סקר
לקראת סיום מסכת עירובין






 

סניגור יעשה קטיגור / רפי זברגר

קידושין ה ע"א
 

הקדמה

הדרך השניה לקדש אשה לפי הנלמד במשנה הראשונה במסכת, היא ע''י שטר. כלומר, הבעל כותב בשטר: הרי את מקודשת לי בשטר זה כדת משה וישראל, מוסר לאשה את השטר, ובכך מקדשה. שואלת הגמרא: מניין אנו למדים שניתן אמנם לקדש באופן הזה? מהו המקור לכך בתורה?  
 

הנושא

נלמד את השקלא וטריא [דין ודברים] בגמרא למציאת מקור הדין של שטר קידושין:


  

מהו המסר?

מדוע סניגור לא יכול להיות קטיגור? ניתן לומר כי לא ייתכן שאדם או חפץ המתפקד כסניגור, המגן על אדם או מצב מסוים, פתאום ''יהפוך את עורו'' וייעשה קטיגור ויתחיל ''להתקיף'' את אותו אדם או חפץ שקודם לכן הגן עליו.
ניתן להעמיק ולומר כי נקיטת צד מסוים מהווה ''סדרת חינוך'' לאדם, כך שכל מאווייו, שאיפותיו, מחשבותיו, רצונותיו וכל ישותו נכנסים לאותו צד שהוא מייצג. אדם או חפץ לא יכולים ''לשחק'' שני תפקידים הפוכים בעת ובעונה אחת.
קביעה זו ש''סניגור לא יכול להפוך להיות קטיגור'' וכן ההיפך [קטיגור לא יכול להפוך לסניגור] אמורה לתת לנו ''קריאת כיוון'' חשובה ביותר. אם אנו ''תופשים צד'' בוויכוח, דיון, מחלוקת או מריבה, קשה מאוד להפוך את עצמנו ולעבור ל"צד שכנגד''. ולכן - אם אנו רוצים לשמור על ילדינו, ולהיות התומכים והאוהבים שלהם, עלינו להיות בצד של הסניגוריה, גם אם "עשו מעשה שלא ייעשה''. נשתדל תמיד לסנגר עליהם, למצוא את הצד הטוב והיפה, ולחפש את המניעים הטובים למעשיהם.


המאמר לע''נ אמי מורתי, שולמית ב''ר יעקב, הכ''מ (תשע''ז).
תגובות תתקבלנה בברכה ל: rafi.zeberger@gmail.com

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר