סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

 קשיא

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

קידושין כא ע"א

 

בעא מיניה רב הונא בר חיננא מרב ששת:
המוכר בית בבתי ערי חומה, נגאל לקרובים או אין נגאל לקרובים? גאולתו גאולתו משדה אחוזה גמר,
מה שדה אחוזה אינה נגאלת לחצאין ונגאלת לקרובים,
אף האי נמי אין נגאל לחצאין ונגאל לקרובים,
או דילמא כי כתיבא גאולה - בחצאין הוא דכתיב, בקרובים לא כתיב?
א"ל: אינו נגאל.
איתיביה: +ויקרא כה+ בכל גאולה תתנו - לרבות בתים ועבד עברי;
מאי לאו בתי ערי חומה!
לא, בתי חצרים.
בתי חצרים, בהדיא כתיב בהו: +ויקרא כה+ על שדה הארץ יחשב!
ההוא לקובעו חובה, ואליבא דרבי אליעזר... 
בשלמא למ"ד, לרבות בתי ערי חומה, היינו דכתיב בכל,
אלא למ"ד לרבות בתי חצרים, מאי בכל?
קשיא.
איתיביה אביי: מה ת"ל יגאלנו יגאלנו יגאלנו ג' פעמים?
לרבות כל הגאולות שנגאלות כסדר הזה; 

מבנה הסוגיה:

1.
בעיה שמעלה רב הונא בר חיננא:

בעא מיניה רב הונא בר חיננא מרב ששת:
המוכר בית בבתי ערי חומה, נגאל לקרובים או אין נגאל לקרובים? גאולתו גאולתו משדה אחוזה גמר,
מה שדה אחוזה אינה נגאלת לחצאין ונגאלת לקרובים,
אף האי נמי אין נגאל לחצאין ונגאל לקרובים,
או דילמא כי כתיבא גאולה - בחצאין הוא דכתיב, בקרובים לא כתיב?

2.
תשובת רב ששת:

א"ל: אינו נגאל.

3.
קושיה על רב ששת:

איתיביה: +ויקרא כה+ בכל גאולה תתנו - לרבות בתים ועבד עברי;
מאי לאו בתי ערי חומה...

4.
דיון "ארוך" בקושיות על רב ששת.

5.

... אמרי ליה רבנן לרב אשי, ואמרי לה רבינא לרב אשי:
בשלמא למ"ד, לרבות בתי ערי חומה, היינו דכתיב בכל,
אלא למ"ד לרבות בתי חצרים, מאי בכל?
קשיא.

"קשיא" על דינו של רב ששת

6.
המשך הקושיות על רב ששת:

איתיביה אביי: מה ת"ל יגאלנו יגאלנו יגאלנו ג' פעמים?
לרבות כל הגאולות שנגאלות כסדר הזה;

7.
רמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק יב הלכה ב:

ואין הקרובים פודין אותהאלא המוכר עצמו אם השיגה ידו, ויש לו למכור מנכסיו ולפדותו, אבל לא ילוה ויגאל ולא יגאל לחצאין.

הרמב"ם פוסק כרב ששת בסוגייתנו אע"פ שמשמע בסוגייתנו שדינו של רב ששת נדחה מפאת הקושיות.

8.
לחם משנה הלכות עבדים פרק ב הלכה ז:

ועל כן יש לתמוה על הרב מהר"ר אליהו מזרחי ז"ל בפרשת בהר סיני שכתב כפירוש ר' הלל בת"כ דהוי בעבד עברי הנמכר לישראל ובבתי ערי חומה דאיך אפשר לומר כן דהא רב ששת פשיט דבתי ערי חומה אינו נגאל בקרובים וכן ע"ע הנמכר לישראל אליבא דרבי דקי"ל כוותיה אינו נגאל בקרובים כדכתיבנא
א"כ ודאי דהוי בע"ע הנמכר לעכו"ם ובבתי החצרים ולקובעו חובה כדפירש הסמ"ג ז"ל
ומה שתמה על רבינו ז"ל דאיך פסק בהלכות שמיטה ויובל דבתי ערי חומה אינו נגאל דא"כ לדידיה אתי בכל לבתי החצרים ובגמרא אמרו דלמ"ד כן קשיא.


איך פוסקים כרב ששת למרות שנקבע על דינו "קשיא".

8.1

זו אינה קושיא אדרבה יש לתמוה עליו איך רוצה לפסוק היפך רב ששת דפשט כן כדכתיבנא
ואף על גב דאסיק בקשיא לא אסיק בתיובתא
ובכמה מקומות הוי הלכתא בקשיא

הוא מיישב, שכעיקרון אין סתירה בין "קשיא" לבין הכרעה כאותה דעה שעליה נקבע "קשיא".

ויש לתרץ הקושיא עם מה שהקשו שם התוספות ז"ל דנימא דאתי לרבות ע"ע ואף על גב דתירצו דמשמע ליה דאתי לרבויי מידי דגואל קרקע אין זו קושיא אלימתא כל כך והיינו קושיא ולא תיובתא והכי הלכתא:

ורק כאשר הגמרא מסיימת ב"תיובתא" אזי אותה דעה לא תיפסק להלכה.

8.2
אבל בתוך דבריו משמע גם, שהקושיה על רב ששת שבגללה נקבע "קשיא" באמת איננה "חזקה" לגמרי, וגם ההוכחה של רב ששת לא ממש נדחתה.
ולכן אולי לא דומה לגמרי לכל "קשיא" אחר בש"ס.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר