה הוא לעשות כל המצוות ולהתרחק מן העבירות...", כלומר שני תנאים נדרשים מיהודי כדי שנניח שהוא רוצה להיות בסדר: א. שירצה להיות יהודי. ב. שירצה לעשות את כל המצוות.

אולם ברוב כתבי היד של הרמב"ם חסרה האות ו, והגרסה היא: "מאחר שהוא רוצה להיות מישראל – רוצה הוא לעשות כל המצוות וכו'", כלומר לפי הגרסה הזו אין צורך שירצה אותו אדם לעשות את כל המצוות, אלא די בכך שהוא רוצה להיות יהודי כדי שנניח שבתוך תוכו הוא רוצה לקיים את כל המצוות ולהתרחק מהעבירות. זהו הבדל עצום שתלוי באות אחת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר