סקר
בעקבות מסכת שקלים - האם תרצה ללמוד עוד מסכת מהתלמוד הירושלמי?





 

הקשר בין הכהנים לנטילת ידים בבוקר

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ערכין יט ע"ב

  

בגמרא נאמר שכאשר הכהנים מקדשים את ידיהם בבית המקדש הם צריכים לקדש את כל כף היד עד פרק החיבור שבין היד לזרוע.

ב"בירור הלכה" למסכת ברכות מובאת מחלוקת בין הרשב"א לרא"ש בקשר לנטילת ידים שצריך כל אדם ליטול בבוקר בקומו משנתו. לדעת הרשב"א הסיבה שבגללה צריך ליטול ידים בבוקר היא משום שבכל בוקר נעשה האדם כבריה חדשה, ומפני שנברא האדם לכבוד הקב"ה ולשרתו צריך הוא ליטול את ידיו כמו כהן המקדש את ידיו מן הכיור לפני עבודתו. לעומת זאת לפי הרא"ש הטעם לנטילת ידים בבוקר הוא משום נקיון הידים שבוודאי במשך הלילה נגעו במקומות מטונפים.

שני הבדלים להלכה מוזכרים שם ב"בירור הלכה" בין הרשב"א לרא"ש: לפי הרשב"א נטילת הידים צריכה להיות דווקא מתוך כלי, כמו הכהנים, ואילו לפי הרא"ש שזהו עניין של נקיון אין צורך בכלי. הבדל נוסף הוא האם יש צורך ברחיצת הידים לפני תפילות מנחה וערבית. לפי הרשב"א חיוב נטילת הידים הוא רק בשחרית כאשר האדם נעשה כבריה חדשה, ואילו לפי הרא"ש שזהו עניין של נקיון, כשם שיש לנקות את הידים לפני תפילת שחרית כך גם יש לנקותן לפני תפילות מנחה וערבית.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל העיר שהבדל נוסף בין השיטות אפשר ללמוד מסוגייתנו. לפי הרשב"א צריך ליטול את כל כפות הידים עד הפרק, כמו הכהנים, ואילו לפי הרא"ש מספיק לנקות את האצבעות, כמו שעושים בתשעה באב וביום הכפורים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר