סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

דיוק וחידוש ברש"י

חולין סד

 

עמוד ב

רש"י ד"ה ואבל כבנות יענה. ואי ביצים נינהו כלום יש לה פה:
הנה בכתובות (דף ז עמוד ב): גבי שירת הים איתא: היה רבי מאיר אומר - מנין שאפילו עוברים שבמעי אמן אמרו שירה על הים, שנאמר - במקהלות ברכו אלהים ה' ממקור ישראל. ומדוע כאן פשוט לן שאין שייך בביצה שתאמר שירה ולכאורה הרי האפרוח שבתוכה יכול לומר שירה, באותו אופן שעוברים במעי אימן אמרו,
ואולי לכך הסביר רש"י שביצה נחשבת לדבר שאין לו פה, ולכן אף החי שבתוכה אינו נחשב שיש לו פה, כי הביצה אינה מחוברת לכלום והיא נחשבת לדומם לאחר שפרשה מן החי, משא"כ עובר במעי אימו מחובר אליה ונחשב לחי וממילא יכול לומר שירה בפיו,
וכן איתא ברש"י שדבר עגול נחשב שאין לו פה, בעירובין (צ"ג ע"א) לדידי כשירה. דפליגי עלך בהא מילתא לקמן בפירקין. דאפילו אין לה שום מחיצה אמרינן פי תקרה יורד וסותם דסתם אכסדרה תחובין קורות למעלה מעמוד לעמוד שעליהן נותנים את התקרה והנך קורות יש להם פה דהיינו חודה שאינה עגולה אלא מרובעת: ובבא בתרא (ט"ז ע"ב) גבי אבילות לנחומי בביעי. אין להם פה אבל אינם מגלגלים כגלגל: והיא היא מהות הביצה שאין לה פה, ושירה לא אומרת שמסמלת את השתיקה, והיא משמשת לסעודת הבראה ששותק כמי שאין לו פה ומקבל דין שמים באהבה, (ונאמר שם בגמרא כפי שמסביר רש"י שביצים רומזים רק לענין השתיקה ולא לענין גלגל חוזר בעולם מפני שאינם מתגלגלים כגלגל, אף שנקרא שאין להם פה זהו מפני שעגולים כפי שרש"י כותב בעירובין שדבר עגול נחשב שאין לו פה, אבל בכל זאת אינם מתגלגלים כגלגל משא"כ עדשים עיי"ש) ולכן אי אפשר לפרש את הפסוק אעשה לך מספד כתנים ואבל כבנות יענה, על ביצת היענה, כי הפסוק מצרף את מספד התנים הזועקים בלילה לאבל בנות היענה, ובוודאי אין הכוונה לשתיקה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר