סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

והחוט המשולש לא במהרה ינתק

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

בבא בתרא נט ע"א

 

אמר רב יהודה אמר שמואל: צינור המקלח מים לחצר חברו, ובא בעל הגג לסותמו - בעל החצר מעכב עליו,
דאמר ליה: כי היכי דאת קנית לך חצר דידי למשדא ביה מיא, לדידי נמי קני לי מיא דאיגרך.
איתמר, רבי אושעיא אמר: מעכב,
ר' חמא אמר: אינו מעכב.
אזל שייליה לרבי ביסא,
אמר להו: מעכב.
קרי עליה רמי בר חמא: +קהלת ד'+ והחוט המשולש לא במהרה ינתק - זה רבי אושעיא בנו של רבי חמא בנו של רבי ביסא.

1.
כנראה שרבי חמא הלך לשאול את אביו, אבל יש גירסא ששניהם הלכו אל הסבא לברר את ההלכה.
רמי בר חמא [למד עם רבא לפני רב חסדא] קישר בין המעשה בסוגייתנו לפסוק, ולמשמעותו.

1.1
למרות ששניהם - הנכד והסבא - חולקים עליו - על רבי חמא!
החידוש כאן הוא, שלמרות שלא כולם בדעה אחת בכל זאת "לא ינתק"! [דווקא על ידי מחלוקת!] וכנראה שהאבא - רבי חמא - קיבל את דברי בנו שפסק כסבו.

1.2
נראה לי אולי שכוונת הפסוק בהקשר סוגייתנו הוא ש"החוט המשולש", הילד השלישי - הנכד - למרות שחולק על אביו - בכל זאת הוא שומר על רצף המסורת המשפחתית בגלל שסובר כסבו ולא כאביו!

2.
רשב"ם מסכת בבא בתרא דף נט עמוד א:

אזול שיילוה לרבי ביסא - אביו של ר' חמא וזקנו של רבי אושעיא.
לא במהרה ינתק - כדדרשינן נמי (ב"מ דף פה) מפי זרעך ומפי זרע זרעך וגו' מדור שלישי ואילך תורה מחזרת על אכסניא שלה.

משמע שכוונת הגמרא לומר שהתורה לא תישכח מפי זרעו כיוון ששלושה דורות היו תלמידי חכמים.

זה ר' אושעיא - שאמר כזקנו.

2.1
גם מלשון הגמרא - זה ר' אושעיא - משמע שעיקר "החוט המשולש" הוא שרבי אושעיא זכה לומר הלכה כדעת זקנו.

3.
תוספות מסכת בבא בתרא דף נט עמוד א:

והחוט המשולש לא במהרה ינתק - כמה היו שהן ואבותיהם ואבות אבותיהם היו תלמידי חכמים ולא קאמר עליהם החוט המשולש

משמע מתוס' שהבין כרשב"ם כלעיל בסעיף 2.

3.1
ומסביר:

אלא הכא היינו טעמא לפי ששלשתן ראו זה את זה

המיוחד במשפחה זו שכל 3 הדורות ראו זה את זה. ובסיפור בסוגייתנו כך מודגש.

3.2
והקשר לפסוק הוא כנראה, שאם 3 דורות למדו תורה יחד הרי מובטח שכך ימשך גם לגבי צאצאיהם.

3.3
ותוס' מוסיף:

והא דמזכיר ר' אושעיא קודם רבי חמא אביו במחלוקת לפי שהיה גדול יותר מדאי כדאמר (עירובין דף נג.) לבן של (ראשונים) כפתח [היכל] זה ר' אושעיא ואמר נמי ר' אושעיא בדורו כר"מ בדורו שלא יכלו חביריו לעמוד על סוף דעתו.

כלומר, לפעמים - כבסוגייתנו - מוזכר הבן לפני אביו בגלל גדולת הבן.
וזהו החידוש בסוגייתנו שרבי אושעיא הוא ה"חוט המושלש" ולכן הקדימו אותו.

3.3.1
מובא ב"מתיבתא", "ילקוט ביאורים" הסבר שאין לחוש לכך שמקדימים את הבן לאבא על פי תוס' בבבא מציעא דף ד. /"אב ובן" /

3.3.2
ויש אומרים שאם רבי חמא היה אומר את הדין אסור היה לבנו - רבי אושעיא - לחלוק עליו.

3.3.3
ואולי אם בתחילה הסבא - רבי ביסא - היה אומר את ההלכה, ובנו - רבי חמא - היה חולק עליו שלא בפניו ובלא שהכיר את דברי אביו, אז היה מותר לנכד - רבי אושעיא - לחלוק לכתחילה על אביו ולפסוק כסבו.

4.
סוגיה נוספת:
מסכת כתובות דף סב:

רבי חמא בר ביסא אזיל יתיב תרי סרי שני בבי מדרשא. כי אתא, אמר: לא איעביד כדעביד בן חכינאי, עייל יתיב במדרשא, שלח לביתיה.
אתא ר' אושעיא בריה יתיב קמיה, הוה קא משאיל ליה שמעתא, חזא דקא מתחדדי שמעתיה, חלש דעתיה, אמר: אי הואי הכא הוה לי זרע כי האי. על לביתיה, על בריה, קם קמיה.
הוא סבר, למשאליה שמעתתא קא בעי,
אמרה ליה דביתהו: מי איכא אבא דקאים מקמי ברא?
קרי עליה רמי בר חמא: +קהלת ד'+ החוט המשולש לא במהרה ינתק - זה ר' אושעיא בנו של רבי חמא בר ביסא.

גם כאן רמי בר חמא קרא את הפסוק על רבי אושעיא.
גם כאן מודגש שרבי חמא ראה שרבי אושעיא היה "גדול" בתורה.
אבל כאן לא מוזכר הסבא - רבי ביסא.

4.1
אולי רבי חמא הלך ללמוד אצל אביו - רבי ביסא,
ואולי להיפך, הסבא - רבי ביסא הוא זה שלימד את רבי אושעיא הצעיר.
ולפי זה "החוט המשולש" בא לומא שכאשר נכד לומד מסבו זהו לימוד "חזק" יותר מאשר אם היה לומד מאביו.

5.
סוגיה נוספת:
תלמוד בבלי מסכת קידושין דף מ עמוד ב:

מתני'. כל שישנו במקרא ובמשנה ובדרך ארץ - לא במהרה הוא חוטא, שנאמר: והחוט המשולש לא במהרה ינתק; וכל שאינו לא במקרא ולא במשנה ולא בדרך ארץ - אינו מן היישוב.

כאן מדובר שצרוף כל 3 הדברים - תחומי לימוד התורה - עוזר לאדם שלא יחטא.

6.
סוגיה נוספת:
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף מג עמוד ב:

רבי אליעזר בן יעקב אומר: כל שיש לו תפילין בראשו ותפילין בזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו, הכל בחיזוק שלא יחטא, שנאמר: והחוט המשולש לא במהרה ינתק, ואומר: חונה מלאך ה' סביב ליראיו ויחלצם.

גם כאן הצירוף של קיום 3 המצוות מחזקת את האדם.

7.
האמור בסעיפים 5+6 מתאים לאמור לעיל - גם בסוגייתנו - בסעיף 3.2 שצירוף 3 דורות במשפחה מבטיח המשך רציף של תלמידי חכמים.

7.1
הערה:
בשתי סוגיות לעיל מי שהזכיר את הפסוק "והחוט המשולש..." הוא רמי בר חמא. הוא היה חברו של רבא והיה תלמידו של רב חסדא, ויתכן ששמו "בר חמא" מלמד שהיה צאצא למשפחת רבי אושעיא בר חמא, ורמי בר חמא בא לומר שאמנם רצף לימוד התורה המשיך גם עד תקופתו שלו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר